Første fotos: Ny Volvo V40 vildt design

To nye konceptbiler viser hvordan Volvos lille ny kommer til at se ud. Den bliver til mange nye modeller i Volvo-programmet

20. maj 2016 af Mikkel Thomsager

Den nuværende Volvo V40 stammer fra 2012, så det er ikke en gammel bil, men den bygger på Ford-teknik, som Volvo arbejder på at slippe af med, efter at kinesiske Geely overtog Volvo fra Ford i 2010.

CMA (Compact Modular Architecture) hedder den nye platform, og den er netop præsenteret. Den bliver omdrejningspunktet for en hel stribe nye modeller både fra Volvo og fra Volvos kinesiske ejere, Geely, som benytter teknikken til en stribe modeller forbeholdt det kinesiske hjemme marked.

Med præsentationen af den nye CMA-teknologi, viste Volkvo to nye konceptbiler, som viser noget af, hvad vi kan ventes os på den nye platform.

De to biler gælder en lille SUV-type som skal konkurrenre med Audi Q3 og lignende, samt en helt ny let forhøjet, lille sedan-model.

Den nye SUV bliver formentlig en Audi Q3 eller BMW X1-konkurrent. Det vil sige en lille luksus bil med off road-agtig attityde. Den vil formentlig kunne fås med både for- og fire-hjulstræk.

Modellen bliver formentlig navngivet XC40, og det bliver dermed den tredje XC-model i Volvos nye program. XC90 er allerede præsenteret, men en afløser for den nuværende, meget succesfulde XC60 ventes inden den nye XC40. XC60 vil bygge på samme platform som XC90.

Den anden konceptbil er en let forhøjet sedan, som formentlig bliver til en Volvo S50 Cross Country. Det interessante er dog, at det er en sedan, hvilket antyder, at Volvo også har en Audi A3-sedan konkurrent på vej. Desuden ventes naturligvis en egentlig arvtager til den nuværende V40.

For Volvo bliver CMA-platformen svenskernes adgangsbillet til det store og indbringende marked for små premiumbiler, og platformen er foreberedt til båd ren eldrift og hybriddrift med udgangspunkt i en TwinEngine konstruktion i stil med den, som Volvo har introduceret i XC90. Den nye platform er desuden forberedt for den nye generation af selvkørende biler.

CMA er den anden nye platform fra Volvo siden 2010. Den første kaldet SPA (Scalable Product Architecture) blev introduceret med Volvo XC90, og den skal bruge til 8 nye Volvo-modeller i den store mellemklasse.

Volvo har offentliggjort en indtægtsstigning i årets første tre måneder på 24 procent til godt 33 milliarder kroner, et driftsresultat på knap 2,5 milliard kroner og en overskudsgrad på 7.5 procent.

I første kvartal 2016 steg Volvo’s globale salg 11,9 procent til 120.591 biler. Volvo har en ambition om på middellangt sigt at sælge 800.000 biler om året. Salget i 2015 nåede 503.000.

 

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...