Volvo Cars og Northvolt har valgt Gøteborg til at etablere et nyt batteriproduktionsanlæg som en del af en plan om at investere 30 mia. svenske kroner i elektrificering.
Fabrikken skal åbne i 2025 og skabe op til 3.000 arbejdspladser som en del af Volvo Cars' plan om senest i 2030 udelukkende at producere og sælge elbiler.
Opførelsen af anlægget starter i 2023, og det vil producere battericeller til brug i næste generations eldrevne Volvo- og Polestar-biler. Anlægget vil have en potentiel årlig celleproduktionskapacitet på op til 50 gigawatt-timer (GWh), som vil levere batterier til ca. en halv million biler om året.
Tæt på Volvo-fabrikken
Den svenske placering af anlægget, som vil blive bygget i Torslanda, Gøteborg, giver fordele i form af en direkte vej ind i Volvo Cars' største bilfabrik, adgang til infrastruktur, vedvarende energiforsyning, arbejdskraft og Volvo Cars' og Northvolts udviklingsenheder.

"Vi forpligter os til kun at sælge elbiler i 2030," siger Håkan Samuelsson, Volvo Cars' administrerende direktør.
© PRVil reducere C02-udledning
Anlægget vil blive drevet af fossilfri energi med fokus på at øge kapaciteten af vedvarende energi i regionen.
Produktionen af batterier til Volvo Cars' og Polestars elbiler udgør en stor del af hver enkelt bils samlede CO2-udledning i livscyklussen.
Ved at samarbejde med Northvolt, der er førende inden for bæredygtig batteriproduktion og ved at producere batterier tæt på virksomhedens produktionsanlæg i Europa, kan Volvo Cars og Polestar opnå en betydelig reduktion af det miljømæssige fodaftryk, der kan tilskrives batteriindkøb og -produktion.
"Vores nye batterifabrik vil understøtte vores ambition om at have et fuldt klimaneutralt produktionsnetværk og sikre en forsyning af kvalitetsbatterier i de kommende år," siger Javier Varela, teknik- og driftsdirektør hos Volvo Cars.
Headhunter ekspert fra Tesla
Volvo Cars og Northvolt har udpeget den tidligere Tesla-topchef Adrian Clarke til at lede produktionsvirksomheden.
R&D-centrene, som bliver taget i brug i 2022, vil skabe et par hundrede arbejdspladser i Gøteborg og positionere Volvo Cars som et af de få bilmærker, der gør udvikling og produktion af battericeller til en del af sine tekniske end-to-end-kapaciteter.
Volvo søger nye medarbejdere
Samlet set vil det nye batterianlæg og R&D-center have brug for en række kompetencer, og joint venture-selskabet rekrutterer derfor aktivt højtkvalificerede ingeniører og teamledere til at fremme projektet. En storstilet rekruttering af medarbejdere starter i slutningen af 2023.
Investerer 10 mia sv. kr. i fabrik
Volvo Cars vil investere 10 mia. SEK i selve Torslanda-produktionsanlægget som forberedelse til produktionen af den næste generation af fuldelektriske biler. Det omfatter nye teknologier og produktionsprocesser i anlægget med megastøbning af aluminiumkarosseridele, en ny batterisamlefabrik og fuldt renoverede lakerings- og slutsamleanlæg.
Megastøbning skaber en række fordele med hensyn til bæredygtighed, omkostninger og ydelse i bilens levetid, og Volvo Cars er en af de første bilproducenter, der investerer i denne proces.
Støbning af store dele af bilens gulvstruktur som en enkelt aluminiumsdel reducerer vægten, hvilket forbedrer bilens energieffektivitet og dermed dens rækkevidde. Dette gør det også muligt for Volvo-designere at optimere pladsen til opbevaring og i kabinen. Andre fordele ved megastøbning er bl.a. en mindre kompleks fremstillingsproces. Det skaber omkostningsbesparelser med hensyn til materialeanvendelse og logistik, hvilket reducerer det samlede miljømæssige fodaftryk på tværs af produktions- og forsyningskædenetværkene.
Opgraderingen af lakeringsværkstedet indebærer installation af nye maskiner og implementering af nye processer, hvilket forventes at understøtte den løbende reduktion af lakeringsværkstedets energiforbrug og emissioner. En ny batterimontagefabrik vil integrere battericeller og -moduler i bilens gulvstruktur, mens montageanlægget er ved at blive udrustet til næste generations fuldelektriske biler, for eksempel med et nyt samlepunkt, hvor bilens karosseri og gulv mødes for første gang

