Toyota Supra 2,0 gul bagfra
© A. Hansen

Vi tester den 100 kg lettere baby-Supra med 4 cylindre, men er den stadig sjov?

Chefredaktøren giver her 3 gode grunde til, at du bør overveje den mindre baby-Supra med 4 cylindre i stedet for storebroderen med 6. Læs med hér!

16. juni 2020 af Mikkel Thomsager

3 gode grunde til at spare 200.000 kr. 

Den nye Toyota GR Supra blev præsenteret i 2019 med en 6-cylindret 3-liters motor på 340 hk, der er hentet fra BMW, som eneste motor-variant. Den koster 1.029.990 kr., og du kan læse vores komplette test af bilen lige hér!

Nu er Toyota så klar med en mindre og 4-cylindret variant, der starter ved 789.990 kr., og der er flere gode grunde til, at man roligt kan spare både cylindre og penge. Få tre af dem herunder.

Læs den fulde test af Toyota GR Supra 2,0 i det kommende nummer af Bil Magasinet. Tegn abonnement på Bil Magasinet ved at klikke her!

Toyota Supra 2,0 gul forfra
© A. Hansen

1 | GR Supra er 100 kg lettere

Den mindre motor gør også GR Supra 100 kg lettere. Den køreklar vægt er reduceret med præcist 100 kg fra 1.570 kg i varianten med den store motor til 1.470 kg i den nye 4-cylindrede variant.

Det mærkes på brændstofforbruget som går fra 12,2 til 13,3 km/l hvilket reducerer den halvårlige afgift fra 3.640 kr. til 2.380 kr.

Den kan man nok godt leve med i en bil til denne pris, men vægtreduktionen mærkes også på måden bilen kører på. Især styretøjet nyder godt af den lettere motor, og indstyringen er delikat og lækker at lege med.

2 | GR Supra 2,0 føles hurtig

Den 4-cylindrede 2-liters motor yder 258 hk, hvilket er 82 hk mindre end de 340 hk i den 6-cylindrede 3-liters version. Det forøger accelerationstiden fra 0-100 km/t fra 4,3 sekunder til 5,2 sekunder i den nye billigere og svagere variant.

Men sådan opleves det knap bag rattet af den billige. Den føles om ikke lige så hurtig, så i hvert fald næsten lige så hurtigt og lige så underholdende. 

3 | GR Supra 2,0 kan køre sidelæns

Det er nemt at køre sidelæns en Toyota GR. Antiudskridningssystemet kan justeres i flere niveuaer. Et af dem er optimeret til, at baghjulene spinder, mens bilen drejer i sving. Derved kommer den til at køre sidelæns eller "drifter".

Den slags kræver som regel en baghjulstrukket bil med en forholdsvis stor motor. Den store GR Supra gør det nemt. Men det gør den lille og 4-cylindrede Supra også!

Toyota Supra 2,0 gul kabine
© A. Hansen

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...