© bilmagasinet.dk

Toyota Prius vs. Honda Insight

To hybridbiler med benzin- og elmotor. Hvilken er bedst?

8. december 2009 af Mikkel Thomsager

Honda Insight

© bilmagasinet.dk

Har den en fed motor?
NEJ Insight har CVT-gear (trinsløst variabelt), men det virker mere træls end det tilsvarende hos Toyota. Elastikeffekten (kraften kommer forsinket, efter du har trådt på speederen) er udpræget, og motoren larmer ubehøvlet, når den skal præstere.

Kører den godt?
NEJ Dynamisk virker Insight, som om den er flere generationer efter både Prius og andre Honda-modeller. Styretøjet er om ikke upræcist så uinteressant, affjedringen er unuanceret, den tager sig ikke godt af små huller i vejen.

Har den en lækker kabine?
NEJ Der er for megen hård plast på både instrumentbord og andre steder, og selv om designet ved første øjekast er interessant, lider helhedsindtrykket af alt for mange grå materialer. Det opfindsomme instrumentdesign er heller ikke vellykket. Det kræver tilvænning.

Er den brugbar?
JA Insight er så enkel, praktisk og rummelig som enhver anden hatchback. Insight er en anelse mindre end Prius, hvilket mest opleves på bagsædet. Betjeningen af gearet er mekanisk, hvilket gør det langsommere, men også enklere end Prius.

Er den et godt køb?
NEJ... Selv om Insight er betydeligt billigere end Prius, er den stadig langt fra et godt købt. Den er nemlig også mindre, og teknisk set mindre avanceret. Som i Prius hænger det umiddelbare regnestykke ikke sammen, hvilket kun gør Insight endnu mindre interessant.

VI SYNES... 

Insight er den første hybrid i Danmark fra Honda, og i forhold til Prius virker den, som om den er to generationer bag efter den dyrere, men også langt mere raffinerede konkurrent. Den simplere teknik afspejler sig i prisen, men det er ikke tilstrækkeligt til at retfærdiggøre den.

 

                                                                                                          

 

Toyota Prius 1,8 T2

© bilmagasinet.dk

Har den en fed motor?
Hmm. Hybridløsningen er udmærket på sin egen økologiske måde. Den opfører sig mere raffineret end forgængeren, og den trækker fint og larmer lidt trods CVT-gearet (trinsløst variabelt), der som altid giver elastikeffekt, hvis man træder speederen i bund.

Kører den godt?
Ja. De grundlæggende køreegenskaber er i orden. Trods el-servostyring er den endda forholdvis præcis i sving. Den fornøjelse koster til gengæld lidt på retningsstabiliteten ved motorvejsfart. Komforten er god. Affjedringen tager både små og store ujævnheder fint.

Har den en lækker kabine?
NJA... Ærgerligt nok domineres kabinen af et ørkenlandskab i musegrå nuancer, som formår at skjule, at kabinen faktisk har en nydelig finish. Førerpladsen med højt placeret midterkonsol er velindrettet, og kabinen er rummelig og luftig med god plads ved bagsædet.

Er den brugbar?
JA Ligesom Insight er Prius helt enkel at bruge. Bagsæderne lægges ned i ét greb, og der er fin knæplads og næsten plant gulv ved bagsædet. Den gamle Prius blev stresset, hvis man var for kvik med gearvalget. Den nye fungerer præcist og problemfrit.

Er den et godt køb?
NEJ I hvert fald ikke økonomisk set. I størrelse kan den sammenlignes med en Toyota Avensis, som er ca. 100.000 kr. billigere. Prius går længere på literen og er billigere i årlig afgift, men ikke så meget, at den kan tjene merprisen hjem over 10 år.

VI SYNES...

Hybridbiler har en umiskendelig em af økologi omkring sig, selv om sandheden er, at de reelt ikke kører længere på literen end en højt gearet dieselbil. Det ændrer den tredje Prius kun lidt ved. Til gengæld er det blevet en meget bedre bil i traditionel forstand.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...