Toyota Prius med plug-in-teknologi, er den vi vil ha’

Opladningshybriden Prius Plug-In opfordrer til en fornuftig kørestil med afslappet speederfod. Til gengæld er komforten god og forbruget lavt.

13. januar 2019 af Steen Bachmann

Forbruget i en Prius Plug-in

Hvor langt går den nye Prius Plug-in så på literen? Det aner jeg ikke. Problemet ved at udregne forbruget i opladningshybrider er, at det afhænger af dit kørselsbehov. Testbilen blev brugt til en grundig test over en uge med næsten 1.000 km blandet kørsel, hvor bilens batteri blev ladet op ved redaktionens Clever-stander fem gange, og brændstoftanken blev fyldt med benzin en gang. Kørecomputeren sagde 37,9 km/l i snit, og det er flot.

Køber du en Prius, får du lige nu to års gratis el fra Clever med, så har du 15 km til job, kan du køre gratis. Det er også værd at tage med i budgettet.

Anderledes fra en almindelig bil

Prius Plug-in har en 1,8-liters benzinmotor uden trykladning, en elmotor på forakslen og en ekstra elmotor bygget sammen med benzinmotoren. Når man kommer fra en almindelig bil, er Prius en spøjs fætter.

Der er ikke en stejl indlæringskurve for at køre den – du kan bare sætte den trinløse gearkasse i D og træde på speederen – men man ændrer hurtigt kørselsmønster for at udnytte kapaciteten af batteriet optimalt.

Hver gang man slipper speederen, lader “motorbremsen” energien fra nedbremsningen på batteriet, og man vænner sig til primært at sætte den lille gearvælger i B for “bremse”. Her er der så megen elmotorbremse, at bremsepedalen i praksis kun er en nødbremse. 

Prius er en økobil

I det hele taget ansporer Prius til en rolig og forudseende kørsel. Den er økobil i hele sit væsen, og man lærer at opnå en glidende kørsel (hvis du er typen, der kører 160 km/t på jyske landevej i en chippet Seat Altea TDI på gule plader, skal du nok finde noget andet).

Toyota har fået styr på forgængernes uvaner med benzinmotor, der farer op i omdrejninger, bare du tænker på at træde på speederen, og skal du kvikt fremad, fungerer det dynamiske køreprogram faktisk okay ved overhalinger.

Hvad med afskrivningen? 

Så hvad siger regnedrengene fra Bilbasen om afskrivningen på en hybrid?

“Var spørgsmålet stillet for ét år siden, ville afskrivningen være højere end i dag, men i dag er biler som Prius ret eftertragtede, selv om der snart kommer rene elbiler med længere rækkevidde. Plug-in hybriderne virker som det brugbare alternativ til diesel- og benzinbiler i øjeblikket, og det sender afskrivningerne ned. Vi kan se, at søgningerne på hybridbiler er tre til fire gange større end gennemsnittet på Bilbasen. For Prius Plug-in vurderer vi, at afskrivningen vil være omkring 41-42 pct. over tre år og 60.000 km kørsel,” siger markedsanalytiker Jan Lang fra Bilbasen til Bil Magasinet. 

Toyota Prius 1,8 Plug-In H3

Pris 299.990 kr.  

Motor R4, 1.798 cm3, 16V + el

Systemydelse 122 hk ved 5.200 o/min, 142 Nm (+ 163 Nm el) ved 3.600 o/min   

Topfart 162 km/t  

0-100 km/t 11,1 sek.

EU-miks 83,3 km/l

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.