Sarka Heyna Fuchsova er adm. direktør for Volvo Danmark.
© Monika NavratilovaI marts 2021 forklarede den dengang nytiltrådte danske direktør for Volvo Danmark om mærkets planer for elektrificering og nye måder at sælge biler biler på:
7 spørgsmål til Volvo's nye danske direktør
Da Volvo fornylig præsenterede den nye C40 Recharge, kom topchef Håkan Samuelsson samtidig med to yderligere nyheder:
* Fra 2030 vil Volvo kun sælge elbiler
* Fra 2030 skal Volvo's elbiler udelukkende sælges online.
Det efterlader en række spørgsmål, så vi tager fat i den relativt nyudnævnte adm. direktør for Volvo i Danmark, Sarka Heyna Fuchsova, for at få strategien forklaret.
Volvo har brug for forhandlere
Vil man stadig kunne købe en Volvo hos en forhandler?
“Ja, absolut. Vi har mere brug for forhandlere end nogensinde. En bil er et fysisk produkt, der kræver levering og introduktion, det ændrer sig ikke. Den nye strategi går ikke ud på at blive en onlinevirksomhed, den handler om, at vi også skal være til stede online for de kunder, der foretrækker det. I fremtiden kan vi sælge flere biler online, men kunderne skal stadig kunne prøvekøre og bytte deres biler hos en forhandler,” siger Sarka Heyna Fuchsova til Bil Magasinet.

I vil opnå transparent prissætning – kan jeg så ikke gå til en anden Volvo-forhandler og få en bedre pris på en bil?
“Du er velkommen til at prøve, men prisen vil fremover blive fastsat centralt af Volvo, så det får du ikke noget ud af. Tanken er, at alle aspekter omkring en Volvo skal give en følelse af premium, og det gælder også prissætningen. Med en fast pris tager man en masse usikkerhed ud af ligningen. I dag er der jo kunder, der tror, at det forventes af dem, at de rejser rundt til forskellige forhandlere for at være sikre på at få en fair pris på en bil. Det er det, vi vil fjerne ved at indføre en fast pris.”
Volvo: "Vi er ikke inspireret af Tesla"
Tesla blev lanceret i Danmark i 2013 med onlinesalg og kun to forhandlere. Er Volvos nye strategi inspireret af Tesla?
“Nej, det er mere inspireret af ting som en iphone – den koster det, den koster uanset hvor meget, du shopper rundt. Inspirationen kommer fra sund fornuft. Platforme som Ebay og Amazon sælger alt, og hvis vi om brand skal overleve og klare os godt, så skal vi selv fastsætte vores priser. Det skal ikke være techfirmaer, der bestemmer, hvad en Volvo skal koste – det vil vi selv bestemme.”

Underspil ikke det skandinaviske islæt
Hvad betyder det, at det er et skandinavisk brand?
“Det er typisk for skandinaver at underspille betydningen af, hvor I kommer fra, men vi andre forbinder Skandinavien med et samfund, der har overskud til at tage sig af sine borgere og sit miljø. Det er ikke kun vores kunder, Volvo tager sig af, men også vores medarbejdere og andre trafikanter og fodgængere. Ansvaret for andre er noget, I er vokset op med, og det identificerer Volvo sig med.”
Delebiltjenesten Green Mobility siger, at den næste generation af forbrugere er ligeglade med biler. Hvad siger I til det?
“Det er vi opmærksomme på. Når vi spørger forbrugere i 20'erne, svarer de, at de gerne vil have bil, men ikke vil købe den. Men når de får børn og hus, ser tingene ofte anderledes ud...”

Hvordan sikrer Volvo, at materialer til batterier i jeres elbiler er udvundet og produceret forsvarligt?
"Vi benytter en blockchain-teknologi, hvor man kan spore et materiale helt ned til den enkelte mine. Når vi beder en underleverandør om at garantere, at de ikke benytter børnearbejdere, er de uforstående og beder om at få det forklaret igen. De forstår simpelthen ikke spørgsmålet! Men det er vores ansvar at stille det og andre spørgsmål om etik og miljø, så det gør vi selvfølgelig. Vi vælger kun leverandører, der kan dokumentere, hvordan de henter materialer og mineraler op af jorden."
Arbejdsforhold for ansatte i Kina
Men hvad med ansatte hos Volvo og underleverandører i Kina - kan I garantere, at de arbejder under deres egen fri vilje?
"Volvo er en global virksomhed, så der gælder de samme betingelser for udvinding af materialer og arbejdsforhold i USA, Europa og Afrika som i Kina. Vi kan ikke tillade os andet, og hvorfor skulle vi også det? Jeg har været på moderne bilfabrikker i Kina og er vildt imponeret - de ansatte arbejder under ordnede forhold hvad angår arbejdsmiljø, løn, arbejdstider og ansættelsesforhold. Batterierne til Volvos elbiler produceres i øvrigt i Polen."