Volvo c40 recharge test priser
© Volvo

Volvo C40: Priser og test af Volvo's nye designer-elbil

C40 er startskuddet på Volvo’s fremtid, hvor du hverken finder læder eller en dråbe benzin. Læs med her, hvor vi tester og gennemgår den nye Volvo C40

13. maj 2023 af Patrick Boje Jensen, Mikkel Østrup-Jeppesen, Mathias Brandt

C40 kan trække en campingvogn

I marts 2021 meldte Volvo ud, at alle mærkets biler vil være elektriske i 2030. Men allerede nu sætter Volvo gang i omstillingen med Volvo C40, der er mærkets første bil, der kun kan fås med eldrift.

Volvo C40 deler teknik med søsterbilen, den elektriske variant af Volvo XC40, men der er en del ting, der skiller de to ad: Taglinjen har fået coupé-snit, der er en ny kofanger, rammen til “kølergrillen” er forsvundet, og baglygterne er blevet opdateret.

Volvo C40 har et es i ærmet i forhold til rigtigt mange andre elbiler. Den må nemlig trække op til 1.800 kg, og det gør den attraktiv for campister og andre, der skal trække tunge trailere. Til sammenligning må Volkswagen ID.4 højest trække 1.000 kg. Og nej, hvis du skal campere ved Garda-søen, er en dieselbil bedre. Men hvis du bor i Kolding, og skal have campingvognen med til Gudenåen, så er det relevant.

OBS: Hvis du skal trække campingvogn med en elbil, skal du muligvis til ny køreprøve. Læs mere her.

Volvo c40 recharge test priser
© Volvo

Volvo C40 Recharge Twin Pro

  • 2 x elmotor, firehjulstræk
  • Pris: 468.770 kr.
  • Ydelse: 408 hk/600 Nm
  • 0-100 km/t: 4,7 sek.
  • Topfart: 180 km/t
  • Batteri: 78 kWh (75 kWh netto)
  • Rækkevidde (WLTP): Op til 507 km
  • Ladekapacitet (hjemme-/lynlade)r: 11 kW/150 kW
  • Vægt: 2.207 kg
  • Bagagerum: 413 liter + 31 liter frunk
  • Påhæng: 1.800 kg.

Volvo C40 er en smartphone på hjul

Volvo C40 bliver samtidig startskuddet til en anden del af Volvo’s fremtidsstrategi. Fremover vil det ikke være muligt at få læder i Volvo’s elektriske modeller. Og når de fossildrevne modeller forsvinder i 2030, forsvinder læderet helt fra Volvo’er. I stedet kan man i Volvo C40 tilvælge materialet “Microtech”, der er lavet af genbrugsplast. Microtech kan fås i en interiørpakke med et nyt paneldesign, der er baseret på kort over højdeforskelle fra svenske naturparker.

Volvo C40 kom første omgang kun til Danmark med én drivline og i et enkelt udstyrsniveau, hvor det stort set kun var pakken med Microtech og Topography-design, der kunne tilvælges. I dag kan C40 købes i tre udstyrsniveauer, Core, Plus og Ultimate.

C40 kommer, lige som alle andre nye Volvo’er, med det nye styresystem, der er udviklet i samarbejde med Google. Forestil dig bilens skærm som en smartphone, hvor du kan logge ind på alle de apps, du allerede kender. Det fungerer især godt med Google Maps, der vises ved siden af speedometeret, mens passageren vælger ny sang i Spotify eller tjekker vejret. Desuden kommer Volvo C40 som standard med varmepumpe, der forlænger rækkevidden ved at bruge overskudsvarme fra de elektriske komponenter til at opvarme kabinen.

Volvo C40 Plus starter fra 428.291 kr., mens Ultimate koster 21.000 kr. ekstra. Priserne er vejledende for biler, der produceres efter uge 17 i år.

Læs også: Test og priser på Volvo XC90.

Hvad koster Volvo C40?

Volvo C40 Recharge Pure

  • Single engine, 231 hk, 436 km (WLTP), 68 kWh - Fra 402.180 kr.
  • Twin engine, 408 hk, 449 km (WLTP), 68 kWh - Fra 483.160 kr.

Prisliste Volvo C40 Recharge Advanced

  • Single engine, 252 hk, 579 km (WLTP), 82 kWh - Fra 428.291 kr.
  • Twin engine, 408 hk, 549 km (WLTP), 82 kWh - Fra 468.770 kr.
Volvo c40 recharge test priser
© Volvo

Standardudstyr inkluderer blandt andet

  • Harman Kardon lydanlæg med 13 højtalere
  • Varmepumpe
  • Elektrisk kabinevarmer (pre-conditioning)
  • El-justerbare forsæder
  • Klimaanlæg, 2 zoner
  • Driver Assistance (ACC & Pilot Assist) Driver Awareness (BLIS & CTA)
  • 19” fælge
  • Tyverialarm
  • Parkeringskamera 360°
  • Parkeringssensorer, for, bag og i siderne

Læs også: Her er den nye BMW i5.

Volvo c40 recharge test priser

Topography-designet på panelerne giver en flot, sort tekstur i dagslys. Men når mørket falder på, er panelerne bagbelyst.

