Sart beklædning i bagagerummet. Ville du nænne at hente brænde i en XC60?
Sart beklædning i bagagerummet. Ville du nænne at hente brænde i en XC60?© bilmagasinet.dk

Volvo XC60 2,4D

Sikker sex på svensk

1. maj 2009 af Mathias

Drop bykørslen. Volvo XC60 er de store vidders bil


Af John Sørensen

Det skal skrives forsigtigt, det her. For Volvo XC60 må under ingen omstændigheder floppe, sådan som landet ligger for Volvo. Men i sandhedens interesse må det alligevel frem, at denne 189 cm brede og 1,9 tons tunge “mellemklasse”-SUV ikke lige netop er, hvad markedet skriger efter.
Alligevel er dette forandringens bil for Volvo. Den højbenede XC60 er lige så bred, men minder ellers kun svagt om den konservative fullsize XC90. Den nye tresser indeholder en del af det, der skal sælge den svenske traktor fremover: Sikkerhed og sexede kurver (tjek lige de baglygter…) i en aura af anvendelig hverdagsluksus.
Sikkerheden er indiskutabelt fremragende med f.eks. prestige-gimmicken City Safe-funktion, der automatkollisionsbremser (nyt ord, yes..!), hvis f.eks. dit afkom har tabt sutten, og du momentant er ved at køre op i forankørende ved lav hastighed. Smart nok, men det er tilsammen næsten for meget med alle de blippende og blinkende safety-dingenoter.
Lækker kabine, for resten. Ikke helt så funktionel som i min elskede, halvgamle V70 stationcar, men klart mere luksuspræget end de ordinære japaner-SUV’er (til noget færre penge). Den høje hoftelinie koster noget udsyn - især lidt skuffende for bagsædepassagererne - og bagagerummet er vel som forventet med 495-1455 liter; væsentligt mindre end i den længere V70 stationcar.

Men er du tilhænger af en høj førerposition, skuffer XC60 ikke, og materialer/design ligner den trekvarte million, vi snakker om i SUMMUM-versionen. Sæderne er en anelse mindre modersfavn-fantastiske end Volvo’s allerbedste komfortsæder i S80/V70. Firehjulstræk, naturligvis - indtil der kommer en forhjulstrukket udgave. Men heller ikke ved denne testkørsel får du mig til at drive XC60’eren ud i pløret. For jeg tror rent faktisk, at den har bedst af at blive på asfalten, tilsat en skiferie op til ødegården, hvor du næppe gider skovle sne.
Under huven, som de skøre svenskere siger om motorhjelmen, ligger der en gammel kending, når der står 2,4D på bagsmækken. Den lidt grove ­dieseludgave af Volvo’s egen 5-cylindrede motor, som jeg var ret vild med dengang først i årtusindet. Men i dag virker den mindste dieselmotor på 163 hk (fås også m. 185 hk/D5) en smule gammeldags til bilen. Benzinmonsteret T6 (285 heste) tør man jo slet ikke foreslå i disse tider. På vejen er den store Volvo ­stabil og komfortabel at køre og lytte til, selv med testbilens 19”-hjul. ­Svingene tager jeg mere adstadigt, end jeg ville gøre det i min lavtliggende V70’er, men XC60-kernekøbere drømmer nok også mere om Alperne på tværs end om super­tider på Nürburgring.  

Volvo XC60 2,4D   
Motor    R5, 2.401 cm³, 20V, turbodiesel
Ydelse    163 hk ved 4.000 o/min
    340 Nm ved 1.750 o/min
Topfart 195 km/t     0-100 km/t 10,5 sek.
EU-miks 13,3 km/l    Årlige afgifter 6.420 kr.
Mål (L/B/H)    463/189/171 cm
Vægt/last/påhæng    1.876/629/1.600 kg
Bagagerum    495-1.455 liter
Dæk    235/65R17H
Reservedelsprisindeks    Ikke oplyst
Værditab/3 år    Ca: 300.000 kr. (45 pct.)
Pris    668.003 kr.

 VI SYNES… 
PS: Kære Volvo! Håber, det var diplomatisk nok. Bare I snart får råd til nye motorer. Og sælg aldrig ud til Kina

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...