Polestar 2 elbil i hvid
© Mathias Brandt

Polestar 2 - her er alt, du skal vide

Polestar 2 er en lækker elbil med to- eller firehjulstræk. Den er mere eller mindre en direkte konkurrent til Tesla Model 3. Læs her om danske priser, udstyr og selvfølgelig vores test.

22. november 2021 af Redaktionen

Polestar 2 - er det en Volvo?

Polestar 2 er den første elbil fra mærket, der startede som et Volvo-navn, men nu er sit eget bilmærke, der kun skal lave elbiler. Ligesom Volvo er det eget af den kinesiske Geely-koncern.

Polestar 2 har fra starten kunnet fås i en firehjulstrukket udgave. Den koster fra 399.000 kr., og det inkluderer to elektriske motorer, én på hver aksel, 408 hk og et batteri på 78 kWh, der giver en rækkevidde på 480 WLTP-godkendte kilometer. 

Der er få muligheder for tilkøb af ekstraudstyr til svenskeren, men én af dem hedder Performance-pakken og koster 49.990 kr. Den kommer med manuelt justerbare Öhlins DFV-dæmpere, Brembo-bremser og et sæt sportsinspirerede 20" fælge.

Træd ind i kabinen, og det er tydeligt, at der hersker en Volvo-stemning. Rattet er det samme, selv om logoet i midten nu siger Polestar. To digitale skærme dominerer oplevelsen. Den ene sidder bag rattet og måler 12,3”, mens den anden sidder i midten og måler 11,2”. Med Polestar 2 har de arbejdet sammen med Google om softwaren.

Hvad vil du vide om Polestar 2?

Polestar 2 grå
© Polestar

Polestar 2 starter ved 375.000 kr.

Polestar lanceret en forhjulstrukket variant. Rækkevidden er blevet bedre og prisen falder – det lyder tiltalende, men vi er ikke helt overbevist.

Det er ingen hemmelighed, at vi er ret begejstrede for den elektriske Polestar 2. Indtil nu har den kun været tilgængelig i en version med 408 hk og firehjulstræk. Lige siden lanceringen af denne model har vi vidst at der ville kommer en version med færre kræfter og længere rækkevidde. 

Det er denne model, som Polestar netop har introduceret. De har valgt at give den det “mundrette” navn: Polestar 2 Long Range Single motor. I stedet for et effektivt firehjulstræk, bliver den nye udgave udstyret en enkelt motor på forakslen, og bliver på den måde en forhjulstrukken bil. Effekten er droslet ned fra 408 hk til 231 hk.

Det giver en lidt længere 0-100 km/t-tid på 7,4 sek. i stedet for 4,7 sek. Med kun én motor til at æde strøm fra batteriet, bliver den nye “single motor” også mere økonomisk. Batteristørrelsen er uændret og leverer stadig 78 kWh. Rækkevidden er øget fra 480 km (WLTP) til 540 km (WLTP)

Den firehjulstrukne Polestar 2 starter ved 399.000 kr. Og her får du vel og mærket en 408 hestes velkørende elbil med en rækkevidde på 480 km. Vælger du Polestar 2 Single Motor med 231 hk og 60 km længere rækkevidde, sparer du beskedne 24.000 kr. (375.000 kr.)

Læs testen af den forhjulstrukne Polestar 2 herunder:

polestar 2 hvid

Polestar 2 er angivet til en rækkevidde på 480 km. Vi klarede omkring 435 km under vores test.

© Mathias Brandt

Test: "Billig" Polestar 2 - giver den mening?

Polestar 2 er blandt de syv finalister til Årets Bil i Danmark 2022, og på trods af nogle åbenlyse mangler er den nomineringen værdig. Der findes to motorvarianter: Den mindste har en elmotor, 231 hk, forhjulstræk, en rækkevidde på 540 km og en pris fra 375.000 kr. For beskedne 24.000 kr ekstra får du to elmotorer, firehjulstræk, en rækkevidde på 480 km og en samlet ydelse på 408 hk, hvilket får Polestar 2 til at føles yderst kvik på tåspidserne.

Med en startpris på 399.000 kr. kunne man forvente et højere niveau af standardudstyr. Ting som varmepumpe og adaptiv fartpilot sidder man og savner. Polestar har sammensat tre forskellige udstyrspakker: Pilot (30.000 kr.), Plus (40.000 kr.) og Performance (50.000 kr.)

Testbilen er udstyret med Pilot- og Plus-pakken, hvilket bringer prisen op på 469.000 kr. Til gengæld får du en veludstyret bil med blandt andet panoramatag og elforsæder. Testbilen var en tur frem og tilbage på Bornholm, og henover testugen tilbagelagde den 678 km. Det blev til en enkelt opladning på havnen i Nexø, hvor jeg fandt en 11 kW ladestander og lod bilen holde natten over. Desværre findes der ingen lyn­ladere på Bornholm, og derfor var det ikke muligt at teste bilens maksimale ladekapacitet på 150 kW.

Forbruget i Polestar 2 Long Range

Med en hastighedsgrænse på maksimalt 80 km/t er Bornholm et perfekt sted at få mest muligt ud af batteriet, men motorvejen tur/retur fra København er ikke elbilens foretrukne kop te. Alligevel leverede Polestar 2 et flot elforbrug på 20,5 kWh/100 km over hele perioden. Værd at bemærke er, hvor god Polestar 2 er til at regenerere, når man kører den kun med spederen. Det er en funktion, hvor bilen motorbremser maksimalt og dermed kraftigt reducere behovet for at bremse med bremseskiverne.

Vi synes

Polestar 2 har gode køreegenskaber og et bagagerum, som er nemt at udnytte.

Få mange flere tests af de nyeste biler - aktivér dit prøveabonnement på Bil Magasinet og få bladet i din postkasse.

Polestar 2

Danske priser på Polestar 2

Polestar 2 Long Range Single Motor

  • Pris fra 375.000 kr.  
  • Motor/batteri 1 elmotor/78 kWh  
  • Ydelse 231 hk
  • Topfart 160 km/t  
  • 0-100 km/t 7,4 sek.
  • Rækkevidde (WLTP) 540 km  
  • Årlig afgift 660 kr.
  • Mål (L/B/H) 461/185/148 cm  
  • Vægt/last/påhæng 2.100/400/1.500 kg
  • Bagagerum 405-1.095 liter

Polestar 2 Long Range Dual Motor

  • Pris fra 399.000 kr.  
  • Motor/batteri 2 elmotorer/78 kWh  
  • Ydelse 408 hk, 660 Nm  
  • Topfart 205 km/t  
  • 0-100 km/t 4,7 sek.
  • Rækkevidde (WLTP) 480 km  
  • Årlig afgift 660 kr.
  • Mål (L/B/H) 461/185/148 cm  
  • Vægt/last/påhæng 2.100/400/1.500 kg
  • Bagagerum 405-1.095 liter

© Søren Juul

Konkurrenterne til Polestar 2

Den helt store konkurrent til Polestar 2 er Tesla Model 3. Vi har testet de to head-to-head. Den test kan du læse her. I samme blad kan du læse en sammenligning af Polestar 2, Ford Mustang Mach-e, Mercedes EQA og Volkswagen ID.4.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...