Volvo har mild-hybridteknologi på både benzin- og dieselmotorer – her med en 2-liters turbodieselmaskine.

© Søren Juul

Test: Endelig rammer Volvo V90 plet

Volvo V90 har længe været lækker - både inde og ude. Men nu har vi fundet kombinationen, der også gør den lækker at køre.

13. juli 2021 af Frederik T. Frey

V90 på el, benzin eller diesel

Volvo har travlt med at pudse det grønne og “sunde” image af, og foruden en begrænset topfart på 180 km/t på samtlige modeller er der fortsat fokus på svenske kerneværdier som sikkerhed og nøjsomhed.

Samtlige varianter af V90 har elektrificering, og der er frit valg mellem benzin- eller dieselmotor, mild-­hybrid og plugin-hybrid. Plugin-hybrid er hurtigst og billigst, men det er mere forvirrende med de øvrige varianter: De hedder B4 eller B5, uanset om der er tale om mild-hybrider med benzin eller diesel. Når den første forvirring har lagt sig, yder motorerne med elektrificering nær det samme, uagtet om der er benzin eller diesel i tanken. 

El-skub i ryggen

Den mørke testbil har dieselkombinationen, hvilket sikrer en 2-liters turbodieselmotor med 197 hk samt et ekstra elboost på 14 hk, der dog ikke kan lægges direkte oveni de 197 til en samlet systemydelse.

Elkræfterne er tydelige og en rar assistance ved acceleration fra stilstand men også ved mellemaccelerationer på lande- og motorvej.

Den 1.868 kg tunge stationcar kan ramme 100 km/t på 8,4 sekunder, mens den er opgivet til et blandet brændstofforbrug på mellem 17,5 og 16,9 km/l alt efter ekstraudstyrets vægt og hjulstørrelse.

Hvad er dommen over Volvo V90?

Den største gevinst med tilføjelsen af batteri og elmotor er den udglattende effekt på drivlinen. Gearskift fra det 8-trins konventionelle automatgear er endelig på et niveau, hvor Volvo’en for alvor kan rivalisere de tyske ­konkurrenter i ugeneret og elegant kørsel. Kabinens lækre tilbud og materialer er stadig på højde med de bedste i klassen – det nye er, at drivlinen langt om længe lever op til resten af pakken. Godt gået, Volvo.

Vi synes

Hvem skulle ha’ troet det? Volvo’s elektrificering hjælper på mere end power og forbrug.

Bil Magasinet er proppet med tests som den her. Har du husket at aktivere dit prøveabonnement? Læs mere her!

Volvo V90 B4 D R-Design Aut.

  • Frapris: 720.085 kr.
  • Pris (testbil): 795.338 kr.
  • Årlig afgift: 4.920 kr.
  • Ydelse: 197 hk og 420 Nm
  • Topfart: 180 km/t
  • 0-100 km/t: 8,4 sek.
  • Forbrug (WLTP): 17,5 km/l
  • Mål: 494/188/148 cm L/B/H
  • Vægt: 1.868 kg
  • Last: 442 kg
  • Påhæng: 1.800 kg
  • Bagagerum: 560-1.526 liter

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...