Hilux er shinet op med bredere skærmkanter, trinbræt, fælge og kromdetaljer
Hilux er shinet op med bredere skærmkanter, trinbræt, fælge og kromdetaljer© bilmagasinet.dk

Toyotas varebiler er mest stabile

Hiace, Corolla Verso og Hilux scorer topplaceringer i ny dansk statitisk over fejl på varebiler

13. september 2010 af Steen Bachmann


Hvert halve år udkommer Applus+ Bilsyns store fejlstatistik for personbiler. Som en service til de erhvervsdrivende har synsvirksomheden nu besluttet at udarbejde en lignende statistik for varebiler. Undersøgelsen omfatter køretøjer, der er henholdsvis fire, seks, otte, 10 og 12 år gamle, og er fremstillet ved syn inden for de seneste 12 måneder.

”Varebilerne udgør knap 20 procent af den samlede vognpark under 3.500 kg. Vi regner med, at en del erhvervsdrivende vil blive overrasket over resultaterneaf den nye statistik. Selvom vi godt var klar over at Toyota er et godt køb, kom det alligevel lidt bag på os, at de klarede sig så godt i samtlige årgange”, siger adm. direktør for Applus+ Bilsyn, Arne Willerslev-Legrand.

Toyota sætter sig således på de tre øverste pladser på listen over køretøjer, der for første gang fremstilles til syn. Hiace, Corolla Verso og Hilux er de tre modeller med færrest fejl for fire år gamle køretøjer. For de seksårige er det igen Hiace, der er bedst placeret, mens RAV4 kommer ind på andenpladsen. Der er dog gode nyheder for indehavere af Hyundai Matrix, der har klemt sig ind på tredjepladsen foran Toyota Corolla Verso og Avensis Verso.

På listen over de otte år gamle varebiler er det de samme fire Toyotaer, der er mest fejlfrie - her er der ingen andre bilmærker, der maser sig ind imellem Hiace, RAV4, Corolla Verso og Avensis Verso. Det billede går igen for de både 10- og 12-årige køretøjer, hvor Toyota dog får lidt modstand af Suzuki Grand Vitara og VW Transporter i statistikken for 10 år gamle varebiler.

Problemer for tyskfremstillede varebiler
Mercedes-Benz Vito skraber bunden. Modellen ligger i bundfeltet i alle årgange på nær de fireårige og det endda med absolutte sidstepladser for de otte- og 12 år gamle modeller, mens Vito er næstsidst for de 10-årige.

Det er også interessant, at Opel for fireårige varebiler har alle deres køretøjer placeret i den tunge ende, og her er eksempelvis Opel Meriva ikke medtaget, da den ’kun’ er blevet synet 98 gange, hvor den ellers ville være placeret tredjesidst på listen. For både Mercedes og Opel gælder, at deres modeller i de fleste tilfælde har mellem to og tre gange så mange fejl pr. 100 syn, som de mærker der er bedst placeret på listerne.

Varebiler bliver kørt ’hårdere’ end personbiler
Ikke overraskende har varebilerne langt flere fejl pr. 100 syn end almindelige personbiler. For fireårige personbiler med færrest fejl blev der registreret 16,8 fejl pr. 100 syn, mens den mest fejlfrie varebil med fire år på bagen havde 35,6 fejl pr. 100 syn. I samme årgang havde personbilen med flest fejl 69,2 af slagsen, mens den mest fejlbehæftede varebil fik konstateret 150,3 fejl pr. 100 syn.

”Vores vurdering på baggrund af de syn vi foretager, er, at den væsentligste grund til at varebilerne har langt flere fejl end personbiler, er manglende vedligeholdelse og langt flere kørte kilometer pr. år.”, siger Arne Willerslev-Legrand.

Få overblik over hvilke varebiler, der klarer sig bedst ved syn.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...