50 mio. fordelt på 12 generationer
Toyota Corolla. Du kender sikkert navnet, og chancerne for at du, eller en du kender, har ejet det japanske bilmærkes mest populære og udbredte model gennem tiderne, er utrolig stor.
På verdensplan har Toyota solgt svimlende 50 millioner eksemplarer af Corolla-modellen, der så dagens lys tilbage i 1966. 55 år senere eksisterer Corolla fortsat og er nået til den 12. generation.

Eventyret for Corolla begyndte i 1966 – året efter blev de første biler solgt i Danmark.
© Foto: ToyotaAllerede året efter den internationale lancering blev de første danske Corolla'er sat fri på asfalten. Helt konkret var der i 1967 tale om 135 Corolla'er med danske nummerplader. Frøet til en større succes var hermed sået, og bare små ti år efter i 1976 forlod knap 9.000 Corolla'er de danske forhandleres udstillingslokaler – første og anden generation var i 1974 afløst af tredje generation, som tog danskerne med storm.
1986 er Corrola's danske succesår
Spoler vi kalenderen yderligere 10 år frem, lander vi direkte i Corolla's hidtil mest succesfulde år i Danmark. I 1986 sælges intet mindre end over 15.000 eksemplarer af femte generation i Danmark – den første generation hvor langt de fleste varianter og versioner har forhjulstræk.

Her er den så! Den mest succesfulde Toyota Corolla set med danske øjne – femte generation blev alene i 1986 solgt i over 15.000 styk.
© Foto: ToyotaStor succes i motorsport
Ikke nok med de flotte salgstal i ind- og udland kan Toyota Corolla bryste sig af mange, flotte resultater i international motorsports mest prestigefyldte klasser. i 1975 vinder en Corolla-rallybil, bygget på en tredjegenerationsbil, det finske rally (også kendt som "De 1.000 Søers Rally) som den første japanske bilproducent. Hannu Mikkola var bag rat og pedaler, mens Atso Aho tog sig af noter og ruteinstrukser.

I 1975 vinder Hannu Mikkola og Atso Aho det finske rally i en Toyota Corolla fra tredje generation.
© Foto: ToyotaRallyverdensmestre i 1999
I 1999 når Toyota de højeste tinder med Corolla WRC-modellen, som deltager i rallyverdensmesterskabet. Bilen er bygget på Corolla fra ottende generation. Bilen benytter en hårdtpumpet, 4-cylindret turbobenzinmotor og et effektivt firehjulstræk til at sikre sig titlen som verdensmester for konstruktører foran mærker som Subaru, Mitsubishi, Ford og Seat. Toyota's officielle teamnavn i 1999 var Toyota Castrol Team, og blandt kørerne var spanske Carlos Sainz, britiske Martin Brundle, franske Didier Auriol og ikke mindst danske Henrik Lundgaard.
Her holder Didier Auriols rallybil fra WRC-verdensmesterskabet i 1999.
© Foto: Mathias BrandtToyota er "still going strong"
Corolla er i færd med sin 12. generation, og siden 1967 er der i alt solgt over 220.000 Corolla'er til danske kunder... og det er faktisk uden at medregne de godt 20.000 Auris'er, som det lykkedes at sælge, mens Corolla-modellen holdt pause på det danske og europæiske marked fra 2007. Comebacket til Corolla på vores breddegrader kom i 2019 med den nuværende generation.
Corolla sidder rimeligt sikkert på tronen som den mest solgte bil nogensinde med sine 50 mio. eksemplarer – ikke mindst fordi modellen fortsat forhandles, og tallet derfor forventes fortsat at stige med tiden. Af andre automobile supersælgere kan blandt andet nævnes: Ford F-serie (onde tunger siger, at den er en truck/lastbil), VW Boble, VW Golf og Ford Model T samt Lada's mange modelafarter baseret på Fiat 124-ophav.
Den nuværende Corolla kom på det danske marked i 2019 – her en stationcar kaldet Touring Sports.
© Foto: Mathias Brandt