2018 Toyota Fine-Comfort Ride Concept

2018 Toyota Fine-Comfort Ride Concept er et forslag til en brintdrevet familiebil.. Toyota bygger 30.000 brintbiler i 2019, og ser stort potentiale i teknologien i især Japan og Kina.

© Steen Bachmann

Toyota: Vi har 3 nye elbiler på vej til Danmark

Den tekniske chef for Toyota Europa forklarer, hvorfor Toyota udvider modelfamilien til også at omfatte 100 pct. eldrevne biler

20. april 2019 af Steen Bachmann

Toyota har succes med at sælge hybridbiler i Europa med benzin- og elmotorer. Det er imidlertid en del af koncernens strategi at tilbyde flere former for drivmidler, så kunden kan vælge det, der passer til hans eller hendes behov. Derfor er der flere nye elbiler på vej.

Vi fyrer fem hurtige spørgsmål af til Paquet Thiebauit, director technical affairs, Toyota Europe.

Tre nye Toyota elbiler i 2021

Toyota har hidtil satset på hybrid i stedet for elbiler. Hvad er der sket?

"Markedet bevæger sig. En af de vigtige ting er afklaringen om CO2-udslip, og hvad lovgiverne forventer af os. Med et maksimalt CO2-udslip på 37,5 g/km i 2030 ved vi nu, hvad kravene er. Toyotas strategi er den samme. Vi har arbejdet på at sænke emissioner og CO2-udslip siden starten af 1990’erne og vil fortsætte den vej med forskellige teknologier. Vi er fortsat af den overbevisning, at man opnår et langt mere effektivt fald i CO2-udslippet ved at sende hybridbiler på gaden i stedet for elbiler. På trods af det vil vi have tre fuldt eldrevne biler på gaden i Europa i 2021. Vi har brug for flere løsninger, og batteridrevne biler er en af dem," siger Paquet Thiebauit til Bil Magasinet.

Vil det være nye modeller?

"Nej, det vil være eksisterende modeller og til priser, der vil være opnåelige for de fleste af vore kunder."

2018 Toyota Fine-Comfort Ride Concept

2018 Toyota Fine-Comfort Ride Concept


Hvad med den traditionelle benzinmotor?

"Det er svært at spå om. Vores plan er, at alle vore modeller skal kunne fås i en elektrificeret version i 2025, men til biler som Aygo, hvor prisen er afgørende, vil der være tale om et simpelt system, som jeg ikke kender endnu."

Hvad med produktionen af batterier

Mange er bekymrede for, om produktionen af batterier til elbiler foregår på en etisk og miljømæssigt forsvarlig måde?

"Vi er involverede i hele forsyningskæden fra selve udvindingen i minen over transport og til produktion på fabrikken. Vi har etiske regler, som alle underleverandører skal overholde. Det er faktisk ikke litium, der er problemet, som mange tror, men kobolt."

Der er de samme krav til kobolt som til leverandøren af glas til bilens ruder?

"Ja, det er de samme krav."

Hvad med CO2-aftryk fra vugge til grav?

"Det bliver den næste ting, vi skal fokusere på. Større klarhed om en bils CO2-aftryk i hele dens levetid vil kun være til de elektrificerede bilers fordel. I dag har en elbil et lavere CO2-aftryk end en fossilbil set over hele dens levetid, men fordelen afhænger også af, hvor strømmen kommer fra, og om den er lavet af vedvarende energi."

Paquet Thiebauit, director technical affairs, Toyota Europe
Paquet Thiebauit, director technical affairs, Toyota Europe © S. Bachmann

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...