Test af Toyota Yaris
Bil Magsinet testede senest Yaris, da der var stortest mellem danskernes "mini-favoritter". Her var Yaris oppe mod VW Polo, Hyundai i20, Peugeot 208 og Mazda 2. Læs her, hvordan den klarede sig!
God bagsædeplads er heller ikke noget, som feltets sidste testbil kan prale med. Toyota Yaris er med sine 394 cm også testens klart korteste bil, og det kommer selvfølgelig til udtryk i kabinen. Det er samtidig den eneste testbil, der er forsynet med en 6-trins manuel gearkasse. En 6-trins automatgearkasse kan tilkøbes for 20.000 kr. Men jeg har ikke kørt mere end 500 meter, før jeg glemmer alt om automatgear. Denne manuelle gearkasse er en drøm at betjene med en fast og præcis vandring mellem gearene.
Samspillet med den 3-cylindrede sugemotor, der først yder sine maksimale 125 hk ved 6.600 o/min, leder tankerne hen på den hårdtpumpede GR Yaris med firehjulstræk og 261 hk, og vi er langt fra den kedelige hybridvariant med trinløst CVT-gear.

Yaris er konkurrencedygtig
Det er testens mest kraftfulde bil, og det mærkes tydeligt rundt på Sejerø. Styretøjet er let og levende over det ujævne underlag, men samtidig præcist.
Prisen er en af Yaris’ helt store fordele. Testbilen starter ved 183.990 kr. – udstyret med en Technology-pakke til 15.000 kr. holder testbilen sig under 200.000 kr. Der er vel at mærke masser af udstyr som aktiv vognbaneassistent og fartpilot, som fungerer godt til de længere pendlerture.
For at holde prisen lav, har Toyota måtte indgå nogle kompromisser. Det kommer specielt til udtryk i kvalitetsfornemmelsen og ikke mindst bilens infotainment-system, der ikke er på niveau med i20, 208 og Polo. Ét smæk med bildøren, afslører en hul blikdåselyd, man ikke oplever i nogle af de andre biler.
Toyota Yaris 1.5 VVT-i Active
Pris (testbil): 183.990 kr. (198.990 kr.)
Opbygning: 5-dørs, 5-sæders, hatchb.
Motor: Benzinsugemotor, R3, 1.490 cm3, 12V
Effekt: 125 hk ved 6.600 o/min, 153 Nm ved 4.800 o/min
Transmission: 6-trins manuelt gear
Præstationer: 0-100 km/t: 9,0 sek., topfart: 180 km/t
Forbrug: 20,0 km/l
CO2-udslip: 118 g/km
Mål (L/B/H): 394/175/150 cm
Akselsafstand: 256 cm
Vægt/last/påhæng: 1.140/415/850 kg
Bagagerum: 286 liter
Dæk (testbilen): Bridgestone Ecopia EP150, 195/55R16
Reservedelsprisindeks: 98*
Garanti (mekanik/lak/rust): 3/3/12 år
Årlig afgift: 1.080 kr.
*Indeks 100 er gennemsnittet for summen af 11 gængse reservedele for de ti mest solgte biler i 2019

