Nu skal du køre i konvoj

Volvo tester system, hvor du slipper rattet og lader bilen køre sig selv

6. december 2010 af Steen Bachmann

Om 10 år vil du kunne køre hjemmefra om morgenen, som du plejer, køre på motorvejen og koble dig på en konvoj med andre biler - og slippe rattet. Herefter kan du læse avis, arbejde på den bærbare eller se tv, mens bilen kører sig selv og du oven i købet sparer brændstof og dermed opnår lavere CO2-udslip. Vild fantasi? Nix, Volvo tester systemet i praksis, og gør betydelige fremskridt.

Teamet bag forsøget vurderer, at konvojerne kan blive en realitet inden for 10 år.

Bilindustrien har fokuseret på aktive sikkerhedssystemer som blokeringsfrie bremser og elektroniske stabilitetssystemer siden 1980'erne. Nu går man et skridt videre og lader elektronikken overtage styringen over acceleration, bremsning og styretøj, og dermed kontrollen over bilen.

De første prototyper med den nye elektronik kommer på gaden i 2011. De er udstyret med et navigationssystem og en krypteret sender/modtager-enhed, der kommunikerer med konvojens førerbil. Da systemet er bygget ind i bilerne, stiller det ingen krav til vejenes infrastruktur, og kræver ingen offentlige investeringer.

Førerbilen bestemmer
Idéen er at lade et køretøj være fører for 6-8 biler. Det skal være en chauffør, der kender ruten og har ansvaret for konvojen, og det kan være en taxi, en bus eller en professionel bilist.

Når du kører op til konvojen, finder din bil selv sin plads, og når du drejer fra, overtager du styringen af bilen igen. De andre biler lukker herefter hurtigt hullet i konvojen - jo tættere, man kører på bilen foran, des mindre vindmodstand er der. Volvo oplyser, at forbruget i en konvoj vil være minimum 20 procent lavere, end hvis du kører alene. Desuden vil konvojerne udnytte vejene bedre, fordi der kan være flere biler på samme plads.

Fordelene ved at køre i konvoj er, at førerne kan anvende tiden til noget fornuftigt (eller tage en lur).

Autonom kørsel kan allerede lade sig gøre
"EU's SARTRE-projekt kombinerer en række teknologier og know how fra den europæiske industri for at fremme udviklingen af sikker og miljøvenlig transport," siger Tom Robinson, SARTRE project coordinator, fra underleverandøren Ricardo UK Ltd.

Ved at udvikle og implementere teknologien i det enkelte køretøj, er målet at skabe en potentielt radikal forbedring af sikkerheden og miljøet uden at skulle investere i ændringer af vejens infrastruktur," lyder det.

"For mange lyder det som fremtidsfantasi, men "autonom kørsel" kan allerede lade sig gøre med nutidens teknologi," siger Erik Coelingh, technical director of Active Safety Functions hos Volvo Cars. Han understreger, at der ligger et meget stort arbejde forude med at teste teknologien i praksis, før den kommer ud på vejene.

Konvojerne vil være en fordel for folk, der pendler lange afstande, men også lastbiler, busser og varebiler vil kunne anvende dem med fordel.

Se Volvos dokumentarfilm, der beskriver udviklingen og det betydelige testarbejde, der ligger forude:




Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...