Volvo XC40 T5 Twin Engine
Volvo XC40 T5 Twin Engine

Foto: Volvo Cars 

Første test: Volvo XC40 som plug-in-hybrid

Volvo XC40 fås nu som plug-in-hybrid, og dermed går der en grøn tråd gennem hele Volvo's modelprogram. Læs Bil Magasinet's første test hér:

24. juni 2019 af Victor David Kraft

Hvor er vi?

Gotland er Sveriges svar på Bornholm, og den blågule solskinsø har markant flere solskinstimer end fastlandet. En kombination af mange solskinstimer og gunstige vindforhold gør Gotland til et ideelt sted for udvinding af både sol- og vindenergi. Derfor skal den nye plug-in-hybrid fra Volvo, XC40 T5 aut. Twin Engine, naturligvis præsenteres her.

Bil Magasinet var inviteret af Volvo Cars Denmark

Hvad er nyt i XC40 T5 Twin Engine?

Der er ikke noget nyt i, at Volvo sætter strøm til deres bilpark. Blandt Volvo’s 60- og 90-modeller kan man finde drivlinerne T6 og T8, hvor en forbrændingsmotor trækker på forakslen, mens en elmotor har træk på bagakslen.  

Anderledes ser det ud i XC40 T5 Twin Engine, der er bygget på Volvo’s CMA-platform. Her er ikke tale om et All Wheel Drive-system, og købere af den nye plug-in-hybrid må derfor affinde sig med, at hybridvarianten af XC40 kun trækker på forhjulene. Det er nok de færreste købere, der vil beklage sig over det.  

Batteriet i XC40 T5 Twin Engine er på 10,7 kWh, og vælger du at køre i køreprogrammet  'Pure', kan du køre ca. 44 km udelukkende på el (WLTP). Brændstoføkonomien ved kombineret el- og benzinkørsel er opgivet til at være 40-50 km/l (WLTP). Ved lejlighed må vi efterprøve dette.   


Foto: Rasmus Punell

Er XC40 T5 Twin Engine hurtig?

Volvo's kompakte SUV yder i alt 262 hk. 180 af disse kommer fra den 3-cylindrede turbobenziner, der også kaster 265 nm af sig. Elmotoren bidrager med 160 nm, så XC40 Twin Engine har i alt 325 nm. Det er nok til at sende bilen fra stilstand til 100 km/t på 7,3 sekunder. Efter moderne standarder er bilen altså ikke en racer, men det er heller ikke det, svenskeren har i sinde.  

Hvad koster XC40 T5 Twin Engine?

Hvis du vil have XC40 som plug-in-hybrid, skal du være klar til at grave dybere i pengepungen. I den billigste udstyrsvariant 'Momentum' koster den elektrificerede Volvo 594.980 kr. Til sammenligning kan det nævnes, at en XC40 T4 med 190 hk koster 471.968 kr. i et tilsvarende udstyrsniveau. 

I udstyrsniveauet 'Inscription' får du blandt andet gearknop i krystal-look, læderindtræk og træpaneler i kabinen. Udstyrsniveauet 'R-Design' indhyller bilen i et sportsligt udtryk ved hjælp af blandt andet sortlakeret tag, læderbetrukket gearvælger og paneler i aluminium. Begge udstyrsvarianter koster 662.980 kr. 

Hvem er konkurrenterne?

Bilproducenterne står i kø for at sælge dig en kompakt SUV, men der er ingen tvivl om, at Volvo XC40 placerer sig blandt det bedre borgerskab, der tæller blandt andet BMW X2 og Audi Q3. Ingen af disse fås som plug-in-hybrid, og de er derfor ikke direkte sammenlignelige. 

Mini Countryman plug-in-hybrid er spændende konkurrent, da den på visse punkter vil det samme som XC40 T5 Twin Engine: En højbenet designer-darling, der kan køre omkring 40 km på ren el. Du får ikke samme solide SUV-følelse i Mini'en, som du gør i Volvo'en. Til gengæld kører Countryman som en Mini, og det har bestemt sin charme. 

Er XC40 plug-in-hybrid et pletskud?

Det kan du læse om i et kommende nummer af Bil Magasinet!

Volvo XC40 T5 Twin Engine

Foto: Rasmus Punell

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.