Volvo Polestar 2
© Mathias Brandt

Polestar 2 - her er alt, du skal vide

Polestar har netop lanceret den nye forhjulstrukne variant. Rækkevidden er blevet bedre og prisen falder – det lyder tiltalende, men vi er ikke helt overbevist.

22. september 2021 af Redaktionen

Det er ingen hemmelighed, at vi er ret begejstrede for den elektriske Polestar 2. Indtil nu har den kun været tilgængelig i en version med 408 hk og firehjulstræk. Lige siden lanceringen af denne model har vi vidst at der ville kommer en version med færre kræfter og længere rækkevidde. 

Det er denne model, som Polestar netop har introduceret. De har valgt at give den det “mundrette” navn: Polestar 2 Long Range Single motor. I stedet for et effektivt firehjulstræk, bliver den nye udgave udstyret en enkelt motor på forakslen, og bliver på den måde en forhjulstrukken bil. Effekten er droslet ned fra 408 hk til 231 hk.

Det giver en lidt længere 0-100 km/t-tid på 7,4 sek. i stedet for 4,7 sek. Med kun én motor til at æde strøm fra batteriet, bliver den nye “single motor” også mere økonomisk. Batteristørrelsen er uændret og leverer stadig 78 kWh. Rækkevidden er øget fra 480 km (WLTP) til 540 km (WLTP)

Polestar 2 starter ved 375.000 kr.

Den firehjulstrukne Polestar 2 starter ved 399.000 kr. Og her får du vel og mærket en 408 hestes velkørende elbil med en rækkevidde på 480 km. Vælger du Polestar 2 Single Motor med 231 hk og 60 km længere rækkevidde, sparer du beskedne 24.000 kr. (375.000 kr.)

Så med mindre du absolut IKKE er til hurtige elbiler, har vi svært ved at se, hvorfor du ikke skal vælge Polestar 2 med to motorer fremfor den nye og mindre kraftfulde Polestar 2 med forhjulstræk.  

Polestar 2 til 399.000 kr.

Skæver man over til svenskerne, har der historisk været meget få ting, vi virkelig efterspørger: Giflar, IKEA og biler. Men nu er der én ting mindre at efterspørge, og én ting mere at glæde sig over, for Polestar har åbnet reserveringer for Polestar 2. Med denne annoncering følger naturligvis pris og specifikationer, men også information om det nye Polestar Space, der åbner i København.

Den firehjulstrukne Polestar 2 koster fra 399.000 kr., og det inkluderer to elektriske motorer, én på hver aksel, 408 hk og et batteri på 78 kWh, der giver en rækkevidde på 480 WLTP-godkendte kilometer. Indenbors tjener de penge dig et Harman Kardon-lydsystem, el-justerbare veganer-sæder og en helt række af førerassistenter, herunder skiltegenkendelse, adaptiv fartpilot og vognbaneassistent med centrering.

Polestar 2 pris i Danmark bestilling
© Polestar

Performance-pakke

Der er få muligheder for tilkøb af ekstraudstyr til svenskeren, men én af dem hedder Performance-pakken og koster 49.990 kr.  Den kommer med manuelt justerbare Öhlins DFV-dæmpere, Brembo-bremser og et sæt sportsinspirerede 20" fælge.

Polestar 2 pris i Danmark bestilling
© Polestar

Polestar 2 Performance

  • Pris  449.000 kr.  
  • Motor/batteri 2 elmotorer/78 kWh  
  • Ydelse 408 hk, 660 Nm  
  • Topfart ca. 210 km/t  
  • 0-100 km/t 4,7 sek.
  • Rækkevidde (WLTP) 480 km  
  • Årlig afgift 660 kr.
  • Mål (L/B/H) 461/185/148 cm  
  • Vægt/last/påhæng 2.100/400/1.500 kg
  • Bagagerum 405-1.095 liter

Polestar Space

Polestars biler skal sælges igennem nettet, som efterhånden er vanen for nye elbilsproducenter. Dette salg skal så suppleres af et nyt Polestar-center, der åbner i København, ved navn Polestar Space.

Ved Polestar Space kan bilerne besigtes, opleves og prøves. Derudover fungerer Polestar Space også som et showroom, der kan illustrere brandets designimage. Der kan også arrangeres køb igennem et Polestar Space. Er man interesseret i at finde ud af hvilken størrelse Polestar Space vil være gjort af, findes der allerede ét i Oslo.

Første test af Polestar 2

Herunder kan du læse vores test af Polestar 2, der blev skrevet på baggrund af en test i Sverige i 2020.

Polestar 2 ruller snart ud på de svenske veje, og derfor har vi fået vores kollegaer fra Teknikens Värld til at give os en rapport på, hvordan den svenske elbil opfører sig. Endnu er det ikke besluttet, hvornår vi evt. får bilen at se i Danmark, men hvis du er interesseret nok, kan du snart hente en på den anden side af Øresund.

Produktionen af Polestar’s nye model er allerede i fuld sving på deres kinesiske fabrik, som også bygger bilen Lynk & Co 01. Både Lynk & Co samt Polestar er datterselskaber til det kinesisk ejede Volvo.

Vi får lov til at prøve kræfter med Polestar 2 på Volvo’s testanlæg, der ligger i Hädered midt mellem Borås og Göteborg.

Denne artikel er et uddrag fra Bil Magasinet. Husk at starte dit abonnement i dag ved at klikke hér, så du kan få de nyeste test af bilartikler i fuld længde og ikke mindst før, de kommer på bilmagasinet.dk. 

Polestar 2 pris i Danmark bestilling

Polestar Space, det er ligger i Oslo.

© Polestar
Volvo Polestar 2

Polestar 2 har en snert af Volvo-stemning

Træd ind i kabinen, og det er tydeligt, at der hersker en Volvo-stemning. Rattet er det samme, selv om logoet i midten nu siger Polestar. To digitale skærme dominerer oplevelsen. Den ene sidder bag rattet og måler 12,3”, mens den anden sidder i midten og måler 11,2”. Med Polestar 2 har de arbejdet sammen med Google om softwaren.

Polestar bliver de første, som får lov til at bruge Google’s nye software, som er designet specifikt til bilindustrien. Hovedmenuen er simpel, og du kan let lave en individuel tilpasning af de forskellige knapper. Polestar 2 er konstant koblet op til nettet, hvor den kan downloade nødvendig data eller opdateringer på farten.

Polestar 2 rammer 100 km/t på 4,7 sek.

Den Polestar 2, vi sidder i, er udstyret med en såkaldt Performance Pack, som giver mig større Brembo-bremser, justerbare dæmpere fra svenske Öhlins, fælge i 20” og så forskellige guldfarvede detaljer ud- og indvendigt. Effekten fra elmotorerne er 408 hk og 660 Nm, hvilket er nok til at få bilen til at ramme 100 km/t på kun 4,7 sekunder. Der sidder en elmotor til både for- og bagaksel, hvilket reelt betyder, at Polestar 2 har firehjulstræk som standard. 

Læs her vores test af konkurrenten Tesla Model 3, Performance varianten rammer 0-100 km/t på 3,4 sek.

Volvo Polestar 2
Volvo Polestar 2

Polestar 2 er perfekt til veganere

Stolene er polstret i blødt læder, men der findes også en mere økologisk løsning til gruppen af veganere, som ville blive pænt ophidsede af at skulle sidde i kohud.

Under motorhjelmen er et såkaldt “Frunk”, hvor du kan smide dine ladekabler ind. Det er kun på 35 liter, så forvent ikke at få plads til mere end det. I bagagerummet er der plads til 364 liter plus yderligere 41 liter under gulvet.

Batterikapaciteten er 78 kWh, hvilket ifølge WLTP-testen skal give 470 km reel rækkevidde ved blandet kørsel. Batteriets opladningstid er mellem 7,5-12 timer afhængig af, om du har 16 eller 10 ampere til rådighed. Batteripakken leveres af den sydkoreanske LG Chem, og motorerne er lavet af Siemens.

Volvo Polestar 2

Lotus har hjulpet med udviklingen af Polestar 2

Den uofficielle tophastighed er ca. 210 km/t, hvor bilen stadig føles sikker og meget retningsstabil. Det er dog overvejende sandsynligt, at topfarten bliver begrænset til 180 km/t, som Volvo tidligere har meldt ud generelt for sine biler. 

En anden grund til, at Polestar 2 er så velkørende, kommer fra den lille by Hethel i England. Geely, som ejer Volvo og ikke mindst Polestar, har nemlig også Lotus under sine vinger, og de deler erfaringer og ikke mindst teknologi med hinanden, hvilket vi kommer til at høre mere om, når de nye Lotus-modeller begynder at dukke op.

Volvo Polestar 2
Volvo Polestar 2

Andre elbiler?

Leder du efter elbil, men er Audi Q4 e-tron ikke den rigtige for dig? Så anbefaler vi, at du kigger på:

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...