Bil magasinet Toyota bZ4X står stille ved en ladestander
© Toyota

Toyota's første rigtige elbil skal være en 'offroader'

Efter 25 år med fokus på grøn teknologi, men uden en hjemmeudviklet elbil, kan Toyota nu fremvise den produktionsklare bZ4X

1. november 2021 af Frederik Hauschildt

Hvad er bZ4X?!

Toyota's allerførste dedikerede elbil er også en del af Toyota's nye undermærke, beyond Zero. Det forkortes til bZ, og udtales som udgangspunkt 'beezee'. 4X er så den specifikke model, som senere skal tilsluttes af en række yderligere elbiler. Hvad Toyota planlægger, kan du læse mere om her.

Men nok om navnet - bilen er bygget på Toyota's nye elbilplatform, e-TNGA, som de har udviklet i samarbejde med Subaru. Bilen bliver platformens debut, og i første omgang lyder den ikke ukampdygtig: Batteriet på 71,4 kWh forventes at levere 450 km i WLTP-rækkevidde, og selv om det ikke er overvældende, så bliver 4X med en opladning på 150 kW alligevel en brugbar elbil.

Toyota's trick-oppe-i-ærmet er dog ikke relateret direkte til drivlinen - et solpanel i taget bør give bZ4X op til 1.800 gratis km på batteriet årligt. Derudover tilbyder Toyota en 10-årig garanti på bilens batteri, og modsat andre fabrikanter, så garanterer Toyota ikke bare 70% batterikapacitet, men 90%. Garantien er desuden begrænset til 240.000 km.

Bil magasinet Toyota bZ4X interiør set indefra
Interiøret kan

også udstyres med et mere traditionelt rat.

© Toyota

Offroad-DNA i bZ4X

Toyota har udviklet e-TNGA-platformen sammen med Subaru. Det betyder ifølge Toyota, at "firehjulstrækket har trukket på offroad-arven fra begge mærker,". Måske holder det også i praksis - bZ4X kan udstyres med både for- og firehjulstræk, og i sidstenævnte kan du forvente en del offroad-venlige goder.

Kørestilsprogrammet XMODE lader computeren distribuere kraften fra de to elmotorer på hhv. for- og bagakslen alt efter forholdene - både for sne og mudrede veje, eller endnu tungere offroad-kørsel.

Bil magasinet Toyota bZ4X interiør med det controller-rat
Det spøjse rat

vil ifølge Toyota være ekstraudstyr i bZ4X.

© Toyota

Tesla-lignende controller i bZ4X

bZ4X debuterer ikke kun en platform for Toyota. Det Tesla-lignende rat-system, One Motion Grip Control, lanceres også som ekstraudstyr i den nye el-SUV. Det er egentlig bare Toyota-sprog, og betyder kort fortalt en skærpet, elektrisk servostyring.

Rattet opnår maksimalt udsving på 150 grader, så arm-over-arm-manøvren bliver efter sigende ikke nødvendig. Det betyder, at rattet ikke behøver at være traditionelt formet, hvilket bør forbedre pladsen i kabinen. Præcis hvordan ekstraudstyret kan tilvælges, og hvor meget det skal koste, vides ikke endnu.

Bil magasinet Toyota bZ4X kører lorte stærkt på en vej bagfra
Toyota har

leget med aerodynamikken på bZ4X - læg mærke til spoileren over bagsmækken. 

© Toyota

Hvornår kommer bZ4X til Danmark?

Toyota's bZ4X er den første af i alt 15 elbiler, som Toyota over de kommende 4 år vil lancere. Bilen bliver for første gang fremvist i Europa til december, og i løbet af sommeren i 2022 vil bilen gøre sin entré på det danske marked.

Hvor meget bilen skal koste vides endnu ikke. 

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...