Svensk/kinesisk racerbil til gadebrug

En racerbil med nummerplader – ja, der findes ikke en mere passende beskrivelse af denne Lynk & Co 03 Cyan

2. juli 2019 af Mathias Brandt


Du har sikkert hørt om Lynk & Co og deres nye SUV, som de kalder ‘01’? Lynk & Co er ejet af kinesiske Geely, der også står bag Volvo. Og præcis Volvo og Lynk & Co har ret meget med hinanden at gøre. Dels deler de en hel del teknologi, og dels udvikler de biler sammen.

Denne Lynk & Co 03 Cyan Concept er fortsat et koncept. Men det er også en udviklingsplatform, hvor Volvo og Lynk & Co udvikler deres performancebiler. Det er Cyan Racing, som står bag udviklingen – de hed tidligere Polestar og var Volvo’s motorsportafdeling, men nu er Polestar en elbilproducent. 

Samme hold der har udviklet Polestar-racerbiler

03 Cyan Concept er også lakeret i den karakteristiske blå farve, som Volvo Polestar har været kendt for. Det er de samme ingeniører og testkørere, der udvikler 03 Cyan Concept, som stod bag udviklingen af den vanvittige 450-hestes Volvo C30 Polestar og den 506-hestes V60 Polestar. 

Udviklet fra en baneracer

Udgangspunktet har været at udvikle racerbilen, Lynk & Co 03 TCR, til en lynhurtig gadebil. Bilen har været igennem et omfattende testarbejde lige fra arktisk vintertest til glohed banetest i Spanien, alt sammen for at udsætte bilen for de mest ekstreme forhold.

Hjertet er en potent 2-liters motor med fire cylindre og turbo, som yder imponerende 528 hk og har et drejningsmoment på 504 Nm. Alle kræfterne sendes direkte ud til forhjulene, hvilket i sig selv er helt vildt. Men takket være et mekanisk spærredifferentiale skulle bilen være rimeligt effektiv til at få kræfterne ned i asfalten. 

528 hk på forhjulene

Gearkassen er taget direkte fra racerbilen. Den 6-trins sekventielle transmission har lynhurtige skiftetider på omkring 60 millisekunder. Det hele betjenes via paler bag rattet. 

Da den har forhjulstræk, må den trods sine 528 hk nøjes med en 0-100 km/t-tid på 4,4 sekunder, men holder man speederen i bund, stopper speedometeret først ved 310 km/t. Undervognen er udviklet af svenske Öhlin’s og er fuldt justerbar, og sikrer, at den altid har bedst muligt greb i underlaget.

Bilen er stadig et koncept, som mere skal ses som et udviklingsprojekt, der skal komme alle Volvo og Lynk & Co’s biler til gode. Som bilen er bygget op nu, kan den bedst betegnes som en racerbil med nummerplader.

En af næsten 400 historier i Årets Biler 2019

Du kan læse denne historie og mange flere i den nye Årets Biler 2019. Her samler Bil Magasinet næsten 400 biler, som nok skal give dig underholdende læsning henover sommeren.

Du kan købe Årets Biler 2019 her

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...