Bilradio: Moderne teknik i gammel Volvo

Uge 18/14 Volvo S60 T4 HOT

7. maj 2014 af Mikkel Thomsager

Volvo S60 er ikke ny, men det er en del af teknikken i den. Det gælder ikke mindst motoren, som jeg endelig fik lejlighed til at prøve i sidste uge.

Vi har haft flere Volvo-modeller med de nye motorer på redaktionen, blandt andet den D4, der deltager i Thomas Wulff's stortest med Mercedes C-klasse og BMW 3-serie i det seneste nummer. D4-motoren var jeg meget begejstret for ved præsentationen, som jeg deltog i. Benzinudgaven  har jeg derimod ikke ikke prøvet, og det var en dejlig overraskelse.

Den kan du også høre om i denne uges udgave af Bilradio på Radio24syv, hvor Volvo S60 T4 er ugens testbil.

Lyt til Bilradio her - eller hent programmet og hør det i din bil

Volvo S60 er fra 2010, men teknisk set bygger den på en forkortet Volvo S80 (fra 2006), som deler teknik med den Ford Mondeo, der kom året efter. Så det er en gennemprøvet platform. Med det seneste facelift har S60 dog fået en del nyt udstyr, de nye flotte Volvo lcd-instrumenter og så de nye motorer, som Volvo introducerer i alle sine modeller de kommende år.

I forhold til den nye C-klasse og BMW 3-serie kommer S60 til kort på rummelighed, køredynamik og finish. Eller det synes Ulrik Aarhus i hvert fald, som du kan høre i radio-programmet.

Jeg synes Volvo har noget skandinavisk over sig i design og finish, som egentlig ikke ligger under for tyskerne - det er bare en anden stil.

Og så er der motoren. Her står Mercedes bagest af de tre både med benzin- og diesel. BMW har en fin benzinmotor, mens dieselmotoren har en hård motorgang og mange vibrationer, som trænger igennem til kabinen.

Volvo-motorerne slår faktisk dem begge, både som benzin og diesel.

Få et godt tilbud på abonnement på Bil Magasinet lige her

Volvo's nye diesel er utrolig homogén. Effektudviklingen er særdeles jævn, motorgangen er virkelig fin, og den ryster ikke - og slet ikke i kabinen.

Den første benzinudgave jeg kørte, var den vilde 305-hestes T6, og den virkede anstrengt. Den 180-hestes T4-motor virker meget mere letløbende. Lige som dieselmotoren er den meget homogén. Der er ikke et voldsomt bundtræk, men en fin og jævn effektudvikling. Det betyder også, at motoren skal køres ud for at præstere, men det er ok, for den lyder stadig godt og larmer ikke.

I Bilrdio havde vi dog svært ved at give S60 T4 en vurdering. Bilen er til 4 stjerner, men motoren er til 5. Og sådan endte det.

Hør indslaget her

 

Bil Magasinet nr. 271 med stortest af Volvo S60 D4, BMW 320d og den nye Mercedes C-klasse er på gaden nu til 59,95 kr.

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.