Biltest af Toyota Yaris 1,0 Luna 5-d
Biltest af Toyota Yaris 1,0 Luna 5-d© bilmagasinet.dk

Toyota Yaris 1,0 Luna 5-d

Amputeret Toyota

18. maj 2006 af Bilmagasinet

Af: Mikkel Thomsager & A. Hansen

Den trecylindrede basis-Yaris fortjener en cylinder mere

Siden den nye Yaris kom til Danmark sidst i 2005, har vi givet den adskillige buketter, også selvom prisen er til den stive side. Men i versionen med den trecylindrede én-liters motor med 69 hk må der tidsler med i buketten, hvilket selvsagt yderligere sætter prisen i perspektiv. Èthundredetoogfirstusinde kroner for en lille bil med tre cylindre. Det kræver et tredobbelttjek af importørens pris-liste, for det lyder som en fejl, men den er god nok: Det forlanger de for den.

Det er ikke, fordi du savner hestekræfter. De 69 hk er energiske nok, omend man skal køre bilen ud i gearene for at følge med i hverdagen. 15,7 sekunder fra 0-100 km/t. lyder betydeligt værre, end det føles. Men lyden og ikke mindst vibrationerne fra den lille motor passer dårligt til den i øvrigt velskabte bil.

Flere gange måtte jeg tage mig til lommen for at afgøre, om min mobiltelefon ringede (vibrerede), eller om bilen bare gik i tomgang – og det var bilen. Både i tomgang og ved kraftig acceleration er der mange vibrationer især i og omkring pedalerne, men i det hele taget i bilen, hvilket understreges af den karakteristiske trecylindrede lyd. Den behøver ikke at være et problem i sig selv, men Yaris fortjener simpelt hen bedre og mere, og vi ved, det er på hylderne. Med firecylindrede motorer – benzin eller diesel – føles Yaris langt mere eksklusiv, hvilket er nok så vigtigt, når nu prisen er til den stive side.

Som i resten af Yaris-programmet har jeg et problem med de dybtliggende digitale instrumenter, der er placeret i midten af instrumentbordet og ikke foran dig. De er fnidrede, svære at aflæse og sidder ikke i synsfeltet, men derudover er der få pletter på Yaris-karrossen. Bagsædets fleksibilitet og lette betjening er forbilledlig, og bortset fra det med instrumenterne fungerer førerpladsen fint. Men vigtigst: Den kører fremragende – også selv om benene under dig ryster lidt.

TOYOTA YARIS 1,0 LUNA 5d
Motor R3, 998 cm3, 12V
Ydelse 69 hk ved 6.000 o/min.
93 Nm ved 3.600 o/min.
0-100 km/t. 15,7 sek.
Topfart 155 km/t.
Forbrug EU-miks 18,5 km/l
Årlig ejerafgift 1.020 kr.
Vægt/last/påhæng 976/464/750 kg
Mål (L/B/H) 375/170/153 cm
Bagagerum 272 liter
Dæk 185/60R15T
Værditab 3år/60.000 km ca. 55.000 kr. (30 pct.)
Reservedelsindeks 91
Pris 182.415 kr.
Pris u/afgifter 72.423 kr.

VI SYNES…Yaris er en fremragende (og dyr) bil, men den trecylindrede motor passer ikke godt. Tag den med fire cylindre – benzin eller diesel.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...