Plastskærme og lidt frihøjde giver XC70 et råt look. Men retfærdiggør det et overgreb?
Plastskærme og lidt frihøjde giver XC70 et råt look. Men retfærdiggør det et overgreb?© bilmagasinet.dk

Volvo XC70 3,2 aut.

Offroader eller ej?

19. februar 2008 af Bilmagasinet



Forvirrede hærværksfolk går efter de "store slemme offroadere"

Af Mikkel Thomsager

I december 2007 blev mange ejere af firehjulstrækkere ramt af en gruppe ved navn "Asfaltjunglens Indianere". Gruppen har erklæret krig mod firehjulstrækkere i byerne, og udøver sin politik aktivt ved at pifte eller punktere firehjulstrækkere. I sig selv er det en totalt urimelig og kujonagtig handling - giv dem svar på tiltale på: http://asfaltjunglensindianere.wordpress.com. Men jeg undrer mig over, hvordan fjolserne definerer en firehjulstrækker. Eksempelvis er det gået ud over Hyundai Tucson, som ofte kun har forhjulstræk, og Honda CRV, som reelt er en høj stationcar.

Spørgsmålet er, om en Volvo XC70 er værdig til piftning i Asfaltjunglens Indianer-øjne. Er det en firehjulstrækker? "Ja". Er det en offroader? "Nej". Er det en personbil? "Ja". Er det en bybil? "Øhhhh... skal jeg svare nu?"

Nu tiltror jeg ikke disse terrorister at afgøre spørgsmålet. At dømme efter deres hidtidige gerninger, ville de formentlig pifte en VW Polo Cross, hvis de faldt over den. Men svaret er interessant nok, både i forhold til biltypen i almindelighed og Volvo XC70 i særdeleshed. Er XC70 et overhængt juletræ, eller er det en V70 med karakter?

DEN ALMINDELIGE Volvo V70 er en dejlig stationcar, hvis største problem er, at den skjuler det så godt. Søstermodellen XC70 adskiller sig med ekstra frihøjde og plastpaneler i skinnebenshøjde. Det giver XC70 mere karakter end V70, selv om det rodede design af hækpartiet blot er blevet endnu mere rodet.

I kabinen kan forskellene mellem V70 og XC70 omregnes i detaljer og udstyr. Man får lidt ekstra udstyr, men bortset fra den lidt højere kørehøjde, er forskellene næsten usynlige.

XC70 har firehjulstræk, men samtidig er den blevet endnu blødere i affjedringen, hvilket koster på dynamikken. XC70 virker mere dvask end standardmodellen, hvilket også skyldes den seks-cylindrede 3,2-liters motor. 238 hestekræfter lyder af en del, men parret med automatgearet får man en træls fornemmelse af at skulle træde gaspedalen ud af bunden, for at få skub i alle 1.884 kg køreklar vægt.

Det kan hænge sammen med, at det er 100 kg mere end en standard V70 med samme motor, og de 100 kg ekstra kan aflæses direkte på accelerationstiden fra 0-100 km/t, som øges fra 8,4 til 8,6 sek., brændstoføkonomien, som reduceres fra til 9,5 til 8,8 km/l, og prisen, som forøges med 100 kilo. XC70 3,2 koster præcis 100.000 kr. mere end en V70 med samme motor.

Hvis valget stod mellem en V70 og en XC70, ville jeg spare de 100.000 kr. Men hvis XC70 gør den firehjulstrukne Volvo mindre pifteværdig end Volvos rigtige, SUV, XC90, er XC70 alligevel en bunke overvejelser værd.

VOLVO XC70 3,2 AUT.  
Motor    R6 3.192 cm³, 24V
Ydelse     238 hk ved 6.200 o/min
    320 Nm ved 3.200 o/min
Topfart 215 km/t    
0-100 km/t 8,6 sek.
EU-miks 8,8 km/l   
Årlige afgifter 7.500 kr.
Mål (L/B/H)    484/189/160 cm
Vægt/last/påhæng    1.884/516/1.800 kg
Bagagerum    575-1.696 liter
Dæk    215/65R16V
Reservedelsprisindeks    227
Værditab/3 år    ca. 340.000 kr. (44 pct.)
Pris    769.996 kr.

VI SYNES...En mere markant, men ikke en bedre V70'er. Uden offroadbehov er det dumt at betale ekstra for dårligere dynamik.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...