Volvo S60 T8 Twin Engine Polestar Engineered
Volvo S60 T8 Twin Engine Polestar Engineered © Volvo

Test: Volvo S60 er mere ræs og mindre jakkesæt

Den nye Volvo S60 bliver mærkets første model, der udelukkende skal produceres i USA. Af samme grund bliver der vinket farvel til dieselmotorerne i modellen, mens vi kan sige velkommen til en 405-hestes S60'er

13. februar 2019 af Jacob Dalby

Der er gang i hjulene hos Volvo, som præsenterer den ene smukke model efter den anden. En af de seneste modeller, er den helt nye Volvo S60. Og vi kan lige så godt være ærlige, og sige det som det er: Den ser bragende godt ud.

Ser bedre ud i virkeligheden

Mange detaljer ligner dem fra storebror Volvo S90, men i levende live passer proportionerne på S60 bedre. LED-forlygterne har Thors Hammer-signatur, så vi aldrig er i tvivl om rødderne hos Volvo, og er ikke bare genkendelige, de ser også godt ud og er i øvrigt standard på alle versioner uanset udstyrsniveau. Som lillebror til Volvo S90 fremstår S60 mere aggressiv med skarpere linjer og en mere spids snude, som vi kender den fra stationcarudgaven V60.

Volvo S60 er den første Volvo nogensinde, der bliver bygget i USA på en ny fabrik i South Carolina. En af årsagerne til den amerikanske produktion er blandt andre, at S60 især er henvendt til de amerikanske og kinesiske markeder, hvor sedanmodeller generelt er mere populære end i Europa.

Det betyder samtidig, at Volvo skrotter muligheden for dieselmotor og udelukkende tilbyder S60 med benzinmotor. Motorprogrammet består altså af én enkelt motor: Den 4-cylindrede benzinmotor på to liter med eller uden en lille elmotor på bagakslen. 

Mindste Volvo S60 får 250 hk

Den mindst kraftige på det danske marked bliver Volvo S60 T5 med 250 hk, hvorefter T6 Twin Engine og T8 Twin Engine følger efter med henholdsvis 340 hk og 390 hk. Alle Twin Engine-varianterne er plug in-hybrider med firehjulstræk, som kan indstilles i fire køreprogrammer og kan klare op til 45 km udelukkende på el.

Samtidig er hybridsystemet mere intelligent end i tidligere Volvo’er. Volvo fortæller, at hvis køreprogrammet ’Hybrid’ vælges med en destination indtastet i navigationen, finder systemet selv ud af det mest optimale forbrug af strømmen. Er køreturen 100 km på motorvej og 20 km i byen, gemmes der strøm nok til, at kørslen i byen kan klares udelukkende på el.

Til gengæld skal du være opmærksom på, at det kan være svært at bremse blødt i hybridvarianterne på grund af regenerering af energi til batterierne. Så snart du slipper speederen, bremser motoren først blødt, men lige inden stilstand, hvor du har foden på bremsen, stopper bilen ofte med et bump. Det kræver lidt tilvænning.

S60 T8: 0-100 km/t på 4,7 sek.

Motorprogrammet topper med T8 Twin Engine, som har med Polestar Engineered. Den har større bremser fra Brembo og hårdere og justerbar undervogn fra svenske Öhlins. Benzin- og elmotoren yder tilsammen 405 hk og sprinter til 100 km/t på 4,7 sekunder. 

Polestar svarer til BMW’s M-afdeling og Engineered-varianterne bliver løbende introduceret til Volvo’s modeller. De kan kendes på emblemer, sorte krom-afgangsrør og gyldne seler ved alle pladser i kabinen. De har også letvægtsfælge, der afslører Brembo-bremserne med guldfarvede calipre og støddæmperne, der også er guldfarvede.

Volvo påstår, at S60 er en af de bedst styrende Volvo’er, nogensinde. Det er især i topvarianten med Polestar-trim, at fabrikkens påstand kommer til sin ret, og vi er overvejende enige. Den stivere undervogn gør følingen med underlaget og indstyringen bedre.

Tilbagelænet kørestil i Volvo S60

Gearkassen giver sig god tid til at tænke over hvilket gear, der skal sættes ind ved en kvik overhaling. Det er altså stadig komforten og den lidt tilbagelænede kørestil, der er i højsædet hos Volvo. Gearkassen skifter blødt, undervognen absorberer nemt ujævnhederne med store 19” fælge, og støjniveauet i kabinen er på et minimum.

Netop kabinen i en Volvo er vigtig. Lyse farver og lækre materialer går igen fra storebror Volvo S90, ligesom den horisontale 9” skærm i midten af instrumentbordet, som styrer bilens teknik hurtigt og effektivt. Den fungerer godt og intuitivt.

Sikkerhed i Volvo S60

Sikkerhed er som altid hos Volvo et af de helt centrale nøgleord – også i den nye S60, der kan pakkes med sikkerhedsudstyr. For eksempel med et nyt system hvor radaren i fronten kan registrere modkørende trafik i din bane som for eksempel en modkørende, der er midt i en overhaling. Systemet bremser derefter bilen for at undgå eller formilde en kollision.

Pilot Assist, et andet sikkerhedssystem, skal med modsat fortegn sørge for, at du ikke ender ovre i modsatte kørebane. Sammen med den adaptive fartpilot sørger systemet for at holde dig mellem de hvide streger på asfalten. Har du prøvet systemet i eksempelvis Volvo S90, bliver du positivt overrasket i S60. Kalibreringen er blevet klasser bedre og styrebevægelserne blødere. Det er blandt andet gjort ved at koble systemet sammen med navigationen, så S60 nu kender vejens forløb.

Volvo er forrest i feltet, når det kommer til design. Volvo S60 skiller sig dog ikke vildt ud fra konkurrenterne på andre områder. Den samlede pakke er dog meget tiltalende.

Hvem er konkurrenterne til S60?

Volvo kæmper med i feltet hos de, rent designmæssigt, lidt kedeligere tyskere; Audi A4, BMW 3-serie og Mercedes C-klasse. Som Volvo V60 excellerer S60 heller ikke på nogle områder over konkurrenterne men den samlede pakke er meget tiltalende og under alle omstændigheder mere speciel end tyskerne. Om det er nok til at vælge Volvo frem for en tysker er en smags sag.

Hvornår kommer Volvo S60 til Danmark?

I Danmark fås Volvo S60 i Inscription og R-Design trim, der koster det samme, og i Polestar Engineered. Vi kender endnu ikke priserne, men den danske importør forventer et niveau en smule under Volvo V60. Bemærk dog, at selv om du bestiller S60 nu, starter produktionen tidligst i uge 20 næste år. 

Volvo S60 T8 Polestar

Prisgæt 1.100.000 kr.  

Motor R4, 1.969 cm3, 16V, turbo/komp. + el 

Ydelse 405 hk ved 5.800 o/min, 670 Nm ved 4.500 o/min  

Topfart 250 km/t

0-100 km/t 4,7 sek.  

EU-miks  47,6 km/l  

Årlig afgift 2.200 kr.

Mål (L/B/H) 476/185/143 cm  ægt 2.020 kg

Bagagerum 442 liter  

Dæk 245/35R20 

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.