Næsten science fiction hos Volvo
Volvo har altid været fikserede på sikkerhed. Men hvordan tester man sikkerhed i praksis uden at udsætte mennesker for fare? Volvo er ikke blinde for at smadre biler i sikkerhedens navn, men et nyt udspil skal sikre bedre sikkerhed for Volvo, og samtidig spare mærket mange kollisioner. De melder nemlig, at de vil gøre brug af en ny simulator til test af trafiksikkerhed og menneskelige reaktioner.
Simulatoren gør brug af en række teknologier, som nærmest er taget ud af en science fiction film. Haptisk heldragt, virtual reality og et 1:1 rekonstrueret instrumentbord og centerkonsol skal gennemføre illusionen, og skabe et virkelighedstro miljø, hvor Volvo kan afprøve sikkerheden bag kommende sikkerhedssystemer og autopiloter.

Alliance i spilverdenen
For at nå målet om en simulator, der er virkelighedstro nok til at erstatte prøvekørsler, måtte Volvo alliere sig med nogle andre giganter. 3D udviklingsplatformen Unity blev brugt som bund, og sammen med Varjo, et hold af Virtual-Reality eksperter, blev den realistiske, virtuelle verden udviklet.
Det indebar endnu mere højteknologi, da Volvo så skulle forsøge at koble den virtuelle verden med den virkelige. En heldragt med haptisk feedback tillader at brugere kan mærke forskellige simulerede virkeligheder på egen krop. Desuden sender dragten vigtig telemetri tilbage til Volvo, som der bruges i udviklingen af bilen.

Hvad testes der med simulator?
En simulator-test kan endnu ikke helt erstatte et godt gammeldags sammenstød i et laboratorie, men det kan bruges til at øge sikkerheden og sænke prisen på prøvelser på vejen. Har man fulgt med i diverse forsøg på selvkørende racerbiler, ved man, hvor det kan risikere at ende: I en væg.
Systemet kan også bruges til at kvalitetssikre brugergrænseflader og finpudse de førerassistentsystemer, der inkluderes i fremtidige Volvoer. Med andre ord kan Volvos nye simulator altså hjælpe med at integrere den selvkørende funktion i biler, og gøre det langt mere sikkert, når det sker.
