Volvo P1800 Cyan sidelæns i sneen i sverige is
© Cyan

Video: Se Cyans vidunder-Volvo køre sidelæns i sneen!

Volvos racerafdeling, Cyan, har lavet én af de mest interessante restaureringer i moderne tid. Se deres vanvittige Volvo P1800 køre sidelæns i sneen her!

22. februar 2021 af Bjørn Skjærup & Frederik Hauschildt

Cyans P1800 er sidelæns!

Ganske få internationale motorjournalister har haft fornøjelsen af at kaste Cyan Racings ombyggede Volvo P1800 sidelæns på en landevej. Men ilddåben, som enhver bil bør bestå for at være heltigennem enestående, er en kørsel på sne og is. Med reduceret greb bliver undervognens karakteristika nemlig udspilet, og selv de mindste uheldige tendenser blotlægges.

Kigger vi på videoen af Cyans P1800, ser det ikke ud som om, der er noget uheldigt at spore. Bilen glider fra side til side i en dans, der minder om ballet på is. Heldigvis er lydsporet leveret af Cyans 2,0 liters turboladte rækkefirer. Hvis skal bruge to minutter på en video i dag, så brug dem på den her.

Artiklen herunder er leveret af vores partner, Boosted.dk.

Volvo P1800 vender tilbage!

Er du Volvo-fan, har du noget at glæde dig til, for en af de mest ikoniske modeller fra fabrikken gør nemlig comeback efter 47 år: P1800!

Volvo P1800 Cyan ser bekendt ud. Måske fordi den ligner Volvo P1800, der første gang så dagens lys helt tilbage i 1961, før den kørte af samlebåndet for sidste gang i 1973.

Men den blå bisse på billederne er faktisk helt ny. Altså har vi en svensk coupé med helt klassiske linjer og to-liters benzinmotor med trykladning mellem forhjulene, skriver boosted.dk

413 hk under motorhjelmen

Sådan en er god for 413 hestekræfter og 455 newtonmeter. Projektet er bygget på baggrund af racerbilen Volvo S60 TC1, hvilket betyder, at Cyan P1800 først går i begrænseren ved 7.700 omdrejninger. Ja tak, siger vi bare.

Vejer kun 990 kg

Et 5-trins manuelt gear sender samtlige hestekræfter direkte i baghjulene. Næsten lige som på originalen, der dog måtte nøjes med en fire trins manuel løsning. Eller en tre-trins automat.

Bilen står på 18″ smedet fælge, der er svøbt i Pirelli P Zero-gummi. Hele pakken? Ja, den vejer faktisk kun 990 kg.

Prisen er ukendt

Volvo har kunne holde vægten nede, fordi man har svøbt P1800 Cyan ind i lækre kulfiberdele. Blandt andet er differentialet lavet af det fjerlette men bomstærke materiale.

Prisen? Tja, den vil Volvo ikke ud med. De kalder den i stedet ‘individuel’. Det er en anden måde at sige: "Skal du spørge, har du ikke råd..."

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...