Vi tester den nye og FANTASTISKE TOYOTA Supra på gaden i Danmark

Bil Magasinets journalist Steen Bachmann stjæler nøglerne til den nye Toyota Supra, for at undersøge om den er så fantastisk, som man kunne fristed til at tro?

23. april 2020 af Steen Bachmann

Toyota Supra er populær blandt læserne

I løbet af seks dages test af dén her bil var der ikke mindre end fem Bil Magasinet-abonnenter, der kom hen og skulle se nærmere på den (I ved, hvem I er!). Det var aldrig sket i en BMW eller en Porsche, men sådan er den nye Supra: De mange skarpe detaljer, gæller og luftindtag virker afvæbnenede sammen med Toyota-logoet på bagsmækken.

Vi har sukket efter en ny Supra de seneste mange år, og på presseture med nye Toyota-modeller var de næsten ved at være trætte af at skulle svare på Supra-spørgsmål, når emnet var et facelift af en eller anden kedelig mellemklassebil. Men nu er den her, og den er forrygende.

Denne artikel stammer fra Bil Magasinet nummer 2001. Aktivér dit abonnement i dag, så du aldrig går glip af Danmarks bedste læsestof om biler. 

Supra er en lav og bred Toyota

Der er tale om en lav og bred sportsvogn med to døre, to skålformede stole placeret så langt bagude, at det føles som at sidde oven på bagakslen, og en 6-cylindret rækkebenzinmotor med turbo. Den stammer fra BMW, mens den 8-trins automatgearkasse ­kommer fra specialisten ZF, som også er underleverandør til BMW. Med tre ganske forskellige køreprogrammer, spær på bagakslen og store fede 275/35 Pirelli P Zero bagdæk er der lagt op til fest. Og Supra inviterer med åbne arme.

Tryk på startknappen, og rækkemotoren springer kortvarigt op i omdrejninger, før den falder i kontrolleret ro. Tryk på Sport-knappen ved gearvælgeren, og læg så fra land. Så skal jeg da lige love for, at fanden tager ved coupéen og giver en fuckfinger til dem, der tror, det bare er en forklædt BMW.

Toyota Supra er udviklet med tysk assistance

Supra er udviklet sideløbende med BMW Z4 Roadster og deler motor, elektronik, infotainment og assistentsystemer. Det er kun en fordel, for på langturen får du en af verdens bedst fungerende adaptive fartpiloter. Den fungerer kvikt og tilgivende i modsætning til for eksempel Toyota’s adaptive fartpilot i Prius, der er så sløv, at andre bilister dytter af dig. Der er ingen, der dytter af en Supra!

Samspillet mellem motor, gearkasse og den eminente balance i bilen gør enhver tur til en fornøjelse, og de 340 hk på baghjulene er lige præcis, hvad bilen skal have. På vej ud af rundkørslen kan man slå et lille svirp med halen uden at miste kontrollen – det kan man også i andre baghjulstrækkere, men få biler med træk på baghjulene udfører dansen med samme selvfølgelighed som en BMW (undskyld, Toyota).

Supra koster over 1 mio. kr.!?!

Men en million kroner for en Toyota? Det er jo de forbandede bilafgifters skyld: I Sverige, hvor der kun er moms og ikke registreringsafgift på biler, er prisen 470.975 danske kroner. Det lyder mere fair.

Toyota Supra GR – Specs

  • Pris 1.009.990 kr. kr.  
  • Motor R6, 2.978 cm3, 24V, turbo
  • Ydelse 340 hk ved 5.000 o/min, 500 Nm ved 1.600 o/min
  • Topfart 250 km/t  
  • 0-100 km/t 4,3 sek.
  • EU-miks (WLTP) 12,2 km/l (test: 12,1 km/l)

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...