Elbilen Volvo XC40 Recharge og dens coupé-fætter C40 Recharge er to elbiler, vi generelt har været begejstrede for her på Bil Magasinet. Men de to elbiler har døjet med rækkevidden, der var i den lave ende i forhold til konkurrenterne. Det gør Volvo noget ved nu.
Det skriver Bilbasen.
Både Single Motor- og Twin Motor-varianterne har fået større batterier, og det betyder også lidt flere hestekræfter - begge Single Motor-varianter går fra 231 hk til 238 hk. Interessant nok betyder det også, at Single Motor-varianter går fra at være trække på forhjulene til at trække på baghjulene!
Men den vigtigste effekt er naturligvis på rækkevidden. For C40 Single Motor stiger den offcielle rækkevidde fra 436 km til 476 km. Den tilsvarende XC40 stiger fra 423 km til 459 km.
C40 Twin Motor stiger fra 441 km til 507 km. Den tilsvarende XC40 stiger fra 436 km til 501 km.
Lige så vigtigt er, at lynladekapaciteten stiger fra maks. 150 kW til maks. 200 kW.
Her er der selvfølgelig kun snak om den officielle rækkevidde, og den kan godt ramme ved siden af - det fandt vi ud, da vi testede en ny elbil fra Toyota og blev slemt skuffede.

Det bedste fra begge verdener
Volvo introducerer også en helt ny variant af både C40 og XC40, hvor man kombinerer det store batteri med kun en enkelt motor og baghjulstræk. Her er der 252 hk og den bedst mulige rækkevidde: 532 km for C40 Extended Range og 514 km for XC40 Extended Range.
Prisen gør også Extended Range til et attraktiv valg. Opgraderingen fra Single Motor koster kun godt og vel 12.000 kr. for XC40 og ca. 17.000 kr for C40.
Læs også: Test og priser på Volvo XC90