Biltest af Volvo V70 Cross Country AWD 2,4T
Biltest af Volvo V70 Cross Country AWD 2,4T© bilmagasinet.dk

Volvo V70 Cross Country AWD 2,4T

Til gården og gaden

23. november 2000 af Bilmagasinet

Af: Peter Clausen

Volvo V70 Cross Country må være godsejerens drømmebil

I EN TID, hvor livsstil og image er alt, har Volvo dygtigt spottet en niche for en eksklusiv, firehjulstrukket stationcar til det grove, og den første V70 XC eller Cross Country, der kom i 1997, blev en stor succes. Især i USA, hvor den gennemsnitlige køber er en velstillet kvinde i 30’erne. Hun kører næppe i terræn, men hun ved, hvilke signaler hun vil udsende.

Med Audi Allroad på banen er der flere om buddet, så Volvo slår endnu hårdere på offroad-trommerne med den nye XC. V70-karrossen er pakket endnu mere ind i grov plastic, der ikke falder i alles smag, men sammen med den højbenede affjedring og de grove dæk får det den ellers så pæne V70 til at se helt rå ud.

Nu som før er eneste motorvariant en 2,4 liters lettryks-turbo, nu på 200 hk. Den er harmonisk og lavmælt, og den giver den tunge V70 pæne præstationer - men drikker, når den får pisk.

Højbenetheden til trods kører V70 XC ganske udmærket. På normale veje, hvor 95 procent af kraften går til forhjulene, opfører den sig mest af alt som en doven personbil, omend den ikke lige er et køretøj, man smider rundt med, og den er ikke helt så skarp som en almindelig V70. Styringen er heller ikke for præcis.

Men du mærker først for alvor forskellen, når du hiver V70 XC ud på en hullet skovvej. XCeren er ikke en Land Rover, men med sit firehjulstræk med viskokobling har den alligevel en opsigtsvækkende appetit på mudderhuller, og på den baggrund er komforten imponerende. Lydniveauet er lavt, affjedringen behagelig, og V70 XC æder motorveje i fin stil. Godt det samme, for der bliver langt mellem de XC-ejere, der rent faktisk vil bruge bilen til det grove - de fleste vil aldrig opleve værre forhindringer end perlegruset i indkørslen.
Alt i alt er V70 XC ganske en vellykket cocktail af 4x4 og luksusbil, men Volvo tager sig også ganske godt betalt for de høje fjedre og plastic-garnituren. Til 701.998 kr. er XCeren hele 169.002 kr. dyrere end en forhjulstrukket V70 2,4T med samme 200 hk-maskine og 109.004 kr. dyrere end en firehjulstrukket 2,4T. Og der er 87.001 kr. at spare ved at vælge en 250 hk stærk V70 T5.

Men det generer næppe de potentielle kunder. De jagter image, og på den baggrund er V70 XC ikke så skeløjet. Set med rationelle briller kan det ikke forsvares at købe den, men dejlig - det er den. Dybest set absurd, men dejlig.

Volvo V70 Cross Country 701.998 kr.

Tekniske data
Motor: R5, 2.435 cm3, 20V, turbo. Ydelse: 200 hk v. 6.000 o/min. 285 Nm v. 1.800 Nm. 0-100 km/t: 8,6 sek. Topfart: 210 km/t. EU-mix: 9,5 km/l. Årlig ejerafgift: 5.940 kr.

Totaløkonomi:
Uh, den bliver dyr! Formentlig vil kun den første ejer se det sjove i at give 169.000 mere for en Cross Country end en 2,4T, og straffen falder, når bilen skal sælges. På tre år og 50.000 km taber den mindst 40 procent (281.000 kr.).

Reservedelsindeks: 216
Service ekskl. materialer:
20.000 km: 1.095 kr.
40.000 km: 1.095 kr.
60.000 km: 1.734 kr.

Vi synes:
V70 2,4T er meget billigere. Det koster stjerner - desværre

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...