© Toyota

Ny Toyota RAV4 med kant og kræfter

Femte generation af Toyotas populære SUV har fået et mere markant design, flere hybridkræfter, bedre offroad-egenskaber og en lækrere kabine. Få vores førstehåndsindtryk og priserne her.

16. januar 2019 af Søren Juul

Hvor?

Testen af den nye Toyota RAV4 foregår i hektisk bytrafik, på motor-, lande- og mudrede bjergveje omkring Barcelona. Bil Magasinet er inviteret til Spanien af Toyota Danmark. 

Hvad er nyt i den nye Toyota RAV4? 

Den første RAV4 kom i 1994 og skabte ifølge Toyota selve SUV-begrebet. Efter 9 mio. solgte biler på globalt plan er det nu tid til en femte generation af modellen. I forhold til den forrige er der tale om en spritny bil med nyt og kantet design, nye motorer og Toyotas 4. generation af hybrid-teknologi. Den bygger på Toyotas TNGA K platform, som deles med den nye Toyota Camry.

Rent fysisk RAV4 blevet 5 mm kortere og 10 mm lavere, men også 10 mm bredere og akselafstanden er øget 30 mm til gavn for pladsen i kabinen. Samtidig er bagagerummet vokset op til 79 liter i størrelse. Frihøjden er øget 32 mm og det elektriske firehjulstræk kan levere 30% mere moment til baghjulene. Sammen med et nyt elektronisk differentialespær på bagakslen er der mindre chance for at sidde fast, hvis du forlader asfalten.  

Fortæl noget mere om de nye motorer

Vil du have en Toyota SUV med dieselmotor?  Så må du bestille en Land Cruiser. Den nye RAV4 tilbydes kun med et par nye benzin- og hybridmotorer. Basisudgaven stiller med en 2,0 liters sugemotor med 175 hk og drejningsmoment på 208 Nm, der kan kombineres med manuel- eller trinløs CVT-gearkasse. Forhjulstræk er standard og firehjulstræk kan tilkøbes. 


Importøren forventer at sælge mere end 80% af RAV4 i hybridudgaven, som kombinerer en ny 2,5 liters benzinmotor med en elmotor og et batteri til at levere 218 hk. Den fås også med firehjulstræk, som tilføjer en ekstra elmotor ved bagakslen, og det presser systemydelsen op på 222 hk. Begge hybridudgaver er udstyret med CVT-gear.

Hybridudgaven af RAV4 kører op til 22,7 km/l og udleder ned til 100 g/km CO2. 

© Toyota

Godt! Men kan den nye RAV4 trække en trailer?

Absolut! Men størrelsen afhænger af drivlinjen. Den rene benzinudgave tager to ton på krogen med manuelt gear og 1.500 kg med CVT-gear. Den forhjulstrukne hybrid er ikke just et trækdyr og må kun trække 800 kg, men med firehjulstræk kan du spænde op til 1.650 kg bagpå, så du behøver ikke aflyse camping-ferien til Harzen, hvis du gerne vil køre RAV4 hybrid.  

Designet følger samme skarpkantede stil, som blev introduceret med den seneste Prius og C-HR.

Hvordan er kabinen?

Der er kommet endnu mere plads på bagsædet, hvor man sidder mageligt tilbagelænet og med fornem plads til benene. Men det er det mere moderne og europæisk udseende instrumentbord, der adskiller modellen ud fra den gamle RAV4. Knapper og greb blødere at røre ved og Toyota har slagtet 80'er digitaluret, som nu er integreret i en lodretstående, trykfølsom skærm til infotainmentsystemet. En fiks detalje i testbilen er bakspejlet, som viser et skærmbillede fra et kamera i bagruden, så du altid har frit udsyn.

På sikkerhedssiden får RAV4 som standard den seneste generation af Toyotas omfattende sikkerhedspakke "Safety Sense" med automatisk nødbremse, vognbaneassistent, vejskilteassistent, automatisk nedblænding af fjernlys, adaptiv fartpilot og træthedsregistreringssystem. Den automatiske nødbremse er nu også i stand til at detektere fodgængere i mørke og cyklister om dagen.   

Hvem er konkurrenterne og hvad koster den?

Honda CR-V, Volkswagen Tiguan og Mitsubishi Eclipse Cross, for at nævne nogle stykker. Priserne starter ved 299.900 kr. for en 175 hk forhjulstrukken RAV4 2,0 med manuelt gear. 4X4 til dén koster 50.000 kr. ekstra og CVT-gear lægger 25.000 kr. oveni i prisen.

Den forhjulstrukne RAV4 2,5 hybrid starter ved 419.900 kr. og skal du have den med firehjulstræk, inklusiv topudstyrsniveau H4, lander prisen på omkring 570.000 kr.  RAV4 har dansk forhandlerpremiere den 2. og 3. februar.

Hvordan kører den nye RAV4?

Med 222 hk accelerer den firehjulstrukne RAV4 hybrid til 100 km/t på 8,1 sek på asfalt, hvilket er et par tiendedele hurtigere end forgængeren med 197 hk. Det føles kvikt, men sprinten til 100 km/t eksekveres stadig med et afdæmpet hyl fra motoren, når speederen trædes i bund og CVT-gearkassen insisterer på at holde omdrejninger konstant.

Man tager det derfor naturligt med ro i en RAV4, hvor komforten er i højsædet som aldrig før på motorvejen med en godt støjisoleret kabine og en undervogn, der dygtigt absorberer ujævnheder. Kvikke svingkombinationer på en bjergvej og aggressive accelerationer er fortsat ikke modellens speciale, men den store SUV gør det godt på andre områder, som vi går i dybden med i et kommende nummer af bladet.   

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.