Overvejer du en Tesla Model 3? Så læs lige vores første test af Polestar 2 inden

Hvis du mener, elbiler kører kedeligt, så glæd dig til Polestar 2. Den er udstyret med en undervogn fra svenske Öhlins og justeret ind af specialisterne hos Lotus i England. Vi kører den i artiklen hér!

18. maj 2020 af Hans Hedberg og Mathias Brandt

Vi kører første test af Polestar 2 

Polestar 2 ruller snart ud på de svenske veje, og derfor har vi fået vores kollegaer fra Teknikens Värld til at give os en rapport på, hvordan den svenske elbil opfører sig. Endnu er det ikke besluttet, hvornår vi evt. får bilen at se i Danmark, men hvis du er interesseret nok, kan du snart hente en på den anden side af Øresund.

Produktionen af Polestar’s nye model er allerede i fuld sving på deres kinesiske fabrik, som også bygger bilen Lynk & Co 01. Både Lynk & Co samt Polestar er datterselskaber til det kinesisk ejede Volvo.

Vi får lov til at prøve kræfter med Polestar 2 på Volvo’s testanlæg, der ligger i Hädered midt mellem Borås og Göteborg. 

Polestar 2 har en snert af Volvo-stemning

Træd ind i kabinen, og det er tydeligt, at der hersker en Volvo-stemning. Rattet er det samme, selv om logoet i midten nu siger Polestar. To digitale skærme dominerer oplevelsen. Den ene sidder bag rattet og måler 12,3”, mens den anden sidder i midten og måler 11,2”. Med Polestar 2 har de arbejdet sammen med Google om softwaren.

Polestar bliver de første, som får lov til at bruge Google’s nye software, som er designet specifikt til bilindustrien. Hovedmenuen er simpel, og du kan let lave en individuel tilpasning af de forskellige knapper. Polestar 2 er konstant koblet op til nettet, hvor den kan downloade nødvendig data eller opdateringer på farten.

Polestar 2 rammer 100 km/t på 4,7 sek.

Den Polestar 2, vi sidder i, er udstyret med en såkaldt Performance Pack, som giver mig større Brembo-bremser, justerbare dæmpere fra svenske Öhlins, fælge i 20” og så forskellige guldfarvede detaljer ud- og indvendigt. Effekten fra elmotorerne er 408 hk og 660 Nm, hvilket er nok til at få bilen til at ramme 100 km/t på kun 4,7 sekunder. Der sidder en elmotor til både for- og bagaksel, hvilket reelt betyder, at Polestar 2 har firehjulstræk som standard. 

Polestar 2 er perfekt til veganere

Stolene er polstret i blødt læder, men der findes også en mere økologisk løsning til gruppen af veganere, som ville blive pænt ophidsede af at skulle sidde i kohud.

Under motorhjelmen er et såkaldt “Frunk”, hvor du kan smide dine ladekabler ind. Det er kun på 35 liter, så forvent ikke at få plads til mere end det. I bagagerummet er der plads til 364 liter plus yderligere 41 liter under gulvet.

Batterikapaciteten er 78 kWh, hvilket ifølge WLTP-testen skal give 470 km reel rækkevidde ved blandet kørsel. Batteriets opladningstid er mellem 7,5-12 timer afhængig af, om du har 16 eller 10 ampere til rådighed. Batteripakken leveres af den sydkoreanske LG Chem, og motorerne er lavet af Siemens.

Lotus har hjulpet med udviklingen af Polestar 2

Den uofficielle tophastighed er ca. 210 km/t, hvor bilen stadig føles sikker og meget retningsstabil. Det er dog overvejende sandsynligt, at topfarten bliver begrænset til 180 km/t, som Volvo tidligere har meldt ud generelt for sine biler. 

En anden grund til, at Polestar 2 er så velkørende, kommer fra den lille by Hethel i England. Geely, som ejer Volvo og ikke mindst Polestar, har nemlig også Lotus under sine vinger, og de deler erfaringer og ikke mindst teknologi med hinanden, hvilket vi kommer til at høre mere om, når de nye Lotus-modeller begynder at dukke op.

Polestar 2 koster 425.000 kr. i Sverige

I Sverige ender Polestar 2 med at have en pris på 425.000 kr. til at starte med. I 2021 lover Polestar dog at komme med en billigere variant af model 2, der kun har én elmotor på forakslen. Den vil komme til at koste ca. 280.000 kr. Med de priser kommer den helt store konkurrent til at hedde Tesla Model 3, og det bliver interessant at se, hvordan de to biler vil kunne klare sig mod hinanden i en senere test.

