Toyota GT86: Til racerbanen

Toyota Racing Development-pakken gør Toyota GT86 til en hurtigere banebil, men en stenhård undervogn og bredere hjul går ud over dens smittende humør på landevejen.

10. august 2014 af Søren Juul

Undervognen giver sig ikke en tomme, når du laver det klassiske støddæmpertjek. Standardbilens to udstødningsrør på Toyota GT86 er blevet til fire faldstammer, og det eftermonterede skørtesæt får bilen til at ligne en hårdtpumpet tunerbil fra en Fast and the Furious-film.



Med en prislap på 643.871 kr. plus cirka 19 timers arbejdsløn for montering og lakering, er det nemt at skrue forventningerne op til GT86 TRD Edition. Desto større er skuffelsen, da vi erfarer, at TRD ikke betyder flere kræfter i motorrummet.

På 17” standardhjul er de 200 hk akkurat nok til at give dig følelsen af at sidde bag rattet af en livlig baghjulstrækker, der kan vrikke med bagvognen mellem hårde gearskift. På 18” fælge med bredere 225-dæk udstilles motorens manglende kraftoverskud.



Den føles omtrent så aggressiv som en gigtramt labrador, når baghjulene klistrer til asfalten, når du giver fuld gas. Nul til 100 km/t tager stadig 7,6 sekunder, så hold dig væk fra lyskrydsdueller. En GTI-chauffør vil elske at ydmyge bilen med de fire udstødningsrør.

I den almindelige GT86 er du aldrig i tvivl om, hvornår du rammer punktet, hvor bilen har lænet sig helt ind i svinget, og baghjulene hænger i med det yderste af neglene. Det er her, du blot skal træde speederen i bund for at få en let og kontrollerbar bagvognsudskridning. TRD-undervognen krænger næsten ikke, så jeg har meget svært ved at mærke vægtforskydningen og fornemme, hvornår baghjulene kan lokkes til at lave unoder.

Den slags løjer koster tid på en racerbane, så måske er det derfor, at testbilen er så humørforladt og seriøs på min faste og ellers sjove testrute. Den styrer fantastisk og milimeterpræcist ind i sving, men det er bare en mere klinisk oplevelse end i den sædvanlige GT86.

Jeg skal lige til at taste den mavesure rubrik “Spild af penge” ind, da bladets drift-entusiast og layouter Steen Hansen kommer tilbage med nøglerne efter en trackday på Sturup Raceway med et stort smil. GT86 TRD er hurtigere på den lille snørklede bane end hans gamle BMW M3 med V8-motor og 420 hk. Fornemt balanceret på skridgrænsen og i sit es, når den får klø på en racerbane. Men at køre sidelæns er den ikke så god til.

Han måtte smide konen ud af passagersædet og slukke airconditionen for at få overskud til at lave en forkølet udskridning til at illustrere artiklen. Men den er djævelsk hurtig i svingene, og det tæller som bekendt. Så dér har du det: Skal din GT86 være hyppig gæst på trackdays, er TRD Edition værd at overveje. Til normal kørsel kan du godt spare pengene.

Fra Bil Magasinet nr. 274, juli 2014

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...