Volvo har netop afsløret et væld af detaljer og billeder af deres nye Volvo EX90, der skal afløse flagskibet Volvo XC90, og der er en række vældigt imponerende tal iblandt. Først og fremmest er batteriet på 111 kWh, hvilket er et af de største på markedet lige nu.
Det bliver formentlig det samme batteri, som der vil være at finde i Polestar 3.
Det giver en rækkevidde på op til 600 km (WLTP). Lynopladning foregår med op til 250 kW, hvilket giver en opladning fra 10-80 pct. på ca. 30 minutter. Det er hurtigt, men stadig ikke så hurtigt som fx Kia EV6.
Volvo EX90 er desuden indrettet til at få Over-the-air-opdateringer, så både opladning og rækkevidde kan løbende blive forbedret.
Den sikreste Volvo nogensinde
Volvo EX90 er en stor, elektrisk SUV med syv sæder, og Volvo siger, at det bliver deres sikreste bil nogensinde. Den bruger en blanding af kameraer, radar og lidar (afstandsmåling med laser) til at holde Volvo EX90 væk fra andre trafikanter, fodgængere og andre forhindringer.
Desuden er der sensorer i bilen, der registrerer, om føreren er træt eller distraheret. Den er indstillet til først at advare chaufføren, men senere blive mere insisterende. Og hvis føreren får et ildebefindende eller besvimer, kan den selv holde ind til siden og tilkalde hjælp.

Muskel-Volvo til en million
Den kommer i to varianter ved lanceringen: Twin Power og Twin Power Performance, hvor Twin Power-varianten leverer den bedste rækkevidde, men også 408 hk og voldsomme 770 Nm - til sammenligning får du 470 Nm fra en Porsche 911 GT3.
Men Performance-varianten er et HELT andet dyr. Her får du 517 hk og et omdrejningsmoment på 910 Nm, hvilket ifølge vores hovedregning er nok til at vælte Rundetårn.
Twin Power starter fra 955.000 kr., mens Performance-varianten koster fra 1.013.000 kr. Til sammenligning kan du lige nå at bestille en XC90 plugin-hybrid fra 985.000 kr.
Volvo EX90 skal produceres i USA, og produktionen starter næste år.

Hvad i alverden er den kasse på taget?
På taget af Volvo EX90 er her en boks, der er en del af et usynligt, digitalt skjold rundt om bilen. Boksen indeholder en laser, der scanner og registrerer omgivelser, og som sammen med bilens øvrige sensorer, kameraer og radarer giver et real time 360-graders billede af, hvad der sker.
Teknologien hedder LIDAR og kan registrere objekter flere hundrede meter foran bilen for at kunne informere føreren i god til, så denne kan nå at reagere.
Hvad er det for en kasse I har sat oven på bilen - er det til et taxiskilt?
“Nej, men ellers et godt gæt! Vi blev præsenteret for den nye LIDAR-teknologi i en kasse, der var 45 cm bred og 4,5 cm høj. Skulle vi placere den i fronten? Nej – et dyr har heller ikke øjne på knæene! LIDAR kan se 250 meter frem om dagen og om natten, så den skal så højt op som muligt. Vi endte med et tåreformet design med en særlig afslutning, der sender luften videre med så lav vindmodstand som muligt. Vi er stolte af at kunne integrere den ny teknik,” fortæller T. Jon Mayer, designchef hos Volvo, til Bil Magasinet.
LIDAR scanner omgivelserne også i tåge og sne, og kan for eksempel genkende et barn eller et dyr før føreren på lang afstand. Ved at kombinere det med bilens øvrige sensorer og systemer, kan man gøre systemet intelligent, så det med tiden bliver bedre og bedre. Når du kører, scanner systemet omgivelserne i stedet for kun at scanne vejen. Det er med til at sikre, at bilen konstant bliver klogere.

Priser og specs på Volvo EX90
Volvo EX90 Twin Power
- 408 hk
- 770 Nm
- Fra 955.000 kr.
Volvo EX90 Twin Power Performance
- 517 hk
- 910 Nm
- Fra 1.013.000 kr.
Hybridbiler fås endnu
Volvo vil være CO2-neutral allerede i 2040. Det mærker vi i Danmark, hvor de allerede i september stoppede salget af rene benzin- og dieselbiler. Den nye EX90 forventes dog at blive solgt side om side med den nuværende hybridvariant XC90 Recharge - i hvert fald for en stund.