Om Polestar 2 overhovedet kommer til Danmark er stadig uvist. Sikkert er det dog, at du kan møde teknikken fra den i Volvo’s nye elektriske XC40, som snart kommer på gaden.

Denne artikel er et uddrag fra Bil Magasinet. Husk at starte dit abonnement i dag ved at klikke hér, så du kan få de nyeste test af bilartikler i fuld længde og ikke mindst før, de kommer på bilmagasinet.dk. 

Polestar 2 specs

  • Pris u. afgift ca. 425.000 kr.  
  • Motor/batteri 2 elmotorer/78 kWh  
  • Ydelse 408 hk, 660 Nm  
  • Topfart ca. 210 km/t  
  • 0-100 km/t 4,7 sek.
  • Rækkevidde (WLTP) 470 km  
  • Årlig afgift Ukendt
  • Mål (L/B/H) 461/185/148 cm  
  • Vægt/last/påhæng 2.100/400/1.500 kg
  • Bagagerum 405-1.095 liter  
  • Dæk 245/45R19

Artikel herunder er nyhedsartiklen fra d. 28/2-2019

Med præsentationen af den nye Polestar 2 har det Volvo-ejede mærke taget næste skridt. Der er tale om en ny, eldrevet fastback med et vejledende prisniveau, der starter ved 39.900 euro baseret på det tyske marked og de lokale afgifter. 

Polestar 2 starter ved 350.000 kr

Det vil sige, at den i Danmark kommer til at starte fra ca. 350.000 kr., hvilket er det samme som en Kia e-Niro med den store batteripakke. Men Polestar sigter højere, og skal være en direkte konkurrent. For de biler, der bliver produceret inden for de første tolv måneder efter introduktionen, er den vejledende udsalgspris for introduktionsudgaven dog 59.900 euro, hvilket vil sige, at prisen formentlig ender på den rigtige side af 500.000 kr. 

Derved placerer den sig direkte i Tesla Model 3-territorium.

“Polestar 2 er vores første rene el-bil og den første volumenmodel. Alt på bilen er nydesignet, og med den kommende introduktion af et modelprogram af rene el-biler adresserer Polestar nogle af de luftkvalitetsproblemer, verden kæmper med i dag. Polestar’s elbiler er sjove både at køre i og at eje,” siger Thomas Ingenlath, koncernchef i Polestar.

Polestar 2 forfra - elbil

Polestar 2 med 78 kWh batterikapacitet 

Polestar 2 er en femdørs fastback med to el-motorer og 78 kWh batterikapacitet (største batteri i Tesla Model 3 er kWh). Den er bygget på Volvo’s fleksible Compact Modular Architecture platform (CMA), og har en rækkevidde 500 km ifølge WLTP.

I Polestar’s optik er det effekten, der er basis for køreoplevelsen. Den firehjulsdrevne el-drivline i Polestar 2 yder 408 hk og 660 Nm. hvilket er nok til at sende Polestar 2 fra 0 til 100 km/t på under 5 sekunder.

Få en komplet liste over elbiler i Danmark

Polestar med Performance-pakke

Polestar 2 kan fås med en Performance-pakke, hvilket giver køredynamikken et løft med Öhlins støddæmpere, Brembo bremser og 20” smedede fælge. Polestar’s signatur, de gyldne sikkerhedsseler, bremsekalibre og ventilhætter, fuldender indtrykket i bilen.

Den er en af de første biler i verden, der er udstyret med Android infotainmentsystem, der gør, at apps og bilfunktioner kan samarbejde. Det gør det også muligt at bruge Google tjenester såsom Google Assistant, Google Maps med support til el-biler og Google Play Store. Alt kan stemmestyres, eller betjenes via en 11” touchskærm.

Sådan bestiller du en Polestar 2

Som alle Polestar-biler kan Polestar 2 kun bestilles online. Den vejledende pris for introduktionsudgaven af Polestar 2 er 59.900 euro. Man kan forudbestille Polestar 2 via nettet. Klik her og bestil. Produktionen af Polestar 2 starter i begyndelsen af 2020 i Kina.

Polestar 2 kan ses første gang på biludstillingen i Geneve i næste uge. Polestar 2 vil også være at finde i en række såkaldte Polestar Spaces, der åbner inden længe. Her bliver det muligt at se og testkøre bilen.

De første markeder bliver Kina, USA, Canada, Belgien, Tyskland, Holland, Norge, Sverige Storbritannien. Der er ikke fastsat dato/årstal for introduktion på det danske marked.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...