volvo v60 recharge stationcar inscription plugin hybrid
© Steen Bachmann

Her er Volvo's hidtil bedste plugin-hybrid

Volvo har lavet den perfekte kandidat til en bil med opladninghybrid-teknologi.

5. april 2021 af Steen Bachmann

Volvo V60 som udfordrer til 3-serien?

Stationcaren Volvo V60 er populær hos de store leasingselskaber, hvor den ligger i top over de mest populære firma-biler år efter år. Det er let at forstå. Den ser godt ud og er mere BMW-­agtig i sin måde at bevæge sig på end andre ­Volvo-modeller – groft sagt er den udviklet med et halvt øje på BMW 3-serie, mens andre Volvo’er typisk er udviklet til at være komfortable.

Men hvad så, når man lægger et tungt batteri ind i kardantunnelen og en elmotor under bagagerumsgulvet? Det ville kvæle ethvert spor af dynamiske talenter i en bil med en ordinær undervogn, men V60 løfter opgaven. Den køreklare vægt inklusive væsker, 90 pct. fyldt brændstoftank og en fører på 75 kg er hele 2.075 kg, hvilket er en mervægt på 175 kg i forhold til dieselvarianten med firehjulstræk. Men det tynger ikke oplevelsen. 

volvo v60 recharge stationcar inscription plugin hybrid

V60 er bedre end nogensinde som opladnings­hybrid – også på langtur på tværs af Danmark.

© Steen Bachmann

Volvo V60: Pænt forbrug på langture

Som pendlerbil såvel som på langturen får man en overbevisende oplevelse af en moderne Volvo med klassisk kabine med lyst læder og en skærm i midten med enkel betjening. Generelt en letkørt og behagelig bil, der ­hjælper dig fra a til b som en imødekommende makker.

I løbet af 850 km blandet kørsel, inklusive en tur på tværs af Danmark, blev jeg næsten venner med Volvo’s aktive vognbaneassistent, som i modsætning til BMW’s system gerne vil bestemme, hvor på vejen, du skal køre, og derfor hele tiden hiver i rattet. Hvis man lader være med at gøre modstand, giver det en slags mening. Mit snit blev 20,0 km/l inklusiv tre fulde opladninger.

Hvad er dommen?

'Med en samlet ydelse på 340 hk og en 0-100-tid på 5,4 sek. siger det sig selv, at Volvo’en er kvik. Den kører op til 50 km på el, og benzineren starter ikke på motorvejen, før du kommer over 130 km/t. Skift mellem el og benzin foregår støjsvagt og harmonisk, og kun, når det virker som om, det giver mening

Vi synes

Volvo’s hidtil bedste plugin--hybrid er alsidig og elegant uden at være tynget af sin høje vægt.

Denne test er fra Bil Magasinet, men det er bare en af mange fede artikler, du får hver måned, hvis du abonnerer på Bil Magasinet. Lige nu har vi et tilbud, hvor du kan få 3 numre for bare 99 kr. 

Volvo V60 Recharge Inscription Aut.

  • Pris: 551.209 kr. (testbil: 655.758 kr.)
  • Årlig afgift: 860 kr.
  • Ydelse: 340 hk
  • Topfart: 180 km/t
  • 0-100 km/t: 5,4 sek.
  • Forbrug (WLTP): 58,8 km/l
  • Mål: 476/185/143 cm L/B/H
  • Vægt: 2.075 kg
  • Last: 475 kg
  • Påhæng: 2.000 kg
  • Bagagerum: 529-1.441 liter

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...