Volvo Polestar 2
© Polestar

Så er der danske priser på Polestar 2

Polestar 2 er på vej til Danmark, og nu ved vi også, hvad den kommer til at koste. Du kan også læse vores første test af Polestar 2 længere nede.

24. marts 2021 af Redaktionen

Polestar 2 til 449.000 kr.

Skæver man over til svenskerne, har der historisk været meget få ting, vi virkelig efterspørger: Giflar, IKEA og biler. Men nu er der én ting mindre at efterspørge, og én ting mere at glæde sig over, for Polestar har åbnet reserveringer for Polestar 2. Med denne annoncering følger naturligvis pris og specifikationer, men også information om det nye Polestar Space, der åbner i København.

Polestar 2 kommer til at koste fra 449.000 kr., og det inkluderer to elektriske motorer, én på hver aksel, 408 hk og et batteri på 78 kWh, der giver en rækkevidde på 470 WLTP-godkendte kilometer. Indenbors tjener de penge dig et Harman Kardon-lydsystem, el-justerbare veganer-sæder og en helt række af førerassistenter, herunder skiltegenkendelse, adaptiv fartpilot og vognbaneassistent med centrering.

Polestar 2 pris i Danmark bestilling
© Polestar

Performance-pakke

Der er få muligheder for tilkøb af ekstraudstyr til svenskeren, men én af dem hedder Performance-pakken. Polestar 2 har endnu ikke en fast pris på denne i Danmark, men den koster 60.000 SEK på det svenske marked, hvor bilen allerede har været til salg. Den kommer med manuelt justerbare Öhlins DFV-dæmpere, Brembo-bremser og et sæt sportsinspirerede 20" fælge.

Er du solgt på Polestar 2 allerede, så modtager Polestar allerede bestillinger af prækonfigurerede biler - desværre er disse allerede udsolgt. Vil du selv konfigurere din svenske elbil, er du nødt til at vente til september, hvor de officielle ordrebøger åbner med kuglepen. Er du slet ikke solgt overhovedet, kan du også booke en prøvetur, når de første biler ankommer til maj. Alt det sker igennem Polestars hjemmeside.

Polestar 2 pris i Danmark bestilling
© Polestar

Polestar 2 specs

  • Pris u. afgift ca. 425.000 kr.  
  • Motor/batteri 2 elmotorer/78 kWh  
  • Ydelse 408 hk, 660 Nm  
  • Topfart ca. 210 km/t  
  • 0-100 km/t 4,7 sek.
  • Rækkevidde (WLTP) 470 km  
  • Årlig afgift Ukendt
  • Mål (L/B/H) 461/185/148 cm  
  • Vægt/last/påhæng 2.100/400/1.500 kg
  • Bagagerum 405-1.095 liter  
  • Dæk 245/45R19

Polestar Space

Polestars biler skal sælges igennem nettet, som efterhånden er vanen for nye elbilsproducenter. Dette salg skal så suppleres af et nyt Polestar-center, der åbner i København, ved navn Polestar Space.

Ved Polestar Space kan bilerne besigtes, opleves og prøves. Derudover fungerer Polestar Space også som et showroom, der kan illustrere brandets designimage. Der kan også arrangeres køb igennem et Polestar Space. Er man interesseret i at finde ud af hvilken størrelse Polestar Space vil være gjort af, findes der allerede ét i Oslo.

Første test af Polestar 2

Herunder kan du læse vores test af Polestar 2, der blev skrevet på baggrund af en test i Sverige i 2020.

Polestar 2 ruller snart ud på de svenske veje, og derfor har vi fået vores kollegaer fra Teknikens Värld til at give os en rapport på, hvordan den svenske elbil opfører sig. Endnu er det ikke besluttet, hvornår vi evt. får bilen at se i Danmark, men hvis du er interesseret nok, kan du snart hente en på den anden side af Øresund.

Produktionen af Polestar’s nye model er allerede i fuld sving på deres kinesiske fabrik, som også bygger bilen Lynk & Co 01. Både Lynk & Co samt Polestar er datterselskaber til det kinesisk ejede Volvo.

Vi får lov til at prøve kræfter med Polestar 2 på Volvo’s testanlæg, der ligger i Hädered midt mellem Borås og Göteborg.

Denne artikel er et uddrag fra Bil Magasinet. Husk at starte dit abonnement i dag ved at klikke hér, så du kan få de nyeste test af bilartikler i fuld længde og ikke mindst før, de kommer på bilmagasinet.dk. 

Polestar 2 pris i Danmark bestilling

Polestar Space, det er ligger i Oslo.

© Polestar
Volvo Polestar 2

Polestar 2 har en snert af Volvo-stemning

Træd ind i kabinen, og det er tydeligt, at der hersker en Volvo-stemning. Rattet er det samme, selv om logoet i midten nu siger Polestar. To digitale skærme dominerer oplevelsen. Den ene sidder bag rattet og måler 12,3”, mens den anden sidder i midten og måler 11,2”. Med Polestar 2 har de arbejdet sammen med Google om softwaren.

Polestar bliver de første, som får lov til at bruge Google’s nye software, som er designet specifikt til bilindustrien. Hovedmenuen er simpel, og du kan let lave en individuel tilpasning af de forskellige knapper. Polestar 2 er konstant koblet op til nettet, hvor den kan downloade nødvendig data eller opdateringer på farten.

Polestar 2 rammer 100 km/t på 4,7 sek.

Den Polestar 2, vi sidder i, er udstyret med en såkaldt Performance Pack, som giver mig større Brembo-bremser, justerbare dæmpere fra svenske Öhlins, fælge i 20” og så forskellige guldfarvede detaljer ud- og indvendigt. Effekten fra elmotorerne er 408 hk og 660 Nm, hvilket er nok til at få bilen til at ramme 100 km/t på kun 4,7 sekunder. Der sidder en elmotor til både for- og bagaksel, hvilket reelt betyder, at Polestar 2 har firehjulstræk som standard. 

Læs her vores test af konkurrenten Tesla Model 3, Performance varianten rammer 0-100 km/t på 3,4 sek.

Volvo Polestar 2
Volvo Polestar 2

Polestar 2 er perfekt til veganere

Stolene er polstret i blødt læder, men der findes også en mere økologisk løsning til gruppen af veganere, som ville blive pænt ophidsede af at skulle sidde i kohud.

Under motorhjelmen er et såkaldt “Frunk”, hvor du kan smide dine ladekabler ind. Det er kun på 35 liter, så forvent ikke at få plads til mere end det. I bagagerummet er der plads til 364 liter plus yderligere 41 liter under gulvet.

Batterikapaciteten er 78 kWh, hvilket ifølge WLTP-testen skal give 470 km reel rækkevidde ved blandet kørsel. Batteriets opladningstid er mellem 7,5-12 timer afhængig af, om du har 16 eller 10 ampere til rådighed. Batteripakken leveres af den sydkoreanske LG Chem, og motorerne er lavet af Siemens.

Volvo Polestar 2

Lotus har hjulpet med udviklingen af Polestar 2

Den uofficielle tophastighed er ca. 210 km/t, hvor bilen stadig føles sikker og meget retningsstabil. Det er dog overvejende sandsynligt, at topfarten bliver begrænset til 180 km/t, som Volvo tidligere har meldt ud generelt for sine biler. 

En anden grund til, at Polestar 2 er så velkørende, kommer fra den lille by Hethel i England. Geely, som ejer Volvo og ikke mindst Polestar, har nemlig også Lotus under sine vinger, og de deler erfaringer og ikke mindst teknologi med hinanden, hvilket vi kommer til at høre mere om, når de nye Lotus-modeller begynder at dukke op.

Volvo Polestar 2
Volvo Polestar 2

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...