”Vi var meget spændte på denne test, som var den første crashtest af Polestar 1, og vi bevægede os ind på ukendt terræn,” siger Thomas Ingenlath, chef for det nye Volvo-ejede performance-mærke, Polestar.
”Det var et vigtigt punkt i udviklingen af Polestar 1, der gav os mulighed for at finde ud af, om de ideer og beregninger, der var udgangspunktet, da vi byggede bilen, var korrekte – og det var de”.
Hvordan reagerer kulfber på ekstreme kræfter?
Kulfiber optager energi ved at revne og splintre. I et stålkarrosseri derimod er det de integrerede deformationszoner der mildner de kollisionskræfter, personerne i bilen påvirkes af.
Særlig fokus havde ingeniørerne på, hvordan kulfiberkarrosseriet reagerede på de ekstreme kræfter, der er på spil i en kollision; endvidere hvordan strukturen i det underliggende stålkarrosseri og kulfiberforstærkningen modstod kræfterne.

Polestar 1 prototypen blev sendt imod en stationær barriere med 56 km/t, svarende til en frontkollision.
Det meste af energien blev absorberet af bilens kollisionsstruktur, og resten blev afbødet af kulfiberpanelerne i karrosseriet, som forblev stift og ikke viste tegn på deformation efter testen.
Volvo-center simulerer virkelige ulykker
Zef van der Putten, som er ansvarlig for arbejdet med kulfiber hos Polestar, siger: ”Den første crashtest viser, at beslutningen om at bygge Polestar 1’s karroseri i kulfiber har været rigtig. Den bekræfter også, at kulfiber lever op til de højeste sikkerhedsstandarder. Det er et eksempel på, hvordan Polestar er spydspids for teknologiudviklingen i Volvo Car Group”.
Crashtesten blev gennemført på Volvo’s sikkerhedscenter i Göteborg, hvor biler og andre køretøjer bliver kollisionstestet i en lang række trafiksimuleringer.

Du kan få mange flere gode historier i Bil Magasinet, som udkommer hver måned. Få de første 6 numre af Bil Magasinet direkte ind gennem brevsprækken. Prisen er kun 199 kr. Du sparer 220 kr. Læs mere om det gode tilbud lige her.