Alt om Volvo XC40 Recharge
Kommende købere af en ny Volvo skal tage stilling til spørgsmålet: Skal den være med eller uden kabel? Volvo præsenterer den første af en række fuldt eldrevne biler med kabel, nemlig XC40 Recharged.Den er baseret på en version af platformen fra den almindelige XC40 med lithium ion-batteri i bunden, og repræsenterer samtidig premieren på et nyudviklet infotainment system drevet af Google’s Android-system.
Frem mod 2025 vil Volvo lancere en elbil hvert år, og det er planen, at halvdelen af Volvo's salg i 2025 skal være elbiler. Resten forventes at være plugin hybrider med opladeligt batteri og kabel.
Test af Volvo XC40 Recharge
Volvo har en ambition om, at halvdelen af deres nye biler skal være elbiler i 2025 og resten i 2030. Der skal fart på, hvis det skal ske, og fart er der på deres første elbil i den nye generation.
XC40 med det ikke særligt mundrette efternavn Recharge Pure Electric Twin (elbil med to elmotorer) chokerer med et antrit med 0-100 km/t på under 5,0 sekunder. Her er meget lang speedervandring, så man skal træde til for at få adgang til alle kilowatt. Det er naturligt i en Tesla men virker skørt i en Volvo, der på alle andre parametre udmærker sig på komfort. Vi brokker os ikke over power i en bil, men skulle jeg handle ny el-Volvo, ville jeg vente på en svagere og billigere variant med forhjulstræk.

Testbilen: Volvo XC40 Recharge
- Pris: 465.080 kr.
- Effekt / Moment: 408 hk / 660 Nm
- 0-100 km/t: 4,9 sek.
- Rækkevidde (WLTP): 418 km
Hvordan kører XC40 Recharge?
SUV’en XC40 blev lanceret i 2018 med diesel- og benzinmotorer og fås også som plugin-hybrid og nu altså elbil. Den har et 78 kWh batteri i bunden, en elmotor på hver aksel og en rækkevidde på op til 418 km.
Akselafstanden er syv cm kortere end i Audi Q4 og totallængden 16 cm kortere, og især den kortere akselafstand synes at gøre en forskel på min testrute, der omfatter en grov og hullet bivej med hældning tilfældigt fra den ene til den anden side. Eller også skyldes det, at Volvo’s arbejde med at kompensere for batteriets høje vægt ikke er lige så vellykket som Audi’s.
Ujævnheder og jernbaneoverkørsler føles mere kontant i Volvo’en, som var det en sportsligt afstemt undervogn. Det er det ikke, for der er ikke noget sport over en XC40 med en kampvægt på næsten 2,2 ton, så her vinder Audi.
Første Volvo med Google-styresystem
Hvis du er ligeglad med det, kan du glæde dig over, at begge biler er suveræne til motorvejskørsel. Det lave tyngdepunkt og en udmærket dæmpning af vindstøj gør 130 km/t til en ubesværet marchhastighed – og nej, du skal ikke køre hurtigere i en elbil, og ja, begge biler er begrænset til 180 km/t.
XC40 testbilen er den første Volvo-model med styresystem fra Google. Det betyder, at Google-tjenester er integrerede i bilen, og at man kan bruge de samme apps som på sin telefon. Første gang, jeg trykkede på startknappen, kom der en Google-besked frem på skærmen i midten om, hvorvidt jeg ville godkende ditten og datten, og her tænkte jeg: Åh nej – jeg er havnet i popup-helvede. Men så snart man er oprettet som bruger, slipper man for at skulle godkende alt muligt, og vil du ikke være bruger, kan du nøjes med at klikke på “Gæst”.

Hvad synes vi om XC40 Recharge?
Volvo’s første elbil i den nye generation er psykopat-hurtig i sit antrit, men også vellavet, alsidig og forbløffende Volvo-agtig bortset fra en hårdt afstemt undervogn.

Dommen over XC40 Recharge
På vejen: 3,5 ud af 5 stjerner
- Volvo’en udviser god retningsstabilitet i betragtning af den korte akselstand, men en hård undervogn trækker ned.
Motor: 4 ud af 5 stjerner
- Drivlinen er ekstremt kraftig og nærmest overkill til en bil, der er udviklet til at være komfortabel. 660 Nm er vildt.
Kabine: 4 ud af 5 stjerner
- Det tager to minutter at føle sig hjemme i den velskabte, enkle og rolige kabine med nem betjening.
Økonomi: 4 ud af 5 stjerner
- Det imponerer med så megen power til under 500.000 kr., men vent på en billigere variant. Gensalgsværdien er i top.

XC40 Recharge med to drivlinjer
Du har både mulighed for at få en XC40 Recharge med en enkelt og to motorer. Forskellen er 54.000 kr., og for de penge får du firehjulstræk og markant flere hestekræfter.
XC40 med single motor har 231 hk og 330 Nm, hvilket får den fra 0-100 km/t på 7,4 sek. Det er ganske pænt, men modellen med to motorer klarer det på blot 4,9 sek. Det skyldes, at den ekstra motor øger ydeevnen til 408 hk og 660 Nm.
Derudover må XC40 trække 1.800 kg, og her kan se hele listen over, hvor meget elbiler må trække.
Volvo XC40 Recharge Ultimate Twin Motor
- Pris: 477.080 kr.
- Rækkevidde: 434 km (WLTP)
- Drivlinje: 2 x elmotor, firehjulstræk
- Ydelse: 408 hk
- 0-100 km/t: 4,9 sek.
- Dimensioner L/B/H: 440/186/165cm
- Forbrug: 20,6 kWh/100 km

Udstyrsniveauer i XC40 Recharge
Volvo har tre trin på udstyrslisten: Core, Plus og Ultimate. Indgangsniveauet Core tæller standardudstyr som 19" fælge, fartpilot, 12" førerdisplay og 9" midterdisplay samt vejbane-støtte.
Udstyrsniveauet Plus tilføjer ting som adaptiv cruise control, elektronisk førersæde og automatisk nødbremse ved kollisioner og parkering.
I øverste trin bliver der bl.a. tiføjet panoramatag, 360-graders kamera og et Harman Kardon lydanlæg.
Hvad koster Volvo XC40 Recharge?
XC40 Recharge Single Motor Core - 387.080 kr.
- + 16.000 kr. for Plus-udstyr
- + 36.000 kr. for Ultimate-udstyr
XC40 Recharge Twin Motor Plus - 457.080 kr.
- + 36.000 kr. for Ultimate-udstyr

XC40 Recharge er første af mange
Fra begyndelsen af 2020 vil kunder på Volvo's hjemmeside først biive spurgt, og de vil have en Volvo Recharge eller ej.
For at fremme elektrificeringen vil alle købere af en Volvo plugin hybrid få et års gratis strøm med i købet i form af en refundering af udgiften til strøm baseret på en gennemsnitlig kilowatt timepris.
Volvo's fremtid er elektrisk
“Vi har sagt det mange gange før og gentager det: Fremtiden for Volvo er elektrisk. I dag tager vi et stort skridt i den retning med lanceringen af den fuldt elektriske XC40 Recharge," sagde CEO Håkan Samuelsson ved verdenspremieren onsdag aften.
XC40 Recharge har elektronisk styret firehjulstræk og en rækkevidde på over 400 km i WLTP-standarden. Ydelsen er 408 hk og batteriet kan lades til 80 pct. i en lynlader på 40 minutter.

Android interegreres i bilen
Android-infotainment systemet er integreret med Volvo On Call, som er mærkets digitale platform for kommunikation.
For at imødekomme den forventede efterspørgsel vil Volvo tredoble produktionen af elektrificerede biler inden for de næste 12 måneder og tilbyde en ny Designer’s Choice valgmulighed med kortere leveringstider.
Alle Volvo modeller vil fås i en elektrificeret version fra XC40 SUV over 60-serien og til den store XC90. Volvo bliver dermed den første bilproducent til at tilbyde plugin-version af alle sine modeller.
Den nye Recharge-serie er et svar på Paris klimaaftalen fra 2015 og et skridt mod målet om at blive en klimaneutral bilproducent i 2040.