Toyota Mirai letter ben, inden den kører i garage

Toyota Mirai kører på brint og eneste affaldsstof er vand - rent vand, som den til gengæld gerne lader jævnligt

29. september 2015 af Mikkel Thomsager

Toyota Mirai er Toyotas nye brintbil, som får verdenspremiere i Danmark, der bliver et af få lande, der overhovedet får bilen.

Indtil videre er brintdrift nemlig temmelig eksperimentelt, selv om Mirai er Toyotas første serieproducerede brintbil, om end de kun skal lave 2.000 styk i 2015.

25 af dem kommer til Danmark hvor de tilbydes alle, der har lyst, men i første omgang primært virksomheder, som til gengæld får bilen uden udbetaling for 8.000 kr. pr. måned plus moms.

Selv om Mirai ser meget futuristisk ud, så er det at køre Mirai som at køre enhver anden el-bil. Næsten da.

Den første acceleration kendes fra andre el-biler, om end der er en lille forsinkelse, som måske kan forklares med, at brændselscellen lige skal vækkes. 

Det samme er i hvert fald tilfældet, når man træder speederen i bund. Så høres en svag, konstant og ikke fartafhængig brummen, som vitterlig er brændselscellen, der har travlt med at producere strøm.

Når brændselscellen fungerer, spalter den brinten, hvorved der produceres strøm, som driver bilens elmotor. Eneste affaldsstof er vand - rent vand og en hel del af det faktisk – som ledes ud af et udstødningsrør, hvis man kan kalde vandrøret det.

Det bliver til godt otte liter pr. 100 km bilen kører. Det kan godt bliver til en ordentlig gang vandpjaskeri på de forkerte steder, hvis man for eksempel kører i garage. Derfor er Mirai udstyret med en knap - H2O-knappen, der kan tømme systemet for vand, inden man eksempelvis kører i garage.

Efter at Toyota i næsten et år har kørt med en fjollet tv-raklame med en Aygo, der lettede ben, så har Toyota faktisk fået en bil, der kan præcis det.

Se selv her:

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...