Toyota RAV4 2,5 VVT-i Hybrid 4x2 H3 Style CVT

Toyota RAV4: En ægte storby-cowboy

Visuelt har Toyota med den nye RAV4 taget arbejdshandskerne på. Reelt er det en høj personvogn, der fint kan køres uden handsker.

25. maj 2019 af Mikkel Thomsager

Mere effekt fra både benzin- og elmotor giver den nye generation af Toyota RAV4 mere overskud. Det passer godt til det hårdkogte udtryk, som understreges af sorte alufælge omgivet af sorte plastikskærmkanter. Det er dog mere attitude, for i sidste ende er RAV4 stadig mere storby-cowboy end ørkenkæmper.

RAV4 er den første Toyota med firehjulstræk, der bygger på den nye platform, Toyota kalder TNGA (Toyota New Global Architecture). Den nuværende Prius var den første på denne efterfulgt af C-HR, og senere i år får vi en helt ny Camry bygget på samme bund.

Alle er forhjulstrækkere, og det er denne RAV4 også. Den fås med firehjulstræk, også i hybridvarianterne og den kan angiveligt klatre, hvis man vil, men det gør ikke RAV4 mere hårdkogt. Reelt er det en moderne SUV med personbilskarakter dog tilsat lidt ekstra cm i højden.

Toyota RAV4 2,5 VVT-i Hybrid 4x2 H3 Style CVT

På lande- og motorvej er der ikke skyggen af offroad-tendenser. Fremfærden er rolig med god retningsstabilitet, hvilket måske også skyldes den ret sportslige dækmontering: 225/60R18.

Den nye RAV4 har endda drivlinen, der matcher. En ny 4-cylindret motor kombineret med en kraftigere elmotor giver rigeligt overskud, selv om det trinløse automatgear ikke hjælper med til at bruge det.

Den kraftigere elmotor reducerer elastikoplevelsen, som kommer, når man træder speederen i bund, og motoren pisker op i omdrejninger. Fartoplevelsen lader vente på sig, fordi gearet arbejder sig trinløst op gennem udvekslingerne. Det giver et anmasende lydbillede, som til gengæld er mere firehjulstrækker end personbilsagtigt.

Tager du det roligt med speederen, fungerer RAV4 fremragende som personbil. Det regulære bagagerum er på rigelige 580 liter, hvilket stadig efterlader fin plads til voksne knæ og hoveder på bagsædet.

Førerpladsen er let oprejst men behagelig og al betjening foregår lige efter Toyota-bogen tilsat et par finurlige designløsninger, som giver lidt attitude. Hertil kommer komplet sikkerhedspakke. I H3-udstyrsversionen er en vejbaneassistent inkluderet. Den er dog ikke blandt markedet bedste, da den ikke virker så godt.

Hertil kommer alt det udstyr, du gerne vil have, som automatisk fartpilot, nøglefri adgang og start, fint infotainment-system med bakkamera, skiltelæser og lys-assistent, der også selv tænder og slukker for det lange lys, og dellæder. • 

Toyota RAV4 2,5 VVT-i Hybrid 4x2 H3 Style CVT

Toyota RAV4 2,5 VVT-i Hybrid 4x2 H3 Style CVT

Pris 486.900 kr.  

Motor R4, 2.497 cm3, 16V + elmotor

Ydelse 218 hk ved 5.700 o/min, 221 Nm ved 5.700 o/min

Topfart 180 km/t  

0-100 km/t 8,1 sek.

EU-miks (WLTP) 17,5 km/l

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...