Artiklen er opdateret med nye priser for 2021. Herunder kan du læse vores tre gode grunde til, at du selvfølgelig skal vælge Toyota RAV4 som opladningshybrid.
1: Prisen på Toyota RAV4 PHEV
Det vil næsten være åndssvagt ikke at vælge en plug-in hybrid, hvis den findes i modelprogrammet. Takket være et flot brændsstofsforbrug giver staten en klækkelig rabat på afgiften. Og det kan ses på prislisten. Generelt set er opladningshybrider højt udstyret, og med hjælp fra elmotorene har de også mange hestekræfter.
Da Toyota tidligere på året åbnede for salget af Toyota RAV4 som plug-in hybrid, var de endelig forbrugstal ikke faldet helt på plads. Derfor var Toyota en smule konservative med forbrug og elektrisk rækkevidde, som er med til at bestemme registreringsafgiften til staten.
Toyota solgte alle de biler, de fik tildelt til priser fra 548.990 kr. Men den pris ændrede sig, da de officielle forbrugstal lå klar. Takket være et forbrugstal på 100 km/l, faldt registreringsafgiften med ca. 90.000 kr. – en rabat der blev sendt direkte videre til kunderne.
Vi synes allerede der, at prisen på Toyota RAV4 Plugin hybrid var billig. Med de nye afgifter fra 18. december 2020 er den faldet yderligere. Fraprisen hedder nu: 419.900 kr., hvilket betyder at du kun betaler 7000 kr. ekstra for plugin hybrid teknologien i stedet for den normale RAV4 hybrid. Plugin hybrid giver en helt anden oplevelse af bilen og er klart de 7000 kr. værd.

2: Masser af kræfter i RAV4 Plug-in hybrid
Den nye RAV4 PHEV leverer en samlet systemydelse på 306 hk, hvilket gør den til den anden mest kraftfulde bil i Toyota's modelprogram. Den er kun overgået af Toyota Supra med en 6-cylindret turbomotor med 340 hk.
Kræfterne kommer fra en 2,5-liters benzinmotor, der arbejder sammen med to elmotorer - en på hver af bilens aksler. De sender den 2-tons tunge SUV fra 0-100 km/t på 6 sekunder.
Den har 75 kilometers rækkevidde på ren elektricitet. Det betyder, at RAV4 PHEV langt hen af vejen kører præcis som en elbil. De to elmotorer beder kun om hjælp fra benzinmotoren, hvis der accelereres hårdt eller hastigheden overstiger 135 km/t.
Står bilen i EV-mode forbliver benzinmotoren slukket, selvom der accelereres hårdt.

Bagagerummet er kun blevet 60 liter mindre, sammenlignet med en almindelig RAV4. Det skyldes, at batterierne optager noget af pladsen.
3: Toyota RAV4 PHEV kommer med masser af udstyr
Listen over basisudstyret i Toyota RAV4 er lang. Laveste udstyrsniveau hedder H3 og inkluderer ting som:
- 18" alufælge
- Nøglefri start
- Varme i alle sæder samt rat
- Bakkamera og parkeringsensorer
- 8" touchskærm
- 360 graders kamera
- Adaptiv fartpilot med køassistent
- Head up display
- Navigation
Hopper du et niveau op, som hedder T3 Style, så kommer der blandt andet 19" alufælge, som dem du ser på testbilen større 9" touchskærm og metallak.
Vil du have lædersæder, skal du op i højeste udstyrniveau, H3 Executive. Dette udstyrsniveau inkluderer, udover lædersæder, også panoramaglastag og el-justerbare forsæder med ventilering.

Toyota RAV4 Plug-in hybrid specifikationer
Motor: 2,5 liters benzinmotor + 2 x elmotor.
Samlet systemydselse: 306 hk og 221 Nm.
Topfart: 180 km/t
0-100 km/t: 6 sek.
Forbrug: 100 km/l (WLTP)
Rækevidde på el: 75 km
Køreklar vægt: 1.910 kg
Påhæng: 1.500 kg
