Se Fernando Alonso bag rattet af den nye Toyota Supra

Den nye Toyota Supra er kommet i kløerne på den gamle Formel 1-verdensmester, Fernando Alonso. Se hans første indtryk af Toyota's nye sportsvogn hér

8. marts 2019 af Mathias Brandt

Sjældent har en ny bil vakt så stor forhåndsinteresse som den helt nye og femte generation af den legendariske sportsvogn Toyota Supra. Bilentusiaster og andet godtfolk har da også gået som katten om den varme grød i adskillige måneder i takt med, at enkelte, mindre detaljer er blevet offentliggjort.

Bliver døbt Toyota GR Supra 

Men nu har Toyota trukket klædet – eller snarere den specielle kamouflage – af den nye Supra og viser for første gang en helt usløret udgave af bilen, der fremover får navnet Toyota GR Supra.

Tilføjelsen af GR giver god mening, da Toyotas motorsportsafdeling TOYOTA GAZOO Racing står bag udviklingen af den ikoniske sportsvogn. Det er den første globale Toyota-model, som koncernens motorsportsafdeling har haft det fulde ansvar for.

Chefingeniør Tetsuya Tada, der er far til den lidt mindre sportsvogn, Toyota GT86, og miniraketten, Yaris GRMN, står bag udviklingen af femte generation Supra, hvilket i sig selv lover godt.

Motor og gearkasse i ny Toyota Supra

Motoren er en 3.0-liters rækkesekser med en enkelt turbolader med twin scroll-teknologi, der er med til nærmest at eliminere turbotøven. Motoren yder 340 hestekræfter og har et drejningsmoment på 500 Nm, mens topfarten er elektronisk begrænset til 250 km/t. I samspil med en 8-trins automatgearkasse, der giver en glidende og kraftig acceleration, når den nye Toyota GR Supra fra 0 til 100 km/t. på 4,3 sekunder.

Perfekt vægtfordeling

Som i de gamle Supra-modeller er den nye Supra udstyret med frontmotor og baghjulstræk. Den har en optimal 50/50-fordeling af vægten mellem for og bag. Toyota siger selv, at det er en bil, som har en perfekt blanding af kræfter, lethed og præcision, som er opnået takket være kombinationen af lavt tyngdepunkt, avanceret letvægtskonstruktion, ekstra høj vridningsstabilitet samt kort akselafstand og bred sporvidde.

Stærkt begrænset antal

Når den nye Toyota GR Supra introduceres i løbet af i år, sker det stort set samtidig over hele verden. Det betyder, at kun 900 biler finder vej til det europæiske marked i 2019, hvorfor antallet af biler til det danske marked også vil være stærkt begrænset.

Derfor har Toyota åbnet for reservationen af den nye Supra allerede inden, at bilens design og specifikationer er blevet afsløret. Reservationen af den nye Supra foregår udelukkende online på Toyota Danmarks særlige Supra-side på . Her kan man, hvis man vil have chancen for at være blandt de første ejere af den nye Supra i Danmark, udfylde sine personlige informationer samt betale 15.000 kr. i depositum.

Pengene bliver modregnet i bilens endelige pris, og man har mulighed for at fortryde sin reservation, så længe man ikke har underskrevet en købsaftale. Depositummet på 15.000 kr. vil i så fald blive tilbagebetalt.

Er man blandt de heldige, der allerede får leveret sin nye bil i 2019, bliver man samtidig medlem af den eksklusive Supra 900-klub, der samler de 900 første Toyota GR Supra-ejere i Europa og giver dem en række særlige fordele inden leveringen af bilen.

Supra bygges i Østrig

Toyota GR Supra bliver produceret på Magna Steyr-fabrikken i Graz i Østrig og introduceres i Danmark til sommer. De danske priser offentliggøres i god tid inden da.

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...