Vi går tæt på Volvo XC90

Kom med, når vi viser rundt i Volvos flagskib, XC90, der er kandidat til titlen som Årets Bil i Danmark 2016

25. november 2015 af Christian Thestrup

Om fire år er XC90 den ældste model i Volvos portefølje. Men lige nu er det deres nyeste og – synes vi – mest imponerende bil, og i denne video vil vi prøve at vise dig hvorfor. Men først lidt om vognen.

Mens den gamle XC90 fra 2002 forsøgte at kæmpe mod de tyske konkurrenter på tyskernes hjemmebane, så har den nye XC90 kastet evolutionen ud af sideruden og angrebet hele SUV-begrebet fra en analytisk synsvinkel: Når nu SUV’er primært bruges af familien til nærtransport i eller mellem byer, hvorfor så ikke koncentrere bilens egenskaber om disse behov? Sådan har svenskerne tilsyneladende tænkt, og derfor har de valgt at se bort fra konventionen om, at en SUV absolut skal være en en kombination af sportslig bil med offroad-tendenser.

Indvendigt bliver du ikke snydt for pladsen. Volvo har gjort meget for at gøre kabinen til en luftig oplevelse – også omkring førerpladsen, som er åben og centerorienteret. Anden sæderække er monteret en anelse højere end forsæderne for at give bedre udsyn for passagererne, og det samme er tilfældet med tredje sæderække.

Dette er blot en af mange løsninger, som vidner om, at XC90 ikke er orienteret specielt mod chaufføren men mod alle bilens passagerer. Med til Volvo’s nye verdensorden er en kabine, der fremstår i en finish, der er mindst lige så god som de tyske konkurrenters.

Den nye XC90 er gennemsyret af ét tankesæt fra motor til bagagerum, som flytter hele SUV-begrebet til noget, der virker mere ærligt, brugbart og mindre påtaget. I forhold til den gamle XC90 er den nye vokset betydeligt. Akselafstanden på 298 cm er seks cm længere end den enorme Range Rover, og totallængden er også næsten den samme. Man kunne tro, at karrosseriets store, plane flader ville få XC90 til at se stor ud, men det gør den ikke. Tværtimod ser XC90 mindre ud, end den egentlig er.

XC90 er den første Volvo, der stiller med helt ny teknik udviklet af Volvo selv. Det gælder også motorerne, hvor udgangspunktet er én og samme motorblok med et slagvolumen på to liter, som bruges til både benzin- og diesel-varianterne. I første omgang er der kun én dieselmotor på programmet, nemlig D5, som stiller til start med 225 hk. Vil du have flere hestekræfter, bliver det i første omgang en benzinmotor kaldet T6, som leverer 320 hk.

Kig med her, når vi viser rundt i Volvo XC90.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...