Test af Volvo V60 hybrid
Volvo V60 Recharge ser måske ikke anderledes ud med det blotte øje – men under karrosseriet, nærmere bestemt ved drivlinen, er der sket ændringer.
Batteristørrelsen på opladningshybriden er vokset fra 11,6 kWh til 18,8 kWh. Samtidig er elmotorens kræfter gået fra 87 hk til 145 hk. Samspillet med den uforandrede turbobenzinmotor med fire cylindre på række giver i V60 Recharge med 18,8 kWh-batteri og mere el-power en systemydelse på 350 hk – ti hestekræfter mere end varianten med 11,6 kWh-batteri.
V60 hybrid med øget rækkevidde
Den øgede effekt har ikke skubbet til nul til 100 km/t-tiden – den ligger fortsat på respektable 5,4 sekunder, ligesom Volvo’s dukse-topfart er naglet fast ved 180 km/t. Følelsen af at flyve fra nul til 100 km/t i det, der var Ferrari-tempo for få årtier siden, føles fortsat imponerende men også uharmonisk i en bil, vis væsen er alt andet end sportslig og dynamisk.
Den “rigtige” gevinst skal du finde i glæden ved en øget el-aktionsradius uden brug af forbrændingsmotoren. Eller hvis du fortrækker hybridkørsel, er der nu mulighed for længere stræk, hvor systemerne arbejder sammen, og alle, der har kørt en opladningshybrid, vil kunne bekræfte, at uden el på batteriet er plugin-hybrider ofte anstrengende og uharmoniske at køre.
Volvo’s infotainment-system er velfungerende – men det kan ikke holde vand med hensyn til hastighed og brugervenlighed mod andre modeller som XC60 og kusinemærket Polestar, der har Google-baserede systemer.
Ønsker du mere power i din V60 plugin-hybrid, kan dine bønner blive hørt i Recharge T8-varianten, der deler sine elektriske komponenter med T6, men til gengæld har en kraftigere turbobenzinmotor, højere systemydelse og hurtigere accelerationstid til følge.
Vi synes:
Det større batteri gør kørsel med el udviddet – ellers er alt ved det (gode) gamle.
Læs også: Test af Volvo XC90 plugin-hybrid

Test af Volvo V60 2021
Stationcaren Volvo V60 er populær hos de store leasingselskaber, hvor den ligger i top over de mest populære firma-biler år efter år. Det er let at forstå. Den ser godt ud og er mere BMW-agtig i sin måde at bevæge sig på end andre Volvo-modeller – groft sagt er den udviklet med et halvt øje på BMW 3-serie, mens andre Volvo’er typisk er udviklet til at være komfortable.
Men hvad så, når man lægger et tungt batteri ind i kardantunnelen og en elmotor under bagagerumsgulvet? Det ville kvæle ethvert spor af dynamiske talenter i en bil med en ordinær undervogn, men V60 løfter opgaven. Den køreklare vægt inklusive væsker, 90 pct. fyldt brændstoftank og en fører på 75 kg er hele 2.075 kg, hvilket er en mervægt på 175 kg i forhold til dieselvarianten med firehjulstræk. Men det tynger ikke oplevelsen.

V60 er bedre end nogensinde som opladningshybrid – også på langtur på tværs af Danmark.
© Steen BachmannVolvo V60: Pænt forbrug på langture
Som pendlerbil såvel som på langturen får man en overbevisende oplevelse af en moderne Volvo med klassisk kabine med lyst læder og en skærm i midten med enkel betjening. Generelt en letkørt og behagelig bil, der hjælper dig fra a til b som en imødekommende makker.
I løbet af 850 km blandet kørsel, inklusive en tur på tværs af Danmark, blev jeg næsten venner med Volvo’s aktive vognbaneassistent, som i modsætning til BMW’s system gerne vil bestemme, hvor på vejen, du skal køre, og derfor hele tiden hiver i rattet. Hvis man lader være med at gøre modstand, giver det en slags mening. Mit snit blev 20,0 km/l inklusiv tre fulde opladninger.
Læs også: Biler med plads til hele familien.
Hvad er dommen?
'Med en samlet ydelse på 340 hk og en 0-100-tid på 5,4 sek. siger det sig selv, at Volvo’en er kvik. Den kører op til 50 km på el, og benzineren starter ikke på motorvejen, før du kommer over 130 km/t. Skift mellem el og benzin foregår støjsvagt og harmonisk, og kun, når det virker som om, det giver mening
Volvo V60 Recharge kan købes fra 529.002 kr. i 2023.
Vi synes
Volvo’s hidtil bedste plugin-hybrid er alsidig og elegant uden at være tynget af sin høje vægt.
Denne test er fra Bil Magasinet, men det er bare en af mange fede artikler, du får hver måned, hvis du abonnerer på Bil Magasinet. Lige nu har vi et tilbud, hvor du kan få 3 numre for bare 99 kr.
Volvo V60 Recharge Inscription Aut. (test fra 2021)
- Pris: 551.209 kr. (testbil: 655.758 kr.)
- Årlig afgift: 860 kr.
- Ydelse: 340 hk
- Topfart: 180 km/t
- 0-100 km/t: 5,4 sek.
- Forbrug (WLTP): 58,8 km/l
- Mål: 476/185/143 cm L/B/H
- Vægt: 2.075 kg
- Last: 475 kg
- Påhæng: 2.000 kg
- Bagagerum: 529-1.441 liter