© bilmagasinet.dk

Volvo C70 T5

Tryk på en knap, og halløj: Coupéen bliver til en cabrio. Genialt i dansk sommer (og efterår, vinter og forår)

29. november 2011 af Steen Bachmann

Når det har regnet døgnet rundt i tre uger, kan man godt blive en lille smule mut over at skulle teste Volvo’s luksus­cabriolet. En åben bil i styrtregn, uha, de rige har mange problemer, men så er her da muligheden for at efterprøve påstanden om, at en moderne coupé/cabriolet er to biler i én: En almindelig bil med tag i metal og en helt åben uden bøjler eller andre grimme himstregimser. Så det gør vi.

C70 byder ikke på det seneste nye skrig inden for hybridteknologi eller transmission, men de velbeslåede købere er formentlig fløjtende ligeglade. Den leverer en overskudsagtig og komfortabel køreoplevelse pakket ind i luksus af den særlige enkle, skandinaviske stil, som Volvo har arbejdet hen imod siden introduktionen af S80 i 2006. I kabinen er her et roligt, tidløst design, og den fritsvævende smalle midterkonsol i børstet aluminium bidrager til en nærmest B&O-agtig eksklusivitet. Godt set af Volvo at prøve at adskille sig fra alle andre ved at søge mod et mere rent og simpelt udtryk.

© bilmagasinet.dk

I styrtregn (med taget oppe) og med fartpiloten på 120 km/t, er der tid til at få bilen ind på kroppen. De seneste fire årtier har Volvo været kendt for at bygge de bedste sæder, og det gør de fortsat.

Til en pris på næsten 750.000 kr. forventer vi elstole, men det er ekstraudstyr til 19.992 kr. for føreren og 7.022 kr. for forsædepassageren. Arh, hvad? Nå, men med fint forarbejdet ekstra blødt Sovereign Hide-læder (28.003 kr.) sidder du perfekt, og med justering af højde på hynden både for og bag og i lænden, er stolene dimensioneret til store skandinaver.

På trods af testbilens 18” alufælge til 21.997 kr. er affjedringskomforten overraskende god, men tag dem for ud­seendets skyld - det er ikke en bil, du skal til trackday med. Nyd så musikken fra det ultra-velspillende Premium hifi-anlæg med 12 højttalere, og glem, at det er ekstraudstyr til 21.997 kr. - det standardmonterede anlæg med otte højttalere spiller også godt.

© bilmagasinet.dk

Det er en cool cruiser
Efter 100 km regn på motorvejen, klarer det op, og vi drejer fra ved Slagelse, og kører nordpå langs Storebælt. Vi holder lige ind og klapper taget ned - i modsætning til Audi’s kalecher skal du holde helt stille - og den utrolige konstruktion imponerer hver gang, den kører op og ned. Det er altså godt lavet!

Glemte jeg at fortælle om motoren? Det er jo den kendte, 5-cylindrede, brølende turbomotor, og dén trækker bare. Diesel på 150 og 177 hk fås også.

På den flotte strandpromenade i Kalundborg er C70 i sit rette element. Her på den blanke sorte asfalt, hvor der ikke stilles krav til den sløve, 5-trins automatiske gearkasse om at få fingeren ud, og hvor den tunge bil ikke presses på nogen måde, giver det hele mening.

Det har taget lidt tid at vænne sig til tanken om at køre rundt i en stor, tung Volvo med et stillads og tre tagplader i bagagerummet i stedet for, øh, et tomt bagagerum, og du kan desværre ikke køre på bilferie i den, hvis taget skal ned, for så er der ikke noget bagagerum (200 liter mast sammen under taget). Men som bil nummer to er den fed.

© bilmagasinet.dk

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...