Volvo V70 D3 aut. Drive-E Momentum

11. marts 2014 af Christian Richter

En helt ny familie af 4-cylindrede motorer er på vej til Volvo - både benzin og diesel. Det er dog stadig muligt at købe en V70’er med den gamle 5-cylindrede diesel lidt endnu. Og det er der især én god grund til at gøre: Den lyder nemlig helt fantastisk. Der er ganske langt mellem dieselmotorer, der har så kultiveret en gangkultur. Så snart den er varm, forledes man næsten til at tro, at man kører i en benziner.

På trods af at motoren kun yder 136 hk, har den masser af overarme ved lavere hastigheder i kraft af sit moment. Og sammen med den 6-trins automatgearkasse er det yderst afslappende at cruise rundt på taxa-manér. Ved højere hastigheder på motorvejen mærker man dog, at kræfterne ebber ud. Derudover er den 5-cylindrede motors største ulempe, at den er tørstig. I virkelighedens verden er det svært at nærme sig de opgivne tal.

V70’eren har for nylig undergået et diskret facelift med nye lygter for og bag, lidt strammere linjer og en kromliste under baglygterne. I kabinen er det meste ved det gamle, men der er blandt andet kommet mere tidssvarende digitale instrumenter i stil med dem, Volvo V40 kører med.

Volvo V70 D3 aut. Drive-E Momentum
Pris 622.000 kr.
Motor R5, 1.984 cm3, 20V, turbodiesel
Ydelse 136 hk ved 3.500 o/min / 350 Nm ved 1.500 o/min | Topfart 195 km/t
0-100 km/t 10,6 sek. | EU-miks 20,4 km/l

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.