Biltest af Volvo V70 T5
Biltest af Volvo V70 T5 © bilmagasinet.dk

Volvo V70 T5

En hel herregård

23. marts 2000 af Bilmagasinet

Af: Mikkel Thomsager

Volvo V70 T5 er en uhyre vellykket stationcar

VERDENS ENESTE BILMODEL, der kun produceres som stationcar. Hvem andre end Volvo kan producere den? V70 hedder bilen, som må finde sig i at dele tal-navn med en ældre sedan, indtil S70 bliver fornyet og skifter navn til S60.

Det stiller krav til V70. Hvis du kun producerer biler i en stationcar-variant, skal du være uhyre god til netop den disciplin. Og det er Volvo. Traditionen for herregårdsvogne går mange år tilbage, og hvis nogen skulle få den tanke, at Volvo kunne komme til at ryste på hånden efter Fords overtagelse, så må de tro om igen.
Det var S/V70-serien, der satte Volvo tilbage på sporet. V70 kan let leve op til
herregårdsnavnet. Det er en uhyre vellykket bil, som omgående placerer sig ved siden af Audi A6 Avant på toppen af stationcar-tronen.

I forhold til den gamle V70 er den nye mere homogen, voksen og afbalanceret. Den testede T5-model med 250 hk klarer de første 100 km/t på 7,1 sekunder. I praksis virker den ikke nær så vild og temperamentsfuld som forgængeren med samme motor.

Den gamle T5 var næsten overdrevet voldsom med tendens til det, der kaldes torquesteer. Fænomenet opstår ved kraftig acceleration, når de ulige, lange trækaksler kæmper for at bringe ens kraft til de trækkende forhjul. Det lykkes ikke helt, og det opleves, som om bilen kører lidt fra side til side under accelerationen. Den slags er den nye T5 befriet for. Den er fattet, præcis og tæmmet, uanset om antispin-kontrollen er slået til eller fra.

Eneste beklagelse gælder bilens vende-radius. Rattet bruger ganske vist under tre omdrejninger fra stop til stop, men bilen har næsten 12 meter i vendediameter. En U-vending kræver en bred vej.

Den større akselafstand i forhold til den gamle model er kommet bagsædet til gode. Selv om kabinen er smallere end S80, som har stort set samme interiør, så er den rummelig, indbydende og let at bruge. Materialerne er gode, omend plasticens farve kræver tilvending. Ikke desto mindre er den nye V70 en ægte Volvo, når den er bedst.

Volvo V70 T5 599.994 kr.

Tekniske data
Motor: R5 20V, 2.319 cm3. Ydelse: 250 hk ved 5.200 o/min. 330 Nm ved 2.400 o/min. 0-100 km/t: 7,1 sek. Topfart: 250 km/t. EU-mix: 10,8 km/l. Årlig afgift: 4.580 kr.

Totaløkonomi:
V70 hører til de absolut mest eftertragtede i klassen. Trods omfattende udstyr bliver afskrivningen lav: Efter tre år og 50.000 km har den tabt ca. 216.000 kr. (36 pct.)
Reservedelsindeks: Forlå ikke ved redaktionens slutning
Service ekskl. materialer:
20.000 km: Ikke oplyst
40.000 km: Ikke oplyst
60.000 km: Ikke oplyst

Vi synes:
V70 sidder på stationcar-tronen side om side med Audi A6

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...