© bilmagasinet.dk

Volvo V60 DRIVe

Træt af Energiklasse A-debatten? Volvo har et hit på hylden, hvis du er ude efter en fuldfed økobil.

8. marts 2012 af Mathias Brandt

V60 er nu kommet til Danmark i en sparsom DRIVe-version. Det er den Volvo V60, der kører længst på en liter diesel. Officelt er bilen opgivet til 22,2 km/l (S60 23,3 km/l), men til hverdag er det kun tal på et papir, og ved testugens udgang havde bilen kørt 18,7 km/l i snit. Hvilket faktisk ikke er ringe. Men der var især én super fiks detalje ved den testede DRIVe-model, som er værd at fremhæve. V60 kan nemlig udstyres med adaptiv fartpilot, som selv registrerer, om der er forankørende og på den måde bremser ned og holder afstand.

Det er der som sådan ikke noget nyt ved. Der, hvor det nye kommer ind i billedet, er, at systemet fungerer sammen med manuelt gear. Før i tiden har dette være forbeholdt automatgearsbiler. En normal fartpilot i en bil med manuelt gear, vil typisk slå fra, så snart der ­bliver koblet ud. Men med Volvo’s system, kan du frit koble ud, og sætte den i næste gear. Så finder den bare tilbage, hvor den slap. Det er super genialt og fungerer overraskende godt.

Den brændstofbesparende DRIVe-udgave er højt gearet, hvilket let kan få den til at sejtrække, hvis du følger kørecomputerens skifteanbefalinger. Det sender en irriterende resonans ind i kabinen men kan nemt omgås ved at blive i gearet længere, end computeren anbefaler. De 115 hk fra den 1,6-liters turbodiesel er faktisk et fint match til bilen. Den er selvfølgelig ingen raket, men det forventer man heller ikke af en DRIVe-udgave. Og med 396.300 kr. for den billigste version er den ikke meget dyrere end en Passat Variant med samme udstyr.   

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...