Et hold af kvinder
I 2001 samlede Volvo et hold af kvinder, der skulle bygge en konceptbil. Bilen skulle sigte direkte mod målgruppen 'kvinder', og udviklingen skulle baseres udelukkende på beslutninger, som blev lavet af kvinder.
'Your Concept Car' hed konceptbilen, der aldrig nåede produktionsstadiet. Bilen blev for første gang udtænkt i 2001, men der skulle gå tre år, før bilen første gang tog fysisk form. Da den endelig gjorde, kunne den overraske med løsninger, der rakte i både øst og vest med henhold til brugbarhed og design.

Mågevingedøre på en hatchback
En forbløffende del af de løsninger, som Volvo's konceptbil brugte, blev senere fornuftige industristandarder. Men de mest interessante løsninger er uden tvivl dem, der slet ikke kan genkendes fra biler i dag. Heriblandt finder du mågevingedørene eller det åbne rum, der eksisterer mellem bagsæder og bagagerum.
"Hovedfunktionen af bagsædet er ikke at bære på mennesker - det er til at bære på ting, for det er præcis det, målgruppen bruger bagsædet til," skriver Volvo i pressemeddelelsen, der annoncerer bilens fremvisning.
Derfor har de kvindelige designere af Volvo YCC besluttet, at hattehylde og midtersæde skulle erstattes med fri luft. Det fjerner naturligvis det midterste bagsæde, men åbner til gengæld en nem vej ind i det store bagagerum, der med trælister langs bunden, mest minder om ladet i en pickup-truck.

Sædebetrækkene var afmonterbare, og kunne byttes med en række forskellige farver. Nogle af disse kunne endda også vaskes i en vaskemaskine.
© VolvoMinus gearvælger, plus blomsterindtræk
Det første valg i interiøret, som designholdet vendte bunden i vejret på, var materialerne:
"Lad os tage stuen med ind i bilen. Lad os bruge materialer, vi har i vores hjem - ærlige materialer, ikke skinnende enamel," siger designer Maria Uggla, der stod for farve og materiale på YCC.
Den tankegang formynder sig tydeligt på billederne, hvor vi blandt andet henviser til gulvtæppet og blomsterbetrækket på forsæderne. Forsæder, der også skulle laserskannes ved forhandleren, og fremstilles i en størrelse, der passer perfekt til dig.
I interiøret er dog også andet end dagligstuematerialer. Eftersom centerkonsollen er det nemmeste sted at fralægge sig genstande, skal dette også kunne rumme mere. I et træk som siden er eftergjort af Mercedes og VW, rykkede Volvo-designerne derfor gearvælgeren op ved rattet, og frigjorde pladsen i centerkonsollen.
Hvis du vil læse om en anden konceptbil fra årtusindskiftet, kan du klikke her.

Ergonomien er i top - for kvinder
På listen over ekstraudstyr, ingen egentlig efterspurgte, finder vi en justerbar hæleholder - det skyldes, at kvinder har varierende længder på hæle. Det fungerer ved, at en plade, der løber langs bunden af pedalerne, kan justeres for at hæve eller sænke føddernes position.
En topscorer på samme ekstraudstyrsliste er også de nakkestøtter, der har udskåret plads til hestehaler og andre frisurer, der stikker ud i midten af baghovedet. Fordybningen i sædet ses tydeligt på billederne.

Hvorvidt konceptet overhovedet ville få luft under vingerne under idéudviklingen i dag, er vi ikke sikre på. Men studiet har uden tvivl luftet nogle sunde ting, både inden for ligestilling, men ikke mindst inden for interiørdesign og ergonomi, som Volvo i dag sætter en stor dyd i.
Vil du læse om, hvordan Volvo i dag tester sikkerhed og interiør-design, kan du trykke her.