Adjø benzin og diesel
Volvo Car Denmark har med øjeblikkelig virkning stoppet al salg af biler, der udelukkende kører på benzin eller diesel - også mildhybrider. Det sker som det første led i Volvo’s plan om at være fuldt elektrificeret i 2030. Endvidere har Volvo forpligtet sig til at være klimaneutrale i 2040.
Modsat mange andre virksomheder verden over, vælger Volvo ikke at operere med en gradvis udfasning af fossildrevne biler. Faktisk kan man allerede fra dags dato se, at Volvo har fjernet samtlige benzin- og dieselbiler fra deres hjemmeside. Dermed har Volvo solgt deres sidste bil uden ladestik på dansk jord nogensinde.
Frygter ikke bagslag
Volvo meddeler, at beslutningen er blevet taget netop nu, fordi de ikke ser deres fossildrevne biler som en del af deres fremtidige planer.
“Vi har i Danmark allerede nu valgt at fokusere salget helt på vores Recharge-modeller. Det gør vi, fordi fremtiden er elektrisk, og fordi Volvo Cars vil være førende inden for elbiler i premium-klassen, og så gør vi det, fordi efterspørgslen lige nu overgår udbuddet,” siger Sarka Heyna Fuchsova, der er CEO i Volvo Car Denmark.
Heyna Fuchsova tilføjer, at Volvo er bevidst om, at der vil være en risiko ved at fjerne hele deres fossildrevne sortiment. Dog har den svenske bilfabrikant vurderet, at beslutningen vil gavne mere end den gør skade, og faktisk forventer Volvo en stigende efterspørgsel på deres eldrevne modeller i det kommende år.
Læs også: Test og priser på Volvo XC90

Volvo XC40 Recharge er en af de modeller, der ikke afskaffes.
© VolvoBlot første skridt mod komplet elektrificering
På nuværende tidspunkt er det kun de rendyrkede benzin- og dieselbiler samt de milde hybrider, der bliver skrottet. Volvo bevarer altså deres plugin-hybrider, da de er opmærksomme på de kunder, der endnu ikke har adgang til optimale ladeordninger samt de kunder, der benytter elektrisk kørsel til arbejde, men samtidig nyder at køre længere ture i fritiden.
Volvo bekræfter dog, at planen på sigt er, at plugin-hybriderne skal lide samme skæbne som benzin- og dieselmodellerne. Ifølge Sarka Heyna Fuchsova er deadlinen for udfasning af plugin-hybriderne 2030, men i takt med at opladningsmulighederne optimeres løbende, er der udsigt til, at Danmark bliver blandt de første markeder, hvor Volvo også vil afskaffe plugin-sortimentet. Afskaffelsen af benzin- og dieselbilerne er altså blot det første skridt på Volvos rejse mod komplet elektrificering.