Biltest af Toyota Yaris Freetronic
Biltest af Toyota Yaris Freetronic© bilmagasinet.dk

Toyota Yaris Freetronic

Til kamp mod koblingen

21. oktober 1999 af Bilmagasinet

Af: Thomas Hjortshøj

Toyota har fundet ud af, at koblingen er overflødig

For mange mennesker er koblingen en modstander, der skal nedkæmpes. De ynder at starte i andet gear og file på koblingen, så motoren under store protes-ter langsomt får flyttet bilen.
Der findes nu en løsning for disse mennesker, nemlig Yaris Freetronic. Her er koblingspedalen erstattet med en automatisk funktion, der træder ind, når der kobles ud, og gearstangen sættes i nyt gear.
Nu kan man spørge sig selv hvorfor man ikke bare kan vælge en automatgears-version og overlade det hele til elektronikken? Forklaringen er, at Toyota vil bevare noget af det sjove ved at køre bil, nemlig at skifte gear. Desuden vil en motor på 998 cm3 blive lettere kvalt af automatgear.
Automatkoblingen fuldender billedet af Yaris som den næsten perfekte bybil. Det er en befrielse ikke at skulle kæmpe med en kobling, hver gang trafikpropper gør livet surt. Selve gearkassen i Yaris er ikke ændret, så du har stadig det herligt letgående og præcise skift, der gør det til en fornøjelse at have manuelle gear. Det eneste, du skal huske på i Freetronic, er at lette på speederen, når gearstangen tages ud af gear, fordi motoren ellers drøner op i omdrejninger. De første par gange er det svært at dosere gassen, når du sætter i gang, og det betyder, at bilen hopper frem, men du vænner dig hurtigt til det.
Ved at bevare det manuelle skift har Toyota bevaret indtrykket af Yaris som en utroligt livlig og køreglad bil. Den lille motor er omdrejningsvillig, letløbende og trækker godt. De 68 hk giver Yaris kraftoverskud nok til at hænge godt på ude på motorvejen. Det største problem ved bilen er den ringe støjdæmpning fra både motor og undervogn. Over 4.000 o/min bliver motoren relativt grov, og ved motorvejshastighed skal du virkelig fyre op for radioen for at høre noget.
Yaris er stadig en af de mest underhol-dende minibiler, hvilket et præcist styretøj og en relativt fast undervogn bidrager til. Bilen reagerer prompte på styre-input og tager svingene i flot stil, når tempoet øges.
Merprisen for den automatiske kobling er 12.000 kroner, hvilket nok reducerer kundegruppen til handicappede eller andre mennesker, der virkelig har behov for systemet. Det er synd, for den automatiske kobling bidrager til Yaris’ appeal som en af klassens mest køreglade og inspirerende biler.

Toyota Yaris Freetronic 146.995 kr.

Tekniske data
Motor: R4, 998 cm3, 16V. Ydelse: 68 hk ved 6.000 o/min, 90 Nm ved 4.100 o/min. Topfart: 155 km/t. 0-100 km/t: 13,6 sek. Årlig afgift: 1.320 kr. Euro-mix: 17,5 km/l

Totaløkonomi:
Toyota står stærkt som brugt. Derfor ligger afskrivningen i den lave ende af skalaen med 28 procent eller cirka 36.000 kr.
Reservedelsindeks: 69
Service ekskl. materialer:
20.000 km: 518 kr.
40.000 km: 1.058 kr.
60.000 km: 518 kr.

Vi synes:
Du mister en kobling, men ikke noget af køreglæden

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...