© Volvo

Test af Volvo C40

I foråret testede Bil Magasinet Volvo C40 i en stortest mod de oplagte konkurrenter Mercedes EQA og Lexus UX 300e. Ved den lejlighed imponerede C40 i sådan en grad, at den vandt testen. Du kan læse uddrag fra testen her.

Testbil: Volvo C40 P8 Recharge Twin

  • Pris: 483.160 kr. (2022)
  • Effekt / Moment: 408 hk / 660 Nm
  • 0-100 km/t: 4,7 sek.
  • Rækkevidde (WLTP): 449 km

Volvo c40 recharge test priser
© Søren Juul

C40 passer på rækkevidden

Testens skandinav Volvo C40 har heller ikke varmepumpe som standard, men det er muligt at tilkøbe den i en klima-pakke til 9.600 kr., der også indeholder blandt andet ratvarme og sædevarme på bagsædet. Volvo C40 er den smarte udgave af XC40 takket være en skrånende bagende.

Den er baseret på fuldkommen sammen teknik som XC40 – og Polestar 2 for den sags skyld – men Volvo har benyttet sig af den klassiske finte med at lave et mere smart design og derefter skrue prisen et nøk i vejret. Således koster C40 fra 15.000 kr. mere end en tilsvarende XC40.

Batteri og motorer er de samme, og her leverer Volvo en stærk præstation. I testperioden oplevede vi ned til minus 10 grader, hvilket er en situation, som ikke er optimal for en elbil. Det viser EQA og UX 300e tydeligt.

De mister begge omkring 100 km rækkevidde, når temperaturen falder. Om det skyldes C40’erens skandinaviske ophav, hvor minusgrader er dagligdag flere måneder om året, ved jeg ikke, men Volvo C40 har langt bedre styr på batteriet og mister kun omkring 40 km.

C40’eren registrerer, hvis temperaturen falder. Når det sker, kommer der et snefnug-symbol i displayet. Det betyder, at C40 skruer ned for kræfterne for at passe på batteriet.

Det betyder ikke, at bilen bliver bovlam, for med 408 hk og 660 Nm er den alt andet end langsom – den er møghamrende hurtig! Så at tage toppen i minusgrader, gør ikke så meget.

Ligesom EQA har C40 3-faset ladning, hvilket hæver AC-ladekapaciteten til 11 kW, mens den kan lynlade med op til 150 kW. Set i et større perspektiv end denne stortest har C40 ikke synderligt imponerende opladningsmuligheder, men i testen overgår den EQA, som kan lade med maksimalt 100 kW.

Volvo c40 recharge test priser
© Søren Juul

God plads i Volvo C40

Med en samlet længde på 443 cm er Volvo’en syv centimeter kortere end Lexus, som er testens længste bil. Men det føles som om, at der er strøget kinesisk tryllestøv ud i kabinen – her er nemlig markant mere plads end i EQA og UX 300e. Bagsædet rummer fint mine 187 cm, og rummeligheden øges takket være panoramaglastaget, som er standard. Bagagerummet har plads til omkring 100 liter mere end både UX og EQA, og derudover findes der yderligere aflæggeplads under gulvet. C40 er ligeledes den eneste, der udnytter pladsen under kølerhjelmen, hvor man finder en 31 liters “frunk”.

Volvo c40 recharge test priser
© Søren Juul

Hvordan kører Volvo C40?

For at kunne håndtere de mange kræfter fra de to elmotorer, er undervognen hårdere sat op end de to konkurrenter. Det betyder også, at den klarer et frisk tempo gennem sving en del bedre end konkurrenterne.

Styretøjet er fast og neutralt hele vejen gennem styreudslaget. C40 har 19” hjul som standard, men testbilen er opgraderet til et sæt 20” (6.040 kr). C40 er udstyret med vinterdæk og er den af testbilerne med mest dækstøj i kabinen.

Mercedes EQA 350 4Matic er ligesom C40 udstyret med firehjulstræk. Det er en oplagt kombination på grund af elbilernes høje drejningsmoment. EQA kan også fås med forhjulstræk, og her er den ligeså udfordret med at få kræfterne i asfalten som Lexus’en.

C40 har den højeste basispris på 480.080 kr., men det er samtidig også den mest veludstyrede af de tre. Testbilen er pakket ind i højeste udstyrsniveau, Ultimate, hvor du får en komplet bil med adaptiv fartpilot med vognbaneassistent, 360-graders kamera, panoramatag, elsæder, 9” touchskærm og Harman Kardon-lydanlæg.

Største anke er bilens aktive vognbaneassistent. Det er aldrig rigtig lykkedes Volvo at lave et velkalibreret system. Det virker nervøst og væver mellem vejens striber.

Testvinder Volvo C40

På vejen: 4 ud af 5 stjerner

  • C40 har testen mest faste affjedring, men den er ikke for hård. Det giver den også mere præcise køreegenskaber.

Drivlinje: 4,5 ud af 5 stjerner

  • Selv i minusgrader er C40 tæt på den opgivne rækkevidde. Med 408 hk føles den markant hurtigere end de andre.

Kabine: 4,5 ud af 5 stjerner

  • C40 har udnyttet pladsen maksimalt, hvilket er imponerende. Bagsæde og bagagerum udmærker sig positivt.

Økonomi: 3,5 ud af 5 stjerner

  • Basisprisen er høj, og desværre svarer standardudstyret ikke helt til den.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...