toyota woven city koncept bjarke ingels group big
© Toyota

Toyota bygger "fremtidens by" med dansk hjælp

Toyota er gået i gang med at bygge en helt ny by, der blandt andet skal være base for udviklingen af selvkørende transportmidler. Byen bliver designet af danske Bjarke Ingels Group.

27. februar 2021 af Frederik Hauschildt

Toyota Woven City

Det lader til, at Toyota har et problem med den måde, vi bygger byer på i dag. Først prøvede de at flygte til månen, og nu vil de radikalt ændre den måde, byer er opbygget på: Toyota har sat ud for at bygge en 'fremtidens by', hvor alt er forbundet med data, og hvor gaderne er effektive og pæne.

Til at udføre designet har Toyota allieret sig med ingen ringere end Bjarke Ingels Group, der blandt andet står bag Copenhill på Amager og Googles fremtidige, gigantiske hovedkvarter i London.

toyota woven city koncept bjarke ingels group big
© Toyota

Kun for selvkørende biler?

Byen er, simpelt sagt, opfundet ved at genopbygge alle de principper, vi kender til ved veje. Fodgængere, cyklister og biler er opdelt i hver deres system, der kun periodisk mødes. Til fodgængere bliver skabt parkområder med stier, der fylder hele byen ud. Cykelstien er erstattet med en gågade, der også er plettet med træer og andet natur.

Til sidst er vejen til biler. Hvis du kan lide at køre bil, bør du nok kigge væk nu: Alle biler erstattes nemlig med selvkørende, grønne transportmidler fra Toyota. Det er i hvert fald den plan, som Toyota blotlagde ved CES i 2020. Målet er også klart nok: At udvikle Toyotas selvkørende teknologi under idéelle forhold.

Se videoen herunder, hvor konceptet visualiseres.

Den selvkørende 'bil'

Én af de mange puslespilsbrikker i Toyotas Woven City er de selvkørende biler. Selvom konceptbyen langt fra er bygget, så har Toyota før forklaret om deres planer for selvkørende biler, og af dem kan vi udlede meget. Op til OL, der skulle have været afholdt i Tokyo i 2020, spillede Toyota en stor del i at opfriske transporten på vejen. Det inkluderede en splinterny taxi og en selvkørende minibus.

E-Palette er atlet-transporten, der skal sørge for at sportsudøvere kommer sikkert frem i den olympiske by, når olympiaden løber af stablen i sommeren 2021. Bilen er eldrevet, og kommunikerer til trafikanterne omkring den ved hjælp af de udtryksfulde lygter. I netop denne instans ville bilerne være udstyret med én operatør, der kan gribe ind og styre bilen i et nødstilfælde.

toyota woven city koncept bjarke ingels group big
© Toyota

Det første spadestik

Toyotas selvkørende by blev den 23. februar officielt påbegyndt med et ceremonielt spadestik, der markerer starten af det store projekt. Til stede til ceremonien var blandt andre direktør for Toyota, Toyoda Akio, direktør for Woven Planet-projektet, James Kuffner, og direktøren for den fabriksplads, hvorpå byen skal bygges, Miyauchi Kazuhiro.

Ceremonien, der hedder Jichinsai, er en religiøs tradition, hvorved en præst hilser på og modtager den lokale gud for ikke at gøre denne vred. Det er i overensstemmelse med Bjarke Ingels syn på projektet, der kombinerer lokale traditioner med moderne praktiser.

toyota woven city koncept bjarke ingels group big
© Toyota

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...