Volvo S80 D2 Summum Powershift

1. marts 2013 af Søren Juul

Sidst vi kørte S80, var det også med det, der svarer til motoren fra en Puch Maxi monteret i en tung Honda Goldwing. Effekten er nu skruet op fra 109 hk til 115 hk, og snitforbruget er forbedret til 22,2 km/l. I praksis er det svært at mærke en forskel. Vi kørte 15,1 km/l og kom frem i et tilfredsstillende tempo indenfor fartgrænserne. Bløde lænestole, flyder-undervogn og god lydisolering holder bump og diesellyd ude af kabinen. Testbilen er med Summum-pakken, der giver dig skind på sæderne, 17”-letmetalfælge, xenonforlygter og en masse elektrisk lir. Navi-anlægget er forbedret, men brug hellere de 30.000 kr. på en sikkerhedspakke, som inkluderer radarbaseret adaptiv fartpilot, som også har et øje på fodgængere, et overvågningssystem af blinde vinker og Driver Alert System, som griber ind, hvis du glemmer at bremse. Power­shift-gearkassen gør en målrettet indsats for at spolere billedet af en nobel bil, der gerne vil leveres i mørkeblå med en krone på nummerpladen.

Limousinekørslen forstyrres af snøvlende skift og giver associationer til den gamle Alfa 156 Selespeed. Med manuelt gear kunne den gå an til kongehuset.

Volvo S80 D2 Summum Powershift

Pris 575.007 kr.

Motor R4, 1.560 cm3, 8V, turbodiesel 

Ydelse 115 hk ved 3.600 o/min / 285 Nm ved 1.750 o/min

Topfart 185 km/t 0-100 km/t 12,8 sek. | EU-miks 22,2 km/l

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...