Test af Toyota RAV4
Verdens mest solgte SUV er opdateret til 2023. Det er stadig en godmodig bamse, der kører langt på literen – også når motorsportsafdelingen har sat et let aftryk på den med blanksorte skørter, delikate 19” fælge og et emblem i snuden med initialer fra Toyota Gazoo Racing.
Med lidt fantasi kan man forestille sig Toyota’s motorsportsafdeling hygge sig med at skohorne en Supra–motor ned i den og jage RAV4’eren ud på Nürburgring med en Master Driver bag rattet.
Efter fødslen af den herlige hidsigprop GR Yaris og den sublime GR86 mangler den afdeling i hvert fald ikke humor. I realiteten er GR-versionen af Toyota’s bedst sælgende SUV dog bare en fed udstyrsversion med alt, hvad Toyota har på hylderne til RAV4 tilsat en let strammet undervognen og lidt sportslig styling, såsom kunstlædersæder med GR-initialer på nakkestøtten og læderrattet.

Priser på den nye Toyota RAV4
Den topper prislisten for plugin-hybrider med 306 hk og firehjulstræk og fås fra 513.990 kr., men koster her 649.990 kr. inklusive panoramasoltag og meget mere.
Alle priser på Toyota RAV4:
- RAV4 Plugin-Hybrid Active - 513.990 kr.
- RAV4 Plugin-Hybrid Style - 576.990 kr.
- RAV4 Plugin-Hybrid Executive - 649.990 kr.
- RAV4 Plugin-Hybrid GR-Sport - 649.990 kr.
Hvordan kører RAV4?
Jeg har kørt den i en uge primært på motorvej og fik genopfrisket, hvorfor RAV4 er så populær. Den fjedrer behageligt selv med et GR-emblem på snuden.
Den er retningsstabil og kører let omkring 20 km/l uden, at det bliver kedeligt – selv når det store 18 kWh batteri er gået kold.
Du kan køre op til 75 km på el – og hvis du klemmer på speederen kan japaneren også komme afsted i tjept tempo: 0-100 km/t er klaret på seks sekunder. Det føles friskt i den efter danske forhold store SUV.
Den tyste, afdæmpede fremfærd afbrydes kortvarigt af et afmålt hyl fra motorrummet, hvis du virkelig træder den over tæerne, for det trinløse e-CVT gear holder motoren til ilden ved høje omdrejninger.
Jeg har ikke et problem med det i RAV4, men et par af de andre på redaktionen synes testbilen larmer højlydt under acceleration – de må have kørt for meget elbil.
Læs også: Find den bedste familiebil lige her.

Dommen over RAV4
Det er altså stadig en stor og fed familiebil, som har fået en tiltrængt opdatering i kabinen med USB-C indgange, digital instrumentering og en stor trykskærm i midten med trådlås Apple CarPlay, mens klimaanlæg og sædevarme betjenes med knapper og greb – og tak for det.
Vi synes:
Der er ikke skyggen af sport i en RAV4 GR Sport, men det er stadig en virkelig god SUV med alt i udstyr.

Toyota RAV4 Plug-in hybrid specifikationer
Motor: 2,5 liters benzinmotor + 2 x elmotor.
Samlet systemydselse: 306 hk og 221 Nm.
Topfart: 180 km/t
0-100 km/t: 6 sek.
Forbrug: 100 km/l (WLTP)
Rækevidde på el: 75 km
Køreklar vægt: 1.910 kg
Påhæng: 1.500 kg