Volvo S60 T4 Powershift Momentum

1. november 2013 af Steen Bachmann

Fronten er fornyet på hele Volvo’s modelprogram, hvilket inkluderer S60. Og det gjorde, at jeg vi endnu engang kunne få et eksemplar til test, hvilket var noget, jeg havde glædet mig til. At sætte sig bag rattet af en Volvo er nemlig noget helt unikt. På få sekunder bemærker du de lækre materialer og de enormt komfortable sæder, som er et par af de ting, der er fast inventar i nutidens Volvo-modeller. Det her er en af de eneste biler, hvor det føles mere komfortabelt end at ligge på skjoldet i sofaen. Indtil for et par år siden var der dog også en tredje ting, som var en nærmest fast bestanddel af Volvo’s mellemklassebiler; nemlig det 5-cylindrede kraftværk. I dag står der T4 på bagsmækken af den næstmindste benziner i S60-modelprogrammet, og det betyder, at der ligger en 1,6-liters turbomotor fra Ford under hjelmen. At den ‘kun’ er på 1,6 liter, gør sådan set ikke noget. Det, som er det værste, er, at den mangler en cylinder. En 4-cylindret Volvo er bare ikke det samme. Og selv om den på papiret er pumpet til 180 hk, føles det på ingen måde som nogen sprinter. Motoren er koblet til Volvo’s dobbeltkoblingsgearkasse, som dog godt kunne trænge til en finjustering. Der opstår nemlig et underligt tomrum, når du accelererer, hvor teknikken afbryder tændingen for at skifte gear. Det kan tyskerne gøre bedre. Dernæst kan det blive en udfordring at angribe stigninger ved lav fart. Eksempelvis når du kører rundt i det lokale parkeringshus. Her kan bilen pludseligt glide tilbage, eftersom den ikke er udstyret med en automatisk bakkeholder, hvilket instinktivt får din højrefod til at hamre speederen i bund. Og det er sådan noget, dine passagerer på ingen måde finder behageligt. Hvilket jeg fandt ud af...

Om det er testbilens 18” fælge, eller om undervognen bare generelt er sat op til den stramme side, finder jeg aldrig rigtig ud af, men jeg sidder tilbage med følelsen af, at de godt kunne bløde den en lille smule op. En Volvo S60 er jo ikke nogen sportsvogn. Så fik vi alt det negative af vejen, og nu kan vi igen være positive, for jeg kan rigtig godt lide Volvo S60, og hvis du overvejer en bil i denne klasse, bør du helt klart prøve et eksemplar, men det skal ikke være en T4. Hvis du i stedet gennemgår Volvo’s arsenal af dieselmotorer, vil du finde ud af, at både D3 og D5 er udstyret med fem vellydende cylindre. Men skynd dig, for som du kan læse på s. 32, går der ikke lang tid, inden de også forsvinder fra programmet.

Volvo S60 T4 Powershift Momentum

Pris 528.000 kr.

Motor R4, 1.595 cm3, 16V, turbo
Ydelse 180 hk ved 5.700 o/min / 240 Nm ved 1.600 o/min

Topfart 225 km/t 0-100 km/t 9,0 sek. | EU-miks 14,7 km/l

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...