volvo v90 cross country

Moesgaard Museum uden for Aarhus er et besøg værd – både for udstillingerne og den unikke arkitektur.

© Patrick B. Jensen

Test: Den høje Volvo V90 CC er en superlækker stationcar, der lander i ingenmandsland

Volvo’s Cross Country-modeller lever i ingenmandsland i krigen mellem SUV’en og den klassiske stationcar

18. december 2021 af Patrick Boje Jensen

På Volvo-sprog betyder Cross Country øget frihøjde, skærmkanter af plastik og firehjulstræk som standard. 

Volvo V90 Cross Country besidder mange af de dyder, der har gjort SUV’en altdominerende. Kabinepladsen er overdådig, bagsædet har plads til tre voksne, og bagagerummet på 560 liter får ikke sved på panden af en lille børnefamilies weekendgrej.

Lavere siddeposition end i en SUV

Du slipper for mange af ulemperne ved en SUV: På trods af 20” fælge på 245 mm brede dæk (ekstraudstyr til 35.004 kr.) er dækstøjen minimal selv ved motorvejshastigheder, og man skal over 130 km/t, før den tilbagelænede forrude giver lyd fra sig, og vindfølsomheden er minimal i forhold til en SUV.

De 60 mm ekstra frihøjde er dog ikke nok til matche det absolut største salgsargument for en SUV – man sætter sig stadig ned i en Cross Country i stedet for at stige ind.

volvo v90 cross country

Selv om hækken er let skrånende, er der oceaner af plads i bagagerummet. Med bagsædet nede er her 1.526 liter.

© Patrick B. Jensen

Med den nyeste opdatering har Volvo V90 fået et helt nyt styresystem på centerskærmen. Det er udviklet af Google og minder mest af alt om en Android-tablet, der er bygget ind i bilen. 

Du kan downloade apps som Spotify og podcast-afspillere. Det vil også sige, at den indbyggede navigation er Google Maps, og det fungerer bedre end nogen anden “medfødt” navigation, jeg har prøvet. 

Google-system virker upåklageligt

Du kan stadig vælge at bruge Android Auto eller Apple CarPlay, men bilens eget styresystem er langt hurtigere og mindre fejlramt.

Styresystemet spiller sammen med den nye digitale instrumentering, så du kan have din Google Maps-navigation lige foran dig, mens sidemanden skifter sang på Spotify. Det virker upåklageligt, og man kan undre sig over, at der ikke er flere bilproducenter, der har et lignende system.

250-hk turbobenziner i Volvo V90 CC

Motoren er en 250 hestekræfters benziner med et mild-hybridsystem, der kan bidrage med 14 elektriske hk. Kraftværket sender Volvo’en til 100 km/t på 7,4 sekunder med en hyggelig lille snerren.

Desværre kan du ikke kombinere Cross Country-pakken med plugin-hybridteknologi og få gavn af afgiftsrabatten. 

Volvo har netop puttet et større batteri i sine Recharge-modeller, og det har betydet et stort prisfald. Så medmindre du skal køre offroad, kan du tage en almindelig V90 med T8-motor, 303 hk og det højeste R-Design-udstyrsniveau og spare 100.000 kr.

volvo v90 cross country

Stemmestyringen af infotainment-systemet fungerer faktisk, fordi det er Google-baseret.

© Patrick B. Jensen

Volvo V90 Cross Country B5 AWD aut.

Opbygning
Stationcar, firehjulstræk, 8-trins automatgear

Motor
R4, 1.969 cm3, 16V, turbobenzin, 250 hk ved 5.500 o/min, 350 Nm ved 1.800 o/min

Præstationer 
0-100 km/t 7,4 sek. , topfart 180 km/t, forbrug 12,5 km/l, CO2-udslip 182 g/km

Dimensioner
L/B/H 494/188/154 c, akselafstand 294 cm

Vægt/last påhæng 
1.930/520/2.400 kg

Bagagerum
560-1.526 liter

Dæk
245/45R20

Pris
751.840 kr. (testbil 974.032 kr.)
Årlig afgift 3.020 kr.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...