© Toyota

Første tur: Toyota Mirai er stor, lækker - og kører på brint

Toyotas brintbil, Mirai, er klar i anden generation. Den kører som en elbil, kan tankes som en benzin-bil, og giver meget bil for pengene.

24. februar 2021 af Mikkel Thomsager
© Toyota

Hvor er vi?

I København. Normalt ville vi køre første tur en ny Toyota et sted i Sydeuropa. Det forhindrer corona-restriktioner. I stedet har Toyota sendt en karavane af biler rundt i Europa komplet med spansk besætning af service- og pr-folk. Bil Magasinet var bag rattet i tre timer.

Hvad er det?

Toyota har eksperimenteret med brintbiler siden 1992. I 2011 viste Toyota sin første brint-bil udviklet fra bunden af til formålet. Det blev til model Mirai, der blev lanceret i 2014. Produktionen var begrænset til 3.000 om året. 

Ikke desto mindre kom der 22 til Danmark. Flere af dem kører som taxa i København. Mirai-navnet og den grundlæggende teknik går igen i den nye model. Som forgængeren kører den kun på brint, som endnu kun kan tankes seks steder i Danmark, men får Toyota held med sine planer, kommer der (igen) flere tankstationer i 2021.  

© A. Hansen

Hvad er nyt?

Navnet er det samme, men alt andet er nyt. Brændselscellen, der producerer strøm til el-motoren, er flyttet fra under forsæderne til motorrummet. Til gengæld er el-motoren flyttet fra for- til bagakslen. 

Brint-tankene er flyttet og kapaciteten forøget, lige som brændselscellen er raffineret, som den får mere strøm ud af brinten, og rækkevidde er derfor forøget fra 500 til 650 km. Bag rattet opleves Mirai som en lydløs, lækker elbil. 

Hvem er konkurrenterne?

Udvalget af brintbilerne er til at overse. Der er Honda Clarity, som kun kom til Danmark i meget få eksemplarer, og Hyundai Nexo, som også er solgt i få eksemplarer i Danmark, hvilket til dels kan skyldes prisen på 599.000 kr. 

Toyota tillader sig at se ud over brændstoffet til Mirai, og påpeger, at pris, størrelse, kvalitet og udstyr, gør Mirai til en konkurrent for mange benzin-modeller i den store mellemklasse.  

© Toyota

Hvor kan man tanke?

Da den første Mirai blev præsenteret i 2014 var der ni tankstationer i Danmark. Siden er tre forsvundet, så der i dag er seks. Det gælder Gladsaxe. Korsør, Aarhus, Kolding, Esbjerg og Sydhavnen i København. Hos Toyota er man dog overbeviste om, at der antallet tankstationer stiger med udbredelsen ikke mindst af Mirai.

Hvad koster det at køre på brint?

Det koster cirka det samme i brændstof at køre i Mirai, som det koster i brændstof at køre i en benzinbil, der kører 17 km/l.

Hvad koster den?

Toyota introducerer den nye Mirai til 499.990 kr. for en veludstyret basismodel, og til forskel fra forgængere er Toyota nu klar til at levere i det antal, det danske marked efterspørger, og importøren forventer at sælge mere end 100 stk. det første år. Blandt andet forventer man, at skulle levere flere til taxa-branchen også uden for København.

Levering sker fra slutningen af marts.

Herunder kan du ses Toyotas video, der forklarer hvordan en brintbil virker.

Toyota Mirai 1 generation 2016 brint bil

Hvis første generation af Mirai var den grimme ælling, kan man vist godt kalde anden generation for en svane.

© Netcarshow

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...