Kæmpe-Volvo med tre motorer

Volvo XC90 T8 kører op til 37 km/l. Alligevel skal der betales næsten en million kroner i afgifter i Danmark

9. december 2014 af Steen Bachmann

XC90 T8 Twin Engine er den første Volvo-model designet fra bunden som plugin-hybrid - en bil med flere motorer og et batteri, der kan oplades i en stikkontakt. Volvo's udgangspunkt var ambitiøst: De ville bygge en moderne SUV, der hverken gik på kompromis med performance, køreglæde, energieffektivitet eller bagageplads. Resultatet er en 7-personers firehjulstrækker med meget lavt CO2-udslip på 59 g/km og en systemydelse på 400 hk og 640 Nm. Det kraftige moment sikrer en 0-100-tid på 5,9 sek.

“XC90 T8 er en elbil, en hybridbil og en high-performance bil i én pakke," siger Dr. Peter Mertens, Senior Vice President Research and Development of Volvo Car Group.

Bilen har fem køreprogrammer, der betjenes via gearvælgeren eller den trykfølsomme skærm midt på instrumentbordet:

Hybrid: I standardindstillingen kører bilen med en kombination af den 2-liters 4-cyl. turbobenzinmotor og elmotoren med henblik på lavt brændstofforbrug.

100 pct. elbil: Med lithium ion-batteriet ladet op, kan bilen køre op til 40 km alene på el. Rækkevidden kan øges, hvis man undlader at bruge bremserne og i stedet bruger elmotoren som motorbremse. I eldrift trækker bilen på baghjulene.

Power mode: Her skærpes speederresponsen, og den 8-trins automatgearkasse skifter ved højere motoromdrejninger. Målet er at opnå samme ydelse som fra stor traditionel V8-benzinmotor.

AWD: Her trækker bilen på alle fire hjul, men for at spare energi sker det kun, når det påkrævet.

Save: Her kan føreren vælge at gemme strømmen fra et opladet batteri til senere på turen. Man kan også lade batteriet op manuelt, for eksempel inden ankomst til en miljøzone i en storby, hvor der kun må køre elbiler.

 

Gearvælgeren er beklædt med svensk krystal.

Sådan fungerer drivlinen
XC90 T8 kører med teknologi baseret på Volvo's seneste forskning og erfaringer. Den 4-cyl. Drive-E benzinmotor er udviklet af Volvo og bygges på deres egen motorfabrik i Sverige. Til hybridugaven af XC90 har den både turbolader og kompressor, og yder 318 hk og 400 Nm.

Den 8-trins automatiske gearkasse er modificeret til hybridbilen med større oliepumpe og kraftigere olietryk for at kunne skabe en næsten umærkelig overgang fra el- til benzinmotor.

 

Mellem benzinmotor og gearkasse er der monteret en kraftig startermotor, der hjælper til med en blød overgang mellem el- og benzindrift. Den har også en boost-funktion, der kan yde op til 150 Nm ekstra moment for eksempel under overhalinger.

Bilens batteri er på 65 kW og er placeret centralt under gulvet i en tunnel midt i kabinen. Det giver et lavt tyngdepunkt og går ikke ud over rummeligheden i kabinen.

Bagtil er der placeret en elmotor med 82 hk og 240 Nm, der trækker på baghjulene.

 

Bremsesystemet benytter intelligent opladning af batteriet, så energien fra de fleste nedbremsninger ledes til batteriet i stedet for ud i den blå luft. Bilen har to kølesystemer: Èt for benzinmotoren og ét for de to elmotorer og batteriet. Under ekstreme temperaturforhold og belastninger hjælper klimaanlægget med til at holde en optimal arbejdstemperatur for batteriet.

Ejeren kan styre bilen via en app, så det er muligt at varme kabine og benzinmotor op inden afgang og dermed slippe for koldstart og unødigt CO2-udslip.

Volvo XC90 er 495 cm lang og 178 cm høj, og kommer til Danmark i marts 2015 i tre udstyrsniveauer: Momentum, Inscription og R-Design.

Volvo XC90 T8 Momentum koster 726.000 svenske kr. (580.000 danske kr.) på gaden i Sverige, hvor der svares moms, men ikke registreringsafgift af nye biler. I Danmark begynder prisen ved 1.499.000 kr.

Det vil sige, at der skal betales 920.000 kr. i registreringsafgift i Danmark på trods af et snitforbrug ifølge EU-normen for hybridbiler på 37 km/l og et CO2-udslip, der er 38 pct. lavere end for en VW Up 1,0.

 

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...