Volvo C40 recharge i fjord blue
© Volvo

Volvo bejler til campister med helt ny designer-elbil

Volvo har inviteret os til Belgien for at fremvise deres første bil, der udelukkende kan fås med elmotor. C40 er startskuddet på Volvo’s fremtid, hvor du hverken finder læder eller en dråbe benzin.

10. november 2021 af Patrick Boje Jensen

C40 kan trække en campingvogn

I marts i år meldte Volvo ud, at alle mærkets biler vil være elektriske i 2030. Men allerede nu sætter Volvo gang i omstillingen med Volvo C40, der er mærkets første bil, der kun kan fås med eldrift.

Volvo C40 deler teknik med søsterbilen, den elektriske variant af Volvo XC40, men der er en del ting, der skiller de to ad: Taglinjen har fået coupé-snit, der er en ny kofanger, rammen til “kølergrillen” er forsvundet, og baglygterne er blevet opdateret.

Volvo C40 har et es i ærmet i forhold til rigtigt mange andre elbiler. Den må nemlig trække op til 1.800 kg, og det gør den attraktiv for campister og andre, der skal trække tunge trailere. Til sammenligning må Volkswagen ID.4 højest trække 1.000 kg. Og nej, hvis du skal campere ved Garda-søen, er en dieselbil bedre. Men hvis du bor i Kolding, og skal have campingvognen med til Gudenåen, så er det relevant.

OBS: Hvis du skal trække campingvogn med en elbil, skal du muligvis til ny køreprøve. Læs mere her.

volvo c40 recharge coupe
© Volvo

Volvo C40 Recharge Twin Pro

  • 2 x elmotor, firehjulstræk
  • Pris: 459.080 kr.
  • Ydelse: 408 hk/600 Nm
  • 0-100 km/t: 4,7 sek.
  • Topfart: 180 km/t
  • Batteri: 78 kWh (75 kWh netto)
  • Rækkevidde (WLTP): Op til 444 km
  • Ladekapacitet (hjemme-/lynlade)r: 11 kW/150 kW
  • Vægt: 2.207 kg
  • Bagagerum: 413 liter + 31 liter frunk
  • Påhæng: 1.800 kg.

Volvo C40 er en smartphone på hjul

Volvo C40 bliver samtidig startskuddet til en anden del af Volvo’s fremtidsstrategi. Fremover vil det ikke være muligt at få læder i Volvo’s elektriske modeller. Og når de fossildrevne modeller forsvinder i 2030, forsvinder læderet helt fra Volvo’er. I stedet kan man i Volvo C40 tilvælge materialet “Microtech”, der er lavet af genbrugsplast. Microtech kan fås i en interiørpakke med et nyt paneldesign, der er baseret på kort over højdeforskelle fra svenske naturparker.

Volvo C40 kommer i første omgang kun til Danmark med én drivline og i et enkelt udstyrsniveau, så det er det stort set kun pakken med Microtech og Topography-design, der kan tilvælges. C40 kommer, lige som alle andre nye Volvo’er, med det nye styresystem, der er udviklet i samarbejde med Google. Forestil dig bilens skærm som en smartphone, hvor du kan logge ind på alle de apps, du allerede kender. Det fungerer især godt med Google Maps, der vises ved siden af speedometeret, mens passageren vælger ny sang i Spotify eller tjekker vejret. Desuden kommer Volvo C40 som standard med varmepumpe, der forlænger rækkevidden ved at bruge overskudsvarme fra de elektriske komponenter til at opvarme kabinen.

Prisen er 459.080 kr. uden Microtech-pakken. Volvo lover en leveringstid på blot 6-8 uger, mens mange andre bilmærker døjer med leveringstider på op til 10 måneder.

© Volvo

Standardudstyr inkluderer blandt andet

  • Harman Kardon lydanlæg med 13 højtalere
  • Varmepumpe
  • Elektrisk kabinevarmer (pre-conditioning)
  • El-justerbare forsæder
  • Klimaanlæg, 2 zoner
  • Driver Assistance (ACC & Pilot Assist) Driver Awareness (BLIS & CTA)
  • 19” fælge
  • Tyverialarm
  • Parkeringskamera 360°
  • Parkeringssensorer, for, bag og i siderne 

Topography-designet på panelerne giver en flot, sort tekstur i dagslys. Men når mørket falder på, er panelerne bagbelyst.

© Volvo

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...