Toyota Prius
Biltest af Toyota Prius _© bilmagasinet.dk

Toyota Prius _

Toyota tæmmer tørsten

Af: Thomas Hjortshøj

Toyota Prius er på størrelse med en Avensis, men sluger mindre brændstof end en Yaris. Det lyder jo næsten for godt til at være sandt…

Benzinpriserne går amok og har været oppe i underkanten af ni kroner for en liter af den guddommelige væske. Det er snart billigere at hælde en 21-års whiskey i tanken, hvis ellers bilen kunne køre på det. Med så høje benzinpriser bliver din sparegris hurtigere tømt for mønter end en diarré-ramt backpacker i Indien bliver tømt for noget andet.

Hvis du ønsker at reducere udgiften til brændstof, kan du selvfølgelig altid vælge en dieselbil. Men hører du stadigvæk til de, der synes, at dieselmotorens lyd er irriterende, og at udstødningen sviner for meget, og gider du omvendt heller ikke at klemme dig ned i en lille bil for at få det lave brændstofforbrug, så har Toyota måske bilen til dig. Den hedder Prius og skulle være et dydsmønster af en bil, der kan få oliesheiker til at ligge vågne om natten og miljøorganisationer som NOAH til at løbe tør for argumenter mod biler.

23,3 km/l kan Prius køre i snit, siger Toyota. Det er et usædvanligt lavt brændstofforbrug – selv for en dieselbil eller for en meget lille benzindreven bil ¬– men Prius er en stor femdørs familiebil med god plads til fem personer plus bagage.

Flot forbrug
Hemmeligheden bag det lave brændstofforbrug er hybrid-konceptet, hvor en el-motor integreres med en benzinmotor. Sammen leverer de motorkraft via et forbrugsoptimeret, trinløst automatgear. El-motoren assisterer benzinmotoren under acceleration, og omvendt lader benzinmotoren batterierne til el-motoren op ved kørsel med jævn hastighed. Derudover bidrager det også til det lave brændstofforbrug, at benzinmotoren automatisk slukkes, når du for eksempel holder for rødt lys.

Det lyder alt sammen meget smart – men er det bare god værkstedshumor, eller er Prius det nye vidunder?.Jeg tilbagelagde 400 km med motorvej, landevej og bykørsel for at teste forbruget, og det klarede Prius ganske flot. På motorvejen med 110 km/t. gik Prius cirka 18 km/l, men øgede jeg hastigheden til 130 km/t., kravlede forbruget op på cirka 16 km/l. Ganske flot, men endnu mere imponerende var det på landevejen, hvor forbruget dalede helt fantastisk til 24,5 km/l over en strækning, hvor hastigheden meget af tiden lå på 60 km/t. Blev hastigheden øget til 80 km/t., hed det cirka 20,5 km/l, så brændstofmåleren var ikke just på overarbejde.

Lydløs fodgænger-jagt
Nu kunne man frygte, at den flotte brændstoføkonomi var opnået ved at udstyre Prius med en underdimensioneret kraftkilde. Men det er ikke tilfældet, for ifølge Toyota skulle hybridmotoren give samme præstationer som en bil med en konventionel toliters motor. De 100 km/t. er da også allerede nået efter kun 10,9 sekunder. Det er flot – men ærgerligt, at en påtrængende og uinspirerende motorlyd skal gøre det til en pine at nå derop. Acceleration er ikke sjov i en Prius – det er bare noget, der skal overstås.

Så er det faktisk sjovere at koble benzinmotoren fra og blot køre ved hjælp af el-motoren. Den gør Prius mere støjsvag end et digitalur, og det er hylegrinagtigt at snige sig ind bagfra på fodgængerne, der stirrer i forbløffelse over, at den store bil intet siger. Desværre er topfarten med el-motor kun 45 km/t., og rækkevidden er begrænset til at par kilometer.

Det mest revolutionerende ved Prius er selvfølgelig hybrid-konceptet, for resten af bilen er bare en femdørs hatchback, der ganske vist er smartere end forgængeren, men stadig lider under et lidt nørdet look med sit høje og smalle karrosseri.

Blot en parentes i bilhistorien
Prius er en avanceret bil, og Toyota har også ladet det afspejle i sig interiøret, der er futuristisk og spartansk designet, men samtidig lige så indbydende som et tomt køleskab. Der er oceaner af hård plastic, der nemt bliver ridset, og den eneste interessante detalje er den lille monitor i midten. Den kan opfattes som et vindue indtil den avancerede teknik, idet en illustration på skærmen viser, hvordan arbejdsfordelingen mellem el- og benzinmotor er i kørende stund. Ved hjælp af skærmen og knapperne på begge sider betjenes klimaanlæg, stereo, kørecomputer og navigation med største lethed. Det samme gælder gearstangen til automatgearet, der stikker ud af instrumentbordet som en afhugget gren, for der er kun frem, neutral og bak.

Køreegenskaberne er o.k., men er ikke nogle, en Avensis ikke kan gøre væsentligt bedre, både hvad angår retningsstabilitet, affjedringskomfort og køredynamik.

Dermed er vi inde ved kernen i mit problem med Prius. Indrømmet brændstoføkonomien er i særklasse, men resten af pakken er blot middelmådig og uinteressant. Hvorfor må den ikke se sexet ud som Alfa Romeo og være sjov og sportslig som en Toyota Celica? Toyota kan jo godt.

Og så er der spørgsmålet, om hybrid-konceptet nu også er fremtiden. Jeg tror, at hybridbiler blot bliver en parentes i bilens historie, for de første serieproducerede brændselscelle-biler, der har endnu renere udstødning, er ikke længere end 10 år væk. Og så kan de for den sags skyld sætte prisen på benzin op til 2.000 kr. literen, for vi har ikke brug for den længere…

Toyota Prius
Benzinmotor: R4, 1.497 cm3
Ydelse: 78 hk ved 5.000 o/min,
115 Nm ved 4.000 o/min
El-motor: Synkronmotor, 500 Volt
Ydelse: 68 hk ved 1.200 o/min,
400 Nm ved 0-1.200 o/min
0-100 km/t: 10,9 sek.
Topfart: 170 km/t.
Brændstofforbrug: 23,6 km/l
Årlig ejerafgift: 520 kr.
Mål (L/B/H): 445/173/149 liter
Bagagekapacitet: 408 liter
Totaløkonomi: xxx
Reservedelsindeks xxx
Pris: 428.000 kr.

Vi synes xxx

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...