Sarka Heyna Fuchsova, adm. direktør Volvo Danmark
Sarka Heyna Fuchsova, adm. direktør Volvo Danmark© Monika Navratilova

7 spørgsmål til Volvo's nye danske direktør: "Det er ikke os, der skubber på for flere elbiler – det er markedet"

Volvo vil kun sælge elbiler, og det kommer til at ske online. Vi tager fat i den danske chef for at få en forklaring

12. marts 2021 af Steen Bachmann

Da Volvo fornylig præsenterede den nye C40 Recharge, kom topchef Håkan Samuelsson samtidig med to yderligere nyheder: 

* Fra 2030 vil Volvo kun sælge elbiler
* Fra 2030 skal Volvo's elbiler udelukkende sælges online.

Det efterlader en række spørgsmål, så vi tager fat i den relativt nyudnævnte adm. direktør for Volvo i Danmark, Sarka Heyna Fuchsova, for at få strategien forklaret.

Volvo har brug for forhandlere

Vil man stadig kunne købe en Volvo hos en forhandler?

“Ja, absolut. Vi har mere brug for forhandlere end nogensinde. En bil er et fysisk produkt, der kræver levering og introduktion, det ændrer sig ikke. Den nye strategi går ikke ud på at blive en onlinevirksomhed, den handler om, at vi også skal være til stede online for de kunder, der foretrækker det. I fremtiden kan vi sælge flere biler online, men kunderne skal stadig kunne prøvekøre og bytte deres biler hos en forhandler,” siger Sarka Heyna Fuchsova til Bil Magasinet.

Volvo C40 Recharge
Volvo C40 Recharge

I vil opnå transparent prissætning – kan jeg så ikke gå til en anden Volvo-forhandler og få en bedre pris på en bil?

“Du er velkommen til at prøve, men prisen vil fremover blive fastsat centralt af Volvo, så det får du ikke noget ud af. Tanken er, at alle aspekter omkring en Volvo skal give en følelse af premium, og det gælder også prissætningen. Med en fast pris tager man en masse usikkerhed ud af ligningen. I dag er der jo kunder, der tror, at det forventes af dem, at de rejser rundt til forskellige forhandlere for at være sikre på at få en fair pris på en bil. Det er det, vi vil fjerne ved at indføre en fast pris.”

Volvo: "Vi er ikke inspireret af Tesla"

Tesla blev lanceret i Danmark i 2013 med onlinesalg og kun to forhandlere. Er Volvos nye strategi inspireret af Tesla?

“Nej, det er mere inspireret af ting som en iphone – den koster det, den koster uanset hvor meget, du shopper rundt. Inspirationen kommer fra sund fornuft. Platforme som Ebay og Amazon sælger alt, og hvis vi om brand skal overleve og klare os godt, så skal vi selv fastsætte vores priser. Det skal ikke være techfirmaer, der bestemmer, hvad en Volvo skal koste – det vil vi selv bestemme.”

Volvo C40 Recharge
Volvo C40 Recharge

Underspil ikke det skandinaviske islæt

Hvad betyder det, at det er et skandinavisk brand?

“Det er typisk for skandinaver at underspille betydningen af, hvor I kommer fra, men vi andre forbinder Skandinavien med et samfund, der har overskud til at tage sig af sine borgere og sit miljø. Det er ikke kun vores kunder, Volvo tager sig af, men også vores medarbejdere og andre trafikanter og fodgængere. Ansvaret for andre er noget, I er vokset op med, og det identificerer Volvo sig med.”

Delebiltjenesten Green Mobility siger, at den næste generation af forbrugere er ligeglade med biler. Hvad siger I til det?

“Det er vi opmærksomme på. Når vi spørger forbrugere i 20'erne, svarer de, at de gerne vil have bil, men ikke vil købe den. Men når de får børn og hus, ser tingene ofte anderledes ud...”

Volvo C40 Recharge
Volvo C40 Recharge

Hvordan sikrer Volvo, at materialer til batterier i jeres elbiler er udvundet og produceret forsvarligt?

"Vi benytter en blockchain-teknologi, hvor man kan spore et materiale helt ned til den enkelte mine. Når vi beder en underleverandør om at garantere, at de ikke benytter børnearbejdere, er de uforstående og beder om at få det forklaret igen. De forstår simpelthen ikke spørgsmålet! Men det er vores ansvar at stille det og andre spørgsmål om etik og miljø, så det gør vi selvfølgelig. Vi vælger kun leverandører, der kan dokumentere, hvordan de henter materialer og mineraler op af jorden."

Arbejdsforhold for ansatte i Kina

Men hvad med ansatte hos Volvo og underleverandører i Kina - kan I garantere, at de arbejder under deres egen fri vilje?

"Volvo er en global virksomhed, så der gælder de samme betingelser for udvinding af materialer og arbejdsforhold i USA, Europa og Afrika som i Kina. Vi kan ikke tillade os andet, og hvorfor skulle vi også det? Jeg har været på moderne bilfabrikker i Kina og er vildt imponeret - de ansatte arbejder under ordnede forhold hvad angår arbejdsmiljø, løn, arbejdstider og ansættelsesforhold. Batterierne til Volvos elbiler produceres i øvrigt i Polen."

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...