Testens resultat
Vi har zigzagget rundt på Sejerø og er fremme ved fyret i den nordligste ende af øen. Selv om ingen af bilerne er elektrificerede eller udstyret med øget frihøjde, afslører salgstallene fra årets første otte måneder, at denne biltype stadig er yderst relevant for danskerne.
Der er ingen af disse fem biler, der nogensinde har stået skarpere eller været mere velkørende end i dag.
Det er imponerende at se, hvor langt Hyundai i20 er nået på tre generationer. Den er tæt på at være på højde med VW Polo, som har brugt syv generationer på at nå hertil. Man betaler en forholdsvis høj merpris for VW Polo, men den leverer også mere for pengene, når man kigger på drivline, teknologi og ikke mindst pladsudnyttelse i kabinen.
Derfor ville det også være Polo-nøglen jeg snuppede, hvis jeg fik valget. Men med den udviklingshastighed, som Hyundai har gang i, går der ikke lang tid, før de overhaler tyskerne på stort set alle parametre.
Hvad synes vi om Toyota Yaris?
Toyota Yaris: 3,5 stjerner ud af 5- Toyota Yaris kan ikke være med på kvalitetsoplevelsen, men vinder point på en underholdende motor- og gearkassekombination.
På vejen: 4 ud af 5 stjerner
- Toyota Yaris er den mest underholdende bil i denne test. Styretøjet er let men stadig præcist.
Motor: 4 ud af 5 stjerner
- Med sine 125 hk er der en del overskud i forhold til konkurrenterne. Samspillet med den manuelle gearkasse er godt.
Kabine: 2,5 ud af 5 stjerner
- Kabinen føles lille, og kvalitetsfornemmelsen er ikke på niveau med flere af konkurrenterne.
Økonomi: 4 ud af 5 stjerner
- Yaris er utrolig skarp prissat, når man kigger på, hvad man får med for pengene, og det taler for Yaris.

Yaris er finalist i Årets Bil
For mig er det vigtigt, at Årets Bil i Danmark skal tilbyde køreglæde. Og skal jeg være helt ærlig, så synes jeg ikke helt, at Yaris Hybrid kommer helt i mål her. Det skyldes hovedsageligt dens CVT-gearkasse, der retfærdigvis er blevet bedre, men stadig frarøver noget af fornøjelsen. Efter min første tur bag rattet af hybriden, var jeg ikke sikker på, om jeg syntes, at Yaris fortjente den plads, den havde fået i finalefeltet til Årets Bil 2021.
Men så kom jeg bag rattet af den Oxide Bronze-farvede bil på billedet, og det ændrede alt.
Yaris bliver sjov, når den får tæsk
Den er udstyret med en lille omdrejningsvillig sugemotor med tre cylindre og måske endnu mere vigtigt – en 6-trins manuel gearkasse. Der skulle ikke mange kilometer til, før Yaris strøg ind i min top tre.
Motoren kræver stryg, hvis man vil have dens maksimale potentiale. De 125 hk er først fuldt til stede ved 6.600 o/min, og når den snurrer så hurtigt, fyldes kabinen med en hysterisk mekanisk hvinen, der lyder som en klassisk rallybil. Undervognen er til den stramme side og den manuelle gearkasse har en kort og præcis vandring, som gør gearskift til en leg.
Denne manuelle Yaris står i kontrast til den halvkedelige Yaris Hybrid og henvender sig til Yaris-købere, der gerne vil have en fed lille bil, men ikke lige kan se sig selv bruge 499.990 kr. på en fuldfed Toyota GR Yaris med firehjulstræk og 261 hk. Halleluja.

Hvad er dommen?
Testbilen er ramt af afgiftsomlægningen, hvilket har fået prisen til at stige med 11.000 kr.
Den starter nu ved 214.980 kr., men til gengæld kommer den med et højt niveau af standardudstyr, så du knap nok behøver at sætte et kryds på ekstraudstyrslisten – det skulle lige være metallakken til 4.990 kr.
Vi synes
125 hk og manuelt gear er, hvad der skal til for at finde køreglæden frem i Toyota Yaris.
Denne test er fra Bil Magasinet, men det er bare en af mange fede artikler, du får hver måned, hvis du abonnerer på Bil Magasinet. Lige nu har vi et tilbud, hvor du kan få 3 numre for bare 99 kr.
Toyota Yaris 1,5 VVT-I T3
- Pris: 214.990 kr.
- Årlig afgift: 1.160 kr.
- Ydelse: 125 hk og 153 Nm
- Topfart: 180 km/t
- 0-100 km/t: 9,0 sek.
- Forbrug (WLTP): 18,2 km/l
- Mål: 394/175/150 cm L/B/H
- Vægt: 1.140 kg
- Last: 415 kg
- Påhæng: 815 kg
- Bagagerum: 